Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-autoihin hurja muutos: downforce kasvaa jopa kolmanneksen

Ferrari testasi elokuun alussa Pirellin leveämpiä F1-renkaita.
Ferrari testasi elokuun alussa Pirellin leveämpiä F1-renkaita.
Julkaistu 17.08.2016 09:13

MTV SPORT

Kauden 2017 loppuun mennessä F1-autoissa on jopa kolmannes nykyistä enemmän downforcea, uskoo Force India -tallin tekninen johtaja Andy Green.

Green vastaili saksalaisen Auto Motor und Sportin kysymyksiin koskien tulevan kauden mullistuvia autoja. Tähän asti on ollut tiedossa, että autot, renkaat sekä siivet levenevät ja tallit pystyvät vaikuttamaan aerodynaamisiin ratkaisuihinsa nykyistä enemmän.

- Ne ovat leveämpiä, matalampia ja niissä on leveämmät renkaat. Muistatte 1980- ja 90-lukujen autot. Visuaalisesti se on hyvä suunta. Minä pidän näistä autoista, Green kommentoi autojen ulkonäköä.

Yksi sääntömuutoksen tarkoitus on ollut pudottaa kierrosajoista jopa viisi sekuntia pois downforcea ja pitoa lisäämällä. Greenin mukaan muutos kaudesta toiseen siirryttäessä on valtava.

- Alkukaudesta (downforce kasvaa) 20-25 prosentilla ja loppukaudesta vielä enemmän. Veikkaan, että 30-35 prosenttia. Se on suurin muutos, jonka olen koskaan nähnyt.

Entä kompensoiko lisääntyvä ilmanvastus pidon tuomaa mutkavauhtia?

- Ilmanvastus kasvaa, mutta se johtuu lähinnä leveämmistä renkaista. Uskon, että ilmanvastus lisääntyy 5-10 prosentilla, Green vastaa.

Sen sijaan tulevien autojen suoranopeus putoaa hieman. Greenin mukaan suorilla, joissa autot ajavat nykyään noin 330 kilometrin tuntivauhtia nopeudet putoavat arviolta 20 km/h.

Muutosten myötä esimerkiksi Barcelonan radan kolmosmutkan pystyy paukuttamaan helposti lämä pohjassa, kun tähän asti kuskit ovat joutuneet hieman nostamaan jalkaa kaasulta. Hitaan Unkarin radan kakkossektorin mutkayhdistelmä nopeutuu puolestaan merkittävästi ja mutkat pystyy ajamaan lisääntyneen pidon takia entistä tiukemmin.

- Uskon, että Unkarissa kierrosajat putoavat kolmella tai neljällä sekunnilla, Green arvioi.

Yksi asia, joka luo epävarmuutta tallien laskelmiin, on rengasvalmistaja Pirellin tulevan kauden suunnitelmat. Jos italialaisyhtiö nostaa ilmanpaineiden alarajaa turvallisuussyistä, se vaikuttaa heti autojen mekaaniseen pitoon mutkissa. 

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo maalaa parille F1-tiimille "hirvittävän tuskallista vuotta"F1-kuskilta paljastuksia ensi kauden autoista – äärimmäiset nopeudet saavat epäilemään toivottua muutosta: "On vaikea kuvitella"Tähtikuljettaja haukkui viikonlopun F1-näyttämön lyttyyn vain viikkoja sitten – talleilla edessään poikkeuksellinen haaste: "Voi olla aika montakin yllätystä tiedossa"Kyteekö Ferrarin radikaalissa muutoksessa jymypaukku F1-kauteen? – "Siellä katsotaan hyvin tarkkaan, mitä Mersu on tehnyt"Löytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”F1-autot muuttuvat radikaalisti: Vauhti hidastuu – rumuudet yritetään estää
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa