F1-autojen kasvavat mutkanopeudet kasvattavat monilla radoilla täydellä kaasulla ajettavien osuuksien määrän tappiinsa.
Muuttuvissa F1-säännöissä levenevät autot, downforcea lisäävä aerodynamiikka ja erityisesti paremman pidon takaavat leveämmät renkaat tuovat autoihin huomattavan lisäyksen mutkanopeuksiin.
Motorsport.comin haastattelemien F1-insinöörien mukaan esimerkiksi Barcelonan radalla kierros ajetaan täydellä kaasulla arviolta 70 prosenttia kierroksesta, kun viime kaudella samaan yllettiin vain puolella rataosuuksista.
Vielä hirvittävämmiltä kuulostavat ennusteet voimaratana tunnetusta Italian Monzasta. Aiemman 69 prosentin sijaan legendaarisella radalla ajettaisiin peräti 80 prosenttia kaasu pohjassa.
Insinöörien mukaan moottoreihin kohdistuva kasvava rasitus lisää huolia aiempaa rajoitetumman moottorimäärän riittämisestä. Tulevalla kaudella kuskeilla on käytössään viiden sijaan vain neljä uutta voimayksikköä. Myös ohitusmahdollisuuksien pelätään vähenevän.