Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-sääntöuudistuksille viimeinen sinetti: ensi kaudelle tulossa näkyviä muutoksia

Etusiipi Kimi Räikkösen Ferrarissa.
Etusiipi Kimi Räikkösen Ferrarissa.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 07.06.2018 19:39
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheiluneuvosto on antanut siunauksensa F1-sarjan aerodynamikkaa koskeville sääntömuutoksille. Uudet säännöt tulevat voimaan jo ensi kaudella.

LUE MYÖS: F1-kuskit komennetaan lähtöruudukkoon entistä aikaisemmin

Manilassa Filippiineillä kokoontunut neuvosto sinetöi F1-tallien ja sarjan omistajan Liberty Median huhtikuussa tekemän sopimuksen muutamista kilpailutilanteita parantavista toimenpiteistä.

FIA:n mukaan muutoksia on tulossa etu- ja takasiipiin sekä jarrukanaviin. Etusiivistä on tulossa aiempaa yksinkertaisemmat yksittäisiä ilmanohjaimia karsimalla, mutta lisätietoa asiasta saaneen Motorsport Weekin mukaan myös siiven kulma syvenee.

Takasiivestä on jatkossa tulossa entistä leveämpi ja syvempi, mikä mahdollistaa aiempaa suuremman lavan avattavalle takasiivelle. Muutoksella niin sanotusta DRS-järjestelmästä on enemmän hyötyä ohituksissa pienenevän ilmanvastuksen ansiosta.

FIA on päättänyt myös rajoittaa aerodynaamisen pidon eli downforcen hakemista kieltämällä jarrujen ilmanottoon lisätyt siivekkeet.

LUE MYÖS: Uusi F1-kypärä pakolliseksi ensi kaudesta alkaen: "Turvallisuus uudelle tasolle"

Lisää aiheesta:

Kritisoitu F1-sääntö purettiin – aloittaako Sebastian Vettel taas vanhan taiteilunsa?Menevätkö F1-sääntömuutokset täysin hukkaan? Tallit saavuttaneet jo vanhat lukemat uusilla säännöilläMercedes-pomo povaa yllätyksiä F1:n voimasuhteisiin: “Sääntömuutos kääntää kaiken ylösalaisin”F1-peileistä ei näe juuri mitään – nämä muutokset tulossa ensi kaudellaF1-sarjassa tekeillä isoja muutoksia jo ensi kaudeksi: näistä neuvotellaan viikonloppunaF1-talleilta käännös vaatimuksissa – lyttyyn haukuttu uudistus halutaankin pitää
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:11
    Ferrari

    Lewis Hamilton sivuun – sydäntäsärkevä päivitys

  • to19:21
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton kertoo pelottavasta tilanteesta – pyytää rukoilemaan

  • to16:08
    Romain Grosjean

    Karmeasta onnettomuudesta selvinnyt konkari palaa F1-autoon

  • ke21:14
    Fernando Alonso

    Todella nimekkään F1-kuskin ura päättyy ensi vuoteen? – "Hyvä hetki lopettaa"

  • ma15:42
    Red Bull

    Jättimäinen tilipäivä: F1-potkut kävivät Red Bullille kalliiksi