F1-lehdistökatsaus: Max Verstappen ja Lewis Hamilton ovat vaarallisella tiellä – Valtteri Bottakselle ansaittua tunnustusta

3:18
Video: Lewis Hamilton palaa varikolta radalle, osuu yhteen Max Verstappenin kanssa

MM-sarjan kärkikaksikon Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin kolari nousi vähemmän yllättäen F1-lehdistön ykköspuheenaiheeksi Italian GP:n jäljiltä.

Verstappen ja Hamilton osuivat yhteen kierroksella 26. Hamilton oli palaamassa varikolta radalle, kun McLarenin Lando Norris ja Red Bullin Verstappen lähestyivät Monzan radan ensimmäistä mutkaa. Verstappen ja Hamilton menivät shikaaniin rintarinnan. Tila loppui ja Verstappenin auto kiipesi Hamiltonin auton päälle. Game over.

McLaren korjasi potin, kun Daniel Ricciardo oli ykkönen ja Lando Norris toinen. Mercedeksen Valtteri Bottas kipusi upeasti joukon hänniltä kolmanneksi.

VIDEO: Shoey ja Ricciardo tekivät paluun palkintopallille

1:16

Soppa kiehuu

– Tämä oli jo toinen vakava onnettomuus kahden kuukauden sisällä. Ei hyvä. On olemassa tietty raja, joka on nyt ylitetty, F1-toimittaja Leo Turrini kuvaili.

Turrinin viittaus kohdistui Verstappenin ja Hamiltonin tuoreimpaan kädenvääntöön.

– Kumpikaan ei antanut periksi, C Moren asiantuntija Toni Vilander nosti esiin olennaisen pointin koko kolarista.

– Kaksintaistelu kiehuu vaarallisella tasolla. Sunnuntain kolari näytti monilta osin vastaukselta Silverstonen tapahtumiin, La Gazzetta dello Sportin Gianluca Gasparini näki.

Verstappen ja Hamilton olivat törmäyskurssilla Silverstonessa, missä Hamilton haki ohitusta Verstappenista. Yritys päättyi osumaan ja Verstappenin kovavauhtiseen ulosajoon.

– Jännite on jo sillä tasolla, että FIA:n pitäisi puuttua peliin ja laittaa heidät ruotuun, Gian Carlo Minardi (minardi.it) vaati.

F1-tuomaristo antoi Verstappenille kolmen lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan kisaan.

Hamilton: "Max tiesi, ettei selviytyisi mutkasta"

1:22

Verstappen: "Siinä tilanteessa on vain parempi kävellä pois"

1:42

Yksinäinen polku

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff piti Verstappenin liikettä jalkapallosta tuttuna ”taktisena virheenä”.

– Ehkä Verstappen mietti, että “minun on ajatettava hänet ulos radalta”. En halua ajatella sellaista yhdestäkään kuljettajasta, mutta tuo oli joko arviointivirhe tai laskelmoitu liike, vuoden 1996 F1-mestari Damon Hill mietti.

F1-lehdistössä Verstappenia pidettiin lähes yksimielisesti kolarin syypäänä.

– Max on mestarisuosikki. Kahinointi ei auta häntä. Red Bullin oma kultapoika on valmis tekemään mitä tahansa mestaruuden eteen. Ehkä jopa liikaakin. Tuntuu siltä, että Max ei oikein ymmärrä asemaansa. Hamilton on päässyt hänen ihonsa alle. Se päättäväisyys, mikä on kantanut Maxin tähän pisteeseen asti, ei palvele enää häntä oikealla tavalla, Corriere della Seran Giorgio Terruzzi analysoi.

– Puolityhjä pääkatsomo, minuuttien mittainen matka pääsuoraa pitkin pilttuuseen. Hän kulki pitkää, yksinäistä polkua, hollantilaisen NRC:n sivuilla kuvailtiin hetkeä, jolloin Verstappen jätti autonsa kolarin jäljiltä.

