Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-autot muuttuvat radikaalisti: Vauhti hidastuu – rumuudet yritetään estää

ATP/WENN.com
Julkaistu 15.09.2018 16:02

OTTO PALOJÄRVI / MTV SPORT

Formula ykkösten kilpailullisista asioista vastaava johtaja Ross Brawn vastaa askarruttaviin kysymyksiin, millaisiksi F1-autot muuttuvat 2021.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Singaporen GP viikonloppuna

Lauantai: Aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 15.00, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

Brawn esitteli kuvia uusista autoista aiemmin viikolla. Kaikkien mieleen konseptikuvat eivät olleet.

Ferrarilta lytättiin, että autot muistuttavat vanhoja IndyCar-autoja. Talleja ei miellytä, että suunnitelmana on riisua autojen aerodynamiikkaa.

Autojen vauhtikin tulee 2021 hidastumaan. Brawnin mukaan vauhtia olisi pakko hidastaa joka tapauksessa.

– Autot tulevat olemaan nykyisiä hitaampia. Nykyiset autot ovat vaikuttavia, mutta niitä on hidastettava, jos niiden kehitys jatkuu nykytasolla. Kun muutoksia on tapahtunut, jatkuu taas kehitys ja nopeudet kasvavat.

Absoluuttista downforcea on jatkossa vähemmän. Brawn painottaa, että IndyCar-sarjassa tehtiin downforcea vähentämällä kilpailullisesti onnistunut päätös.

– IndyCar-sarjassa tehtiin mielenkiintoinen ratkaisu. Downforcea vähennettiin merkittävästi ja ainakin katuradoilla kuljettajat ovat tyytyväisempiä kilvanajoon. Ovaaleilla heillä on vähän ongelmia, mutta ne ovatkin aika ainutlaatuinen ympäristö.


Myös rengassuunnittelun ympärillä on ollut spekulointia. Brawnin mukaan rengassuojia ei tule käyttöön

– Emme etsi sellaista. Jos ne otettaisiin käyttöön, muuttaisivat auton luonnetta aika lailla.

Brawnin mukaan rengasilmavirtauksia pyritään parantamaan erikoisrakennelmilla.

– Ilmavirtaus renkaiden ja pyörien ympärillä on hyvin likaista. Se häiritsee ilmavirtausta aika lailla. Emme aio peittää renkaita, mutta saatamme ottaa käyttöön niissä rakenteita, jotka puhdistavat virtausta ja parantavat takana ajavan auton olosuhteita.

Tavoitteena on luoda kauniita autoja, mutta aiempina vuosina ei sääntömuutoksissa ole tämän osalta onnistuttu. Tallit ovat suunnitelleet monenlaisia rumiksi haukuttuja aerodynaamisia rakennelmia, kuten ”haineviä”, ”keulaulokkeita” ja ”t-siivekkeitä”.

Brawnin mukaan sääntöjen porsaanreikiä pyritään sulkemaan.

– En aio teeskennellä, että meillä olisi ensimmäisestä päivästä lähtien täydellinen ratkaisu estetiikan kannalta, koska emme voi ennakoida, mitä ratkaisuja tiimit tekevät. Yhteistyö tiimien kanssa on sujunut hyvin, mutta tilannehan muuttuu, kun tiimi siirtyvät yhteistyötilasta kilpailutilaan.

Uusien sääntöjen Brawn povaa olevan valmiina noin vuoden kuluttua.

– Realistisesti sanoen ensi vuoden lopulla voisimme katsoa perussääntöjä. Sen jälkeen kaikilla on vuosi aikaa työstää autojaan. Meidän ei toki tarvitse jättää sitä niin myöhäiseen vaiheeseen. Jos säännöt annetaan liian myöhään, suosii se suurempia talleja, Brawn arvioi.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo maalaa parille F1-tiimille "hirvittävän tuskallista vuotta"F1-autoihin muutoksia – nähdäänkö ensi vuonna enemmän ohituksia?Tulevista F1-autoista uusia kuvia julki: "Autoja, joiden kuvia lapset ripustavat seinille" Formula ykköset isojen muutosten äärellä: "Evoluutio vai vallankumous?" Vallankumouksellinen F1-uudistusehdotus ei toteudu F1-pomo ajaa muutosta – jättimäisistä rangaistuksista halutaan eroon
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:11
    Ferrari

    Lewis Hamilton sivuun – sydäntäsärkevä päivitys

  • to19:21
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton kertoo pelottavasta tilanteesta – pyytää rukoilemaan

  • to16:08
    Romain Grosjean

    Karmeasta onnettomuudesta selvinnyt konkari palaa F1-autoon

  • ke21:14
    Fernando Alonso

    Todella nimekkään F1-kuskin ura päättyy ensi vuoteen? – "Hyvä hetki lopettaa"

  • ma15:42
    Red Bull

    Jättimäinen tilipäivä: F1-potkut kävivät Red Bullille kalliiksi