Kasvavat mutkanopeudet ja aerodynaamisen pidon lisääntyvä määrä pakottavat F1-tiimit etsimään autoihinsa peräti neljänneksen entistä suurempaa jarrutustehoa.
Verkkosivusto Motorsport.comin haastattelema jarruvalmistaja Brembon Mauro Piccoli odottaa autojen tuottama vääntö kasvaa leveämpien renkaiden ja vapautuvan aerodynaamisen suunnittelun myötä 25 prosentilla.
Uudituissa F1-säännöissä jarrulevyjen maksimileveys kasvaa 28 millimetristä 32 milliin. Ongelmana on kuitenkin siirtymä uuteen aikakauteen ajasta, jolloin jarrulevyjen yhtenä tehtävänä oli pitää rengaslämmöt oikealla tasolla. Jatkossa kuskit pystyvät mutkanopeuksien takia jarruttamaan huomattavasti myöhemmin ja rajummin.
Asiantuntijoiden mukaan monet radat muuttavat sääntöjen myötä luonnettaan. Esimerkiksi Italian Monzassa, Britannian Silverstonessa ja Brasilian Interlagosissa joitain mutkia pystytään jatkossa ajamaan täydellä kaasulla. Jarrutusten määrä vähenee, mutta yksittäiset jarrutukset muuttuvat voimakkaammiksi.
– Jos kuormitat jarrulevyä isommalla energialla lyhemmän ajan, sinun täytyy laskea lämpötiloja nopeammin. Sen takia tarvitaan lisää jäähdytystä, Piccoli selvittää.
Säännöissä sallittujen jäähdytysreikien määrä nousee isompien levyjen myötä 1200:sta 1500:een.