Kädenvääntö F1-autojen ulkonäöstä jatkuu, kun juuri poistuvien haineväsiipien vastapainoksi autoihin kiinnitetään kaudella 2018 kuljettajaa suojaava Halo-turvakaari.
Turvakaaren tulo autoihin näytti vielä pari vuotta sitten epätodennäköiseltä, kun Halo otettiin ensimmäistä kertaa kokeiluun testeihin ja harjoituksiin. Kaari muuttaa auton ulkonäköä merkittävästi ja sotii monen mielestä formula ykkösiin alusta asti mukana ollutta avoimen ohjaamon periaatetta vastaan.
Suomalaismestari Mika Häkkinen otti taannoin voimakkaasti kantaa lajin turvallisuuden puolesta ja asettui tukemaan Haloa. C Moren F1-tiimin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen ymmärtää turvakaarta kohtaan esitetyn kritiikin, mutta muistuttaa niin ikään turvallisuuden menevän edelle.
– Viime vuosina on ollut muutama paha onnettomuus, joissa Halo olisi varmasti auttanut, Oikarinen sanoo.
– Se suojaa esimerkiksi siltä, että kolaritilanteessa toinen auto nousee toisen päälle, kuten kävi Kimi Räikköselle muutama vuosi sitten Itävallassa, kun Fernando Alonson auto pyörähti hänen päälleen. Samoin se suojaa, jos auto pyörähtää kaiteeseen ohjaamo edellä. Tästä esimerkkinä on Pascal Wehrleinin ulosajo viime kaudella Monacossa, Oikarinen listaa.

