Neljännen valmistajien maailmanmestaruutensa varmistaneen Mercedes-tallin moottoriurheilujohtaja Toto Wolff pitää formula ykköset omistavan Liberty Median linjauksia moottorien hinnan pudottamisesta epärealistisena.
Liberty esitti tiistaina Pariisissa pidetyssä kokouksessa, että sarja jatkaa vuodesta 2021 eteenpäin nykyisillä V6-turbohybridimoottoreilla, jonka kierroslukemia kuitenkin kasvatettaisiin 3 000 kierroksella minuutissa jykevämmän äänentason saavuttamiseksi.
Lisäksi hybridimoottoreista on tarkoitus poistaa kokonaan lämpöenergiaa kierrättävä MGU-H-yksikkö ja tarjota kuskeille hyökkäysmahdollisuus entistä suuremmalla kineettisen energian hyödyntämisellä. Voimayksiköiden hintaa pyrittäisiin myös laskemaan standardisoimalla joitain osia, kuten akku ja elektroninen ohjausyksikkö.
Wolffin mukaan säästöjä uudistus ei tuo ainakaan lähivuosille.
– Konsepti voi kuulostaa samalta, mutta se tarkoittaa täysin uutta kehitystyötä. Se tarkoittaa, että meidän täytyy työstää kahta moottoria samanaikaisesti vuosina 2018–20, Wolff huomauttaa saksalaiselle Auto Motor und Sportille.
Wolffin mukaan esimerkiksi turbo on suunniteltava täysin uusiksi, sillä MGU-H:n poistaminen asettaa ahtimelle huomattavasti nykyistä kovempia vaatimuksia. Samoin kineettistä energiaa keräävä MGU-K, jonka on tarkoitus vastata jatkossa aiempaa selvästi isommasta osasta hybridimoottorin suorituskykyä.
Lehden tietojen mukaan kaikki formula ykkösten neljä moottorivalmistajaa vastustavat Liberty Median suunnitelmia moottoriosien standardoimista kaikille samanlaisiksi. Wolff muistuttaa, että tiistain linjaukset ovat vasta esitys tulevasta, eivät vahvistettuja sääntömuutoksia.
– On tärkeää määrittää yhdessä, mitä formula ykköset vuonna 2021 edustaa ja mitä ominaisuuksia moottorilla pitää olla. Tämä on ennen kaikkea vuoropuhelun aloituspiste eikä mitään, jonkja me olisimme hyväksyneet, Wolff kertoo.
