Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-kuskilta paljastuksia ensi kauden autoista – äärimmäiset nopeudet saavat epäilemään toivottua muutosta: "On vaikea kuvitella"

4:48Näin lähdetään F1-kauteen 2022 – kuljettajat esittelyssäNäin lähdetään F1-kauteen 2022: Kaikki kuljettajat esittelyssä.Getty Images
Julkaistu 10.01.2022 20:23
Toimittajan kuva

Ville-Veikko Valta

ville-veikko.valta@mtv.fi

@veksiveksi

Nico Hülkenberg on kertonut ensi kauden F1-autoja koskevista havainnoistaan Linkedinissä julkaistussa kirjoituksessaan. Kokenut saksalainen toimii ensi kaudella Aston Martinin vara- ja testikuskina.

LUE MYÖS: Ferrari pani huhuille pisteen – Mattia Binotto pitää paikkansa

LUE MYÖS: Eläköitynyt Kimi Räikkönen omalaatuisessa haastattelussa – "Mihin muualle sitä pissaisi?"

Kaikkien tiedossa on, että F1-autot muuttuvat monella tapaa ensi kaudeksi, kun sarjan säännöt menevät suurelta osin täysin uusiksi. Myös renkaat muuttuvat, sillä ensi kaudella Pirellin kumien vannekoko kasvaa 13 tuumasta 18 tuumaan.

Isompien renkaiden lisäksi näkyviä muutoksia ovat niiden sivuille tulevat suojalevyt, aiempaa yksinkertaisemmat etusiipi- ja runkodesign sekä aerodynaamista pitoa tuova ja aiemmin säännöissä tiukasti kielletty muotoiltu pohjalevy.

Näillä muutoksilla autojen on tarkoitus olla helpommin seurattavia, jolloin edellä olevaa autoa jahtaava kuljettaja ei joudu ajamaan niin "likaisessa" ilmassa kuin viime vuosina. Kaikki tähtää siis ennen kaikkea siihen, että kaudella 2022 nähtäisiin entistä enemmän kilvanajoa ja ohituksia.

Uuden sukupolven F1-autoa simulaattorilla ajanut Hülkenberg kirjoittaa, ettei ole tällä hetkellä täysin vakuuttunut siitä, kuinka helppoa uusillakaan autoilla on seurata edessä ajavaa kuljettajaa.

– Tarkoituksena oli tehdä autoista hieman hitaampia, vaikeampia ajaa, ja siirtää painoarvoa enemmän kuljettajaan kuin antaa auton suorituskykyyn tai aerodynamiikan dominoida, Hülkenberg luotaa.

– Ensi kokemukseni mukaan autot ovat kuitenkin aika hemmetin nopeita, eivätkä ne ole välttämättä hitaampia kuin aiemman sukupolven autot.

Hülkenbergin mukaan edes ajotuntuma autoissa ei ole muuttunut juurikaan – ainakaan simulaattorin perusteella.

– On erittäin mielenkiintoista nähdä, voivatko nämä autot todella seurata edessä olevaa autoa helpommin. Simulaattorissa mutkanopeudet ovat äärimmäisen kovia, joten "likaisen ilman" riski on yhä olemassa, ja minun on vaikea kuvitella, että toisen auton seuraaminen näissä nopeuksissa olisi helppoa.

Hülkenberg toivoo, että radalla autot kuitenkin yllättäisivät positiivisesti. Niiden todellinen käytös paljastuukin myös kuskeille vasta ensimmäisissä radalla ajetuissa testeissä.

F1-sarjan sisäisille voimasuhteille Hülkenberg ei odota mullistusta.

– On vielä turhan aikaista ennustuksille, mutta olisin todella yllättynyt, jos viime vuosien huipputallit eivät olisi myös tällä kertaa lähellä kärkisijoja, saksalaiskuski summaa.

Hülkenberg toimii Aston Martinilla ensi kaudella varakuljettajana, kun varsinaiset kisakuskien paikat menevät Sebastian Vettelille ja Lance Strollille.

Lisää aiheesta:

Max Verstappen asettui poikkiteloin Toto Wolffin kanssa – tyrmäsi Mercedes-pomon sääntökritiikin: "Sitä ei voi vielä tässä vaiheessa edes sanoa"F1-pomon arvio: kirottu ja kiitelty järjestelmä näkyy ja tuntuu vielä 2022, vaikka säännöt muuttuvatMurskaava Mercedes tekee jo peliliikkeitä kautta 2022 silmällä pitäen: nykyauton kehitystyö lopetettiin ajat sittenF1-tallin pomo lausui kauden kohutuimmasta autosta muiden kannalta pelottavaa tekstiä: "Olemme nähneet vain välähdyksiä"Daniel Ricciardolta uhmaavaa puhetta uusista F1-autoista – "Ohitan kaksi kerralla"Max Verstappen epäilee ohittamisen helpottumista: "Hyöty on rajallinen"
F1Aston MartinUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 18:15
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton täräytti hurjan heiton F1-tulevaisuudestaan

  • 11:51
    Valtteri Bottas

    Mercedes-tähti sivussa – Valtteri Bottas mukaan F1-viikonloppuun?

  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus