Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Entisen Nokia-johtajan Johtajuus-kirjan teesit: Kuuntele ja ole tiukka

Lehtikuva
Julkaistu 06.10.2015 11:33(Päivitetty 06.10.2015 15:00)
Toimittajan kuva

Leea Ollikainen

leea.ollikainen@mtv.fi

LeeaOlli

Johtajuus–kirjan kirjoittanut entinen Nokian ja Koneen johtaja Matti Alahuhta ei lupaa mitään reseptiä johtajuuteen. Lajin suola on johdonmukaisuus.

– Johtamisessa on hyvin vähän mustavalkoisia oikein-väärin-sääntöjä.

Kuuntelemista Alahuhta kuitenkin painottaa moneen otteeseen.

– Kuunteleminen on johtajan työssä ehdottomasti tärkeämpää kuin puhuminen.

Eli kun on aikansa kuunnellut, tietää missä mennään, voi päättää ja myös johdonmukaisesti pysyä päätöksissä.

Aika monen suomalaisen työpaikan organisaatiot pitäisi Alahuhdan opeilla kääntää nurinpäin. Siis ihan konkreettisesti ainakin ne palikkalaatikostot, joihin yhtiöiden pomot on kuutioitu yhtiöiden organisaatiokaavioissa.

– Johtajan tehtävä on johtaa. Hän on organisaationsa palvelija. Organisaatiokaaviossa johtaja paikka on alimpana, tukemassa kaikkia muita.

”Matti johtaa bisnestä perjantaisin”

Kirjan vahva perusvire on myös se, että hyväksi johtajaksi ei kehity, jos ei ole kiinnostunut ihmisistä.

– Se miten ihmiset voivat, on aivan yhtä tärkeää kuin se, mitä he saavat aikaan.

Mutta ihan kaikista hyväkään pomo ei selviä yksin.

– Miten saada 27 000 ihmistä innostumaan ja tekemään työ tavoitteiden saavuttamiskesi.

Avuksi tulee delegointi. Alahuhdan tekstissä tärkeitä ovat avainhenkilöt ja fasilitaattorit. Termit kuulostavat vahvalta konsulttislangilta. Mutta ilmeisesti kyse on nykypomojen johdonmukaisesta toiminnasta, jolla strategiaa, arvoja ja visioita rummutetaan ihan käytännössä ja uuvuksiin asti.

– Mittasimme kuukausittain, miten laajalle muutosviestintä oli ulottunut, muistelee Alahuhta Koneen asiakasnäkökulman ujuttamista jokaisen työntekijän tajuntaan.

Johtajuusvuosiensa alkutaipaleelta Alahuhta todistaa omakohtaisesti oikeaksi vanhan väitteen siitä, että pakko on hyvä konsultti. Tohtoriopiskelijan ja yrityksen johtajan aika oli kortilla. Niinpä sveitsiläisen johtamiskoulun "IMD:n professorit tapasivat sanoa, että Matti johtaa bisnestä perjantaisin."

– Tuossa sutkauksessa oli vinha perä. Opin delegoimaan, kun oli pakko delegoida. Aiemmin en osannut, koska ei ollut pakko.

Suoraa puhetta - vähän villoja skandaaliin

Yritysjohtajien kirjeet henkilökunnalle olisivat mielenkiintoinen tutkimuskohde . Kuuluisimmasta päästä lienee suomalaisessa yrityshistoriassa entisen Nokia-johtajan Stephen Elopin ”Palava öljylautta”.

Alahuhtakin on kirjoittanut kirjeitä henkilöstölle. Omien sanojen mukaan niissä ei paasattu vain hienoista arvoista ja sloganeista, joiden pitäisi virittää koko väki huippusuorituksiin. Eikä Alahuhdan kirjeistä olisi isoja otsikoitakaan revitty.

Aiheeksi kelpasivat myös arkisemmat aiheet ja ongelmat, kuten it-infrastruktuurin ulkoistamisessa ilmenneet pulmat.

– Olen varma, että suora ja koko henkilöstölle avoin ongelmien käsittely joudutti ongelmien ratkaisua ja käyttäjätyytyväisyyden kohentumista.

Johto kuulee huonot uutiset viimeisenä

Arkisten ongelmien lisäksi johtajien pitäisi Alahuhdan mielestä sietää myös erimielisyyttä ja arvostelua, ellei peräti haluta sitä.

– Huonojen uutisten tuojia ja vastakkaisten näkemystä esittäjiä pitää rohkaista ja kannustaa. Muussa tapauksessa koko organisaatioon leviää kaunistelun ja salailemisen kulttuuri.

– Silloin on aivan varmaa, että ylin johto kuulee huonot uutiset viimeisenä.

Lisää aiheesta:

Onko työelämässä enää mitään järkeä? Huipputehtävissä toiminut Vanessa paloi loppuun jo uran alkumetreillä: "Helpompaa olisi ollut jäädä auton alle kuin hävetä uupumustaan"MTV Uutisten kysely suomalaisfirmoille paljastaa: Voiton maksimointi olennaisempaa kuin työpaikkojen säilyttäminen – henkilöstöstä huolehtiminen silti tärkeintäSuomalainen toimitusjohtaja hämmästelee tuoretta tutkimustulosta: Peräti 79 prosenttia yrityksistä ei edistä naisten nousua johtotehtäviin – "Yllättävää, etteivät yritykset tee asialle mitään"Kommentti Siilasmaan kirjasta: Miksi Nokian ongelmiin ei herätty ajoissa ja Jorma Ollilan annettiin räyhätä? Kansan lemmikkiä on vaikea silittää vastakarvaanPekka johtaa kasvavaa suomalaisyritystä: "Olen todistanut arjessa, että huippujohtajakin tarvitsee haastamista"Professori Alf Rehn: Suomalaista johtajaa vaivaa vaisuus – "Odotetaan ruotsalaista tai amerikkalaista kertomaan, mitä meidän pitää tehdä"
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 16:45
    Politiikka

    Olli Rehn kommentoi mahdollista EKP:n varapääjohtajan pestiään: "Kannustusta ja yhteydenottoja ympäri Eurooppaa"

  • 15:54
    Teboil

    Teboil-kauppiaat: Liikenneasemien toiminta vaarassa

  • 15:49
    Politiikka

    Purralta kylmää kyytiä datakeskuksille: Emme elä olemalla sähköenergiareservaatti

  • Eilen19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • Eilen13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa