Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänä

F1-autoissa hyödynnetään vuodesta 2021 alkaen maaefektiä, kertoo Autosport-lehti.
F1-autoissa hyödynnetään vuodesta 2021 alkaen maaefektiä, kertoo Autosport-lehti.2019 Getty Images
Julkaistu 17.07.2019 10:39
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Vuonna 2021 tapahtuva sääntöuudistus on tuomassa maaefektin takaisin formula ykkösten autokonseptiin, uutisoi ennakkotietoa Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta saanut Autosport-lehti.

LUE MYÖS: FIA-pomo Jean Todt nosti kissan pöydälle: pitäisikö F1-sarjaan tuoda taas välitankkaukset?

FIA linjaa parhaillaan sääntöuudistuksia yhteistyössä F1-tiimien ja suurten autonvalmistajien kanssa. Paketti on tarkoitus hyväksyä syyskuun 15. päivänä ja ratifioida lokakuun loppuun mennessä.

Autosportin mukaan F1:ssä ollaan purkamassa säännöstöstä monimutkaiset downforcea eli aerodynaamista pitoa tuovat siipiratkaisut ja ottaa käyttöön 1970-80-lukujen taitteessa sarjaa muovannut maaefekti autojen välisen kilpailun parantamiseksi.

Nykyisinkin IndyCar-sarjassa käytetyssä maaefektissä on kyse auton aerodynaamisesta ”liimaamisesta” radan pintaan, mistä on merkittävää apua mutkanopeuksien kasvattamisesta. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, miten tämä eroaa nykyisistä aerodynaamisista ratkaisuista.

– Maaefekti luodaan auton pohjalevyn avulla. Sen reunoilla on helmat ja keskellä tunneli koko matkalta keulasta auton perään asti.

– Nykyisissä autoissa pohjalevy on tasainen keskikohtaa lukuun ottamatta, ja pohja päättyy diffuusoriin auton perässä. Maaefektissä pohja on (lentokoneen) siiven alapinnan muotoinen. Se kaartuu alussa alaspäin ja nousee vähitellen takapäätä kohti, Oikarinen selventää.

F1:n nykyautoista katoaa 45 prosenttia downforcesta kuskin päästessä kahden auton mitan päähän edellä ajavasta. FIA:n simulaatiot vuoden 2021 konseptista osoittavat, että nykyisellä suunnitelmalla päästäisiin 5-10 prosenttiin.

FIA:n tekninen johtaja Nikolas Tombazis kertoo Autosportille työryhmän miettineen myös renkaiden kestävyyden parantamista osana tasaväkisten kilpailutilanteiden lisäämistä.

Kiellettiin traagisen kauden 1982 jälkeen

Lotus otti ilmiön ensimmäisenä käyttöönsä F1:ssä 1960-luvun lopussa. Maaefektistä tuli 1970-luvun mittaan koko kilpa-autonsuunnittelua määrittelevä ajatus, mutta samalla lajin turvallisuudessa otettiin huolestuttavia askeleita taaksepäin.

Useiden kuolemantapausten jälkeen maaefektin aika formula ykkösissä päättyi lopullisesti äärimmäisyyksiin vietynä kaudella 1982, jolloin monien vaaratilanteiden huipentumana Gilles Villeneuve kuoli dramaattisessa ulosajossaan Belgian Zolderissa.

Maaefektistä teki vaarallisen tilanteet, joissa voimakas imu asfalttiin katosi yllättäen esimerkiksi yhteentörmäyksen tai ajovirheen vaikutuksesta. Oikarisen mukaan nykyautoissa ei ole pelkoa samanlaisten katastrofien toistumisesta.

– 1980-luvun autoissa oli liikkuvat helmat eikä autojen jousitus toiminut juuri lainkaan, koska ne olivat hyvin jäykkiä. Maaefektillä autot ovat kolaritilanteessa hieman herkempiä, mutta nykyisissä autoissa pohjan pinta-ala on paljon pienempi kuin silloin, Oikarinen pohtii.

Lisää aiheesta:

FIA-pomo vihjaa: rallin MM-sarjaan tekeillä valtava muutos – "Tulette yllättymään"F1-sääntömuutokset 2022: Tämä kaikki muuttuu alkavalla kaudellaF1-sarjassa runnottiin merkittävä päätös – ovi avautui kahden massiivisen brändin mukaan tulolle?Löytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”F1-sarjassa tekeillä isoja muutoksia jo ensi kaudeksi: näistä neuvotellaan viikonloppunaF1-sääntömuutokset: Räikkösen raju kolari esimerkkinä näkyvässä uudistuksessa
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"