Verstappen sai kritiikkiä siitä, miten hän ei tarkistanut Hamiltonin kuntoa vaaralliselta näyttäneen kolarin jäljiltä. Hollantilaisen auto kun ajautui Hamiltonin auton päälle niin, että Verstappenin toinen takarengas osui osittain Hamiltonia päähän.

– ”Näin käy, kun et jätä tilaa”, Maxin raportoitiin sanoneen tiimiradiossa. Hamilton yllättyi, kun Max ei tarkistanut hänen kuntoaan, Marcan Miguel Sanz poimi yksityiskohtia esille.

– Tunnekuohunnassa on parempi olla vain hiljaa, Verstappen vastasi.

Pelastava enkeli

– Kolarin hidastukset olivat kuin mestaruustaiston kansikuvia. Ne kertoivat kovaa kieltä nykyformuloiden turvallisuudesta, mutta myös kahden kiistakumppanin testosteronitasoista, topspeedblogin Umberto Zapelloni niputti.

Halo-turvakaari päätyi ison ylistyksen kohteeksi. Muutama vuosi sitten lanseerattu tukielementti esti karmivan lopputuleman.

– Halo pelasti Lewisin elämän, Mercedes totesi omilla kanavillaan.

– Hamilton olisi voinut kuolla, kun toinen takarengas lähestyi hänen päätään, Süddeutsche Zeitungin Anna Dreher huomioi.

FIA:n presidentti Jean Todt saattoikin kiitellä lajin kattojärjestön uudistusta.

– Onneksi Halo oli olemassa, Todt kirjoitti Twitterissä.

Viikonlopun sinivalkoinen tähti

Mercedeksen Valtteri Bottakselle mennyt viikko tarjosi monenlaisia käänteitä. Maanantaina Alfa Romeo ilmoitti hänen monivuotisesta sopimuksestaan. Perjantaina Bottas pisti muille jauhot suuhun täräyttämällä jättikierroksen Italian GP:n sprintin aika-ajossa. Tätä seurasi sprintin täydellinen dominointi.

Kaikki kruunautui sunnuntaina, kun Bottas nousi joukon hänniltä palkintopallille.

– Valtteri oli viikonlopun kuningas. Hän teki upeaa työtä, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ylisti.

Bottas sai ansaittua tunnustusta F1-lehdistön puolelta.

– Tämä oli Bottakselta paras kisaviikonloppu pitkään, pitkään aikaan. Koska hän ajoi sarjan parasta autoa, Hamilton oli hänen päävastuksensa. Perjantaina hän päihitti Lewisin neljällä kymmenyksellä ja lauantaina hän kruisaili sprintin voittoon. Sunnuntain nousu oli ilmiömäinen. Bottas oli erittäin nopea, tehden useita loistavia liikkeitä. Tuntui siltä, että hänellä oli jotain todistettavaa talliuutisten jälkeen. Ja hän todisti, PlanetF1:n Finley Crebolder analysoi, antaen suomalaiselle arvosanan 9,5.

Bottas: "Kaikki oli pelissä"

2:15

The Racen Edd Strawin mukaan perjantaina tehty moottorivaihdos ja siitä seuranneet lähtöruuturangaistukset maksoivat Bottakselle voiton.

– Hän oli kauden parhaassa iskussaan, Straw sanoi, antaen Bottakselle yhden kisan parhaimmista arvosanoista (8,5).

– Bottas oli varma, että hän pystyy raivaamaan tiensä palkintopallille sunnuntaina. Siinä hän myös onnistui, F1i.com:n Andrew Lewin kirjoitti, antaen arvosanan 9.

Crash.netin Connor McDonagh jakoi suomalaiselle täysipuhtaan kympin.

– Monza oli yksi hänen Mersu-uransa parhaista viikonlopuista, McDonagh ylisti.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja