Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-sääntömuutokset: Räikkösen raju kolari esimerkkinä näkyvässä uudistuksessa

MTV Oy
Julkaistu 13.01.2018 07:05
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kädenvääntö F1-autojen ulkonäöstä jatkuu, kun juuri poistuvien haineväsiipien vastapainoksi autoihin kiinnitetään kaudella 2018 kuljettajaa suojaava Halo-turvakaari.

Turvakaaren tulo autoihin näytti vielä pari vuotta sitten epätodennäköiseltä, kun Halo otettiin ensimmäistä kertaa kokeiluun testeihin ja harjoituksiin. Kaari muuttaa auton ulkonäköä merkittävästi ja sotii monen mielestä formula ykkösiin alusta asti mukana ollutta avoimen ohjaamon periaatetta vastaan.

Suomalaismestari Mika Häkkinen otti taannoin voimakkaasti kantaa lajin turvallisuuden puolesta ja asettui tukemaan Haloa. C Moren F1-tiimin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen ymmärtää turvakaarta kohtaan esitetyn kritiikin, mutta muistuttaa niin ikään turvallisuuden menevän edelle.

– Viime vuosina on ollut muutama paha onnettomuus, joissa Halo olisi varmasti auttanut, Oikarinen sanoo.

– Se suojaa esimerkiksi siltä, että kolaritilanteessa toinen auto nousee toisen päälle, kuten kävi Kimi Räikköselle muutama vuosi sitten Itävallassa, kun Fernando Alonson auto pyörähti hänen päälleen. Samoin se suojaa, jos auto pyörähtää kaiteeseen ohjaamo edellä. Tästä esimerkkinä on Pascal Wehrleinin ulosajo viime kaudella Monacossa, Oikarinen listaa.

Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, 2015Fernando Alonson McLaren nousi Kimi Räikkösen Ferrarin päälle vuoden 2015 kolarissa Itävallassa.MTV Oy

Halon tärkein ja todennäköisin tehtävä on suojata kuskia radalla pomppivilta irtopyöriltä. Keksinnön kritisoijat ovat nostaneet esiin, että esimerkiksi Felipe Massan päähän vuonna 2009 osunutta jousta kaari ei olisi pysäyttänyt. Oikarinen haastaa tämänkin teorian, sillä olisihan jousi voinut muuttaa Halosta suuntaa ja kohdistua kuskin kypärään eri kulmassa.

– Sekin olisi voinut estyä tällä. Ei ole ihan mahdotonta, että sekin onnettomuus olisi voinut jäädä näkemättä.

Haittaako Halo kuskin näkyvyyttä?

Yksi turvakaaren suunnittelussa testattuja asioita on ollut kuskin mahdollisuus poistua autostaan esimerkiksi tulipalon sattuessa. Tässä asiassa Halosta ei ole juuri haittaa havaittu, vaikka poistuminen täytyy opetella nyt uudella tavalla. Myös vääntyneen kehikon alle puristuksiin jääminen on ollut pelkona.

Kuskin ajokokemuksen kannalta Haloa voisi pitää isonakin haittana, mutta loppujen lopuksi näkymä autosta säilyy suunnilleen ennallaan. Eikä Oikariselta aina riitä pitkäaikaisena DTM-insinöörinä hirveästi ymmärrystä pienelle näköesteelle.

– Jos vertaa, millainen näkymä on DTM- tai Le Mans -autoissa, niin eihän tämä ole mitään. Ja niilläkin ajetaan lujaa. Joillain radoilla ongelmaksi voivat tulla lähtövalot, jos ne asettuvat sellaiseen kulmaan, ettet tahdo nähdä niitä, Oikarinen pohtii.

Halolle oli ratkaisua pohdittaessa toinenkin vaihtoehto, Red Bullin kehittämä Aeroscreen, joka oli huomattavasti raskasta metallikehikkoa näyttävämpi. Tuulilasimainen pinta kuitenkin vääristi kuskin näkymää niin pahasti, ettei se tullut tässä vaiheessa kyseeseen. Ongelma pahenee entisestään vesisateella pisaroiden jäädessä tuulilasin pinnalle.

Hainevät poistuvat porsaanreiän tukkimisella

Toinen auton ulkonäköön vaikuttava tekijä on peräpäähän yllätyksenä ilmestyneiden niin sanottujen hainevien kieltäminen. Tallit suunnittelivat moottorikatteiden perään uudet ilmanohjaimet, kun säännöt muuttuivat vuosi sitten.

Takasiipeä oli laskettu huomattavasti alaspäin, joten siihen pystyttiin ohjaamaan ilmaa hainevällä ja sen taakse kiinnitetyllä T-siivellä. Ratkaisun kieltäminen on nimenomaan ulkonäkökysymys, mutta sillä on omat vaikutuksensa auton aerodynamiikkaan.

– Tekniikan puolesta muutos toki heikentää vähän takasiiven suorituskykyä, kun osa siitä saadusta downforcesta katoaa, Oikarinen kertoo.

Hainevät

Lisää aiheesta:

Dramaattinen video paljastaa: formulakuskin henki todennäköisesti pelastui kiistellyn uudistuksen ansiosta – ”Kyynikot joutuvat miettimään pariin kertaan”Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänäF1-testien vaaratilanne nosti esiin sääntömuutoksen ongelman: ”Vaarallisinta, kun ajetaan toisen auton perässä”Löytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”Kommentti: Halo-kaari olisi pelastanut kaksi kuskia – mutta ei BianchiaF1:ssä radikaali ehdotus: tältä näyttää kolarissa esiin ponnahtava aktiivituulilasi
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:11
    Ferrari

    Lewis Hamilton sivuun – sydäntäsärkevä päivitys

  • to19:21
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton kertoo pelottavasta tilanteesta – pyytää rukoilemaan

  • to16:08
    Romain Grosjean

    Karmeasta onnettomuudesta selvinnyt konkari palaa F1-autoon

  • ke21:14
    Fernando Alonso

    Todella nimekkään F1-kuskin ura päättyy ensi vuoteen? – "Hyvä hetki lopettaa"

  • ma15:42
    Red Bull

    Jättimäinen tilipäivä: F1-potkut kävivät Red Bullille kalliiksi