Italian GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottas lähetti painokkaan viestin – Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin kolarilla kaksiteräinen anti

3:18
Lewis Hamilton palaa varikolta radalle, osuu yhteen Max Verstappenin kanssa

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. McLaren korjasi jättipotin dramaattisesta Italian GP:stä. Sen isoin puheenaihe liittyi kuitenkin Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin kolariin.

McLarenin Daniel Ricciardo ajoi sunnuntain kisan voittoon pidettyään tallikaverinsa Lando Norrisin takanaan. Mercedeksen Valtteri Bottas kruunasi upean viikonloppunsa noustuaan 19. ruudusta kolmanneksi.

TOPIT

Valtteri Bottas

”Ai tekö ette enää anna jatkoa minulle? No täältä pesee!” Valtteri Bottas lähetti terveiset sekä Mercedeksen että brittipainotteisen F1-lehdistön suuntaan Monzassa. Bottas oli koko viikonlopun paras kuljettaja – vieläpä selvällä erolla. Perjantain aika-ajoissa hirmukierros, lauantain sprintin vakuuttava näytös ja sunnuntain normaalimittaisessa kilpailussa hurja nousu. Ainoa pikkiriikkinen miinus tuli taistelusta Red Bullin Sergio Pereziä vastaan. Mutta siinäkin tärkeintä oli se, että Bottas yritti ja haki röyhkeästi ohitusta. Bottaksen vapautunut Alfa.Romeo-versio oli raikas ja vakuuttava.

Bottas: "Kaikki oli pelissä"

2:15

McLaren

Takasiipi minimiin ja kaasu pohjaan. McLaren otti ilon irti Mercedeksen huippunopeista moottoreista. Oransseja autoja ei noin vain ohitettu. Lewis Hamilton pääsi Lando Norriksen ohi noin 40 kierroksen piinauksen jälkeen. Ja kun takana kolisi, McLaren korjasi potin. Voitolla oli kaksi isoa pointtia. Yksi oli se, että McLarenin F1-projekti ottaa entistä lupaavampia askeleita kohti parempaa. Entinen suuruus on nousemassa takaisin huipulle. Toinen oli se, että Daniel Ricciardo sai vihdoin ja viimein helpotusta arkeen. Ricciardon nihkeä alkukausi on kohta enää vain kaukainen muisto menneestä.

VIDEO: Shoey ja Ricciardo tekivät paluun palkintopallille

1:16

Halo-turvakaari

F1:n uusi turvaelementti pelasti muutama vuosi sitten Charles Leclercin hengen Belgiassa. Sunnuntaina se pelasti Lewis Hamiltonin. Ilman turvakaarta Max Verstappenin Red Bull olisi tehnyt kammottavaa jälkeä. Ilman Haloa Hamilton olisi ollut enemmän kuin hengenvaarassa. Luojan kiitos uudistukselle, joka ei enää edes iske silmään autoista.

VÄLIMALLIN PASSAT

Ferrari

Normaalipäivänä sijat neljä ja kuusi olisivat Ferrarille kuin pienimuotoinen lottovoitto. Niillä Ferrari olisi ilman muuta onnistujien joukossa. Mutta. Italian GP, Monza, Ferrarin koti. Ja lopputulemana on se, että pahin kilpailija on sijoilla yksi ja kaksi. Charles Leclerc ja Carlos Sainz taistelivat urhollisesti nopeampiaan vastaan. Silti. Monza ikään kuin kuvainnollisten sen, millaisella takamatkalla Ferrari on kärkeen nähden. Se ei pärjää mutkaradoilla eikä nopeuden temppelissä. Jos entinen suuruus McLaren on nousemassa huipulle, Ferrarin valoisampi arki odottaa yhä itseään.

Max Verstappen ja Lewis Hamilton

MM-sarjan kärkikaksikon keskinäisissä kolareissa on sävy, jota F1 ei koskaan sano ääneen. Kolarit tekevät lajille palveluksen. Kahden supertähden tuliset väännöt tarjoavat draamaa ja tarinoita. F1:n huomioarvo sen kuin kasvaa. Yllätykselliset käänteet vain lisäävät sarjan viihdearvoa. Jo tähän mennessä kausi 2021 on ollut parempi kuin yksikään aiempi viimeisten viiden vuoden aikana. Joka kisassa tapahtuu.

Hamilton: "Max tiesi, ettei selviytyisi mutkasta"

1:22

Verstappen: "Siinä tilanteessa on vain parempi kävellä pois"

1:42

FLOPIT

Max Verstappen ja Lewis Hamilton

Kolarin kaksiteräinen miekka. Samaan aikaan kun Verstappen ja Hamilton tarjoavat viihdettä katsojille, heidän jääräpäisyytensä uhkaa maksaa kovaa hintaa. Britanniassa meinasi jo käydä kalpaten, kun Verstappen ajautui kovasta vauhdista seinään. Nähtiinkö nyt kaksikon viimeinen keskinäinen selkkaus? Ei varmasti. Hamilton ei anna periksi. Verstappen ei anna periksi. Se nähtiin viimeistään nyt. Britannian kolari ei muuttanut millään tavalla kummankaan kuskin lähestymistapaa. Tallimestaruuden kannalta Valtteri Bottas ja Sergio Perez ovat kohta tähtikaksikkoa suuremmissa rooleissa.

Sergio Perez

Valmistajien MM-taiston kannalta Perez on antanut hyvin kaksijakoisia näyttöjä. Monzassa hän sortui yliyrittämiseen. Perez epäonnistui pahasti perjantain aika-ajossa, mikä johti siihen, että koko loppuviikko oli yhtä kuromista. Charles Leclerciä vastaan käyty kamppailu johti aikarangaistukseen, mikä pudotti Perezin ulos palkintopallilta. Verstappenin ja Hamiltonin kolarin jäljiltä tällä oli valtava merkitys. Perez ripusti Bottakselle punaisen maton ja totesi: eres bienvenido. Ole hyvä.

Antonio Giovinazzi

Voi Antonio. Jos Perezin yhdeksi akilleenkantapääksi on muodostumassa yliyrittäminen, samaa saattoi sanoa Giovinazzin Monzan viikonlopun päätöksestä. Alfa Romeo -kuski oli hurmannut perjantaina ja lauantaina. Kaikki näytti hyvältä, kun Giovinazzi haastoi Ferrari-kuskit sunnuntain lähdössä. Liian aggressiivinen liike johti lipeämiseen ja kolariin. Se siitä. Giovinazzi ei taaskaan pystynyt tarjoamaan Alfa Romeolle sitä, mitä se kiperästi tarvitsee. Eli pisteitä. Tasaisuuden puute uhkaa johtaa tallipaikan menetykseen.

Haas

Nikita Mazepinin jatkuva kukkoilu ja hällä väliä -tyylinen seilailu on johtanut keskinäiseen sotaan. Mick Schumacher ei halua antaa periksi ja sitten kolisee. Tilanne on hyvinkin ongelmallinen erityisesti ensi kautta ajatellen. Haasin kun pitäisi silloin nousta ylös suosta. Nyt talli menettää kaiken uskottavuutensa, kun se kuskit torppailevat toisiaan ulos radalta. Tilanne on karmiva, varsinkin kun Haas on F1-sarjan ylivoimaisesti hitain auto. Günther Steiner joutuu taas kerran kovien päätösten äärelle. Kauanko öljyraha painaa vaakakupissa, kun lopputuloksena on sirkusnäytös?

VIDEO: Haas-kuskit kolaroivat, Bottas ja Leclerc tiukassa taistelussa

2:18

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja