Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Euroopan kuluttajakeskus varoittaa nettipalvelusta: "2 minuutin terveystarkastelun" seurauksena yllätyslasku

Kuvakaappaus terveysarviointi.comista
Kuvakaappaus terveysarviointi.comistaKuvituskuva Shutterstock
Julkaistu 04.09.2024 12:59

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Euroopan kuluttajakeskus varoittaa sivustoista, joilla täytetty terveysarviointi johtaakin laskutusrumbaan.

Euroopan kuluttajakeskus kertoo tiedotteessaan, että keskukseen on tullut loppukesän 2024 aikana kymmenkunta yhteydenottoa suomenkielisestä terveysarviopalvelusta. Palvelu maksaa, mutta maksullisuus ei käy selkeästi ilmi.

Lue myös: Pieni merkki luottokorttilaskulla voi paljastaa petoksen

Parin minuutin kysely tuottaa laskun

Kuluttajat ovat päätyneet vastaamaan terveysarviokyselyyn esimerkiksi sosiaalisessa mediassa näkemänsä mainoksen kautta. 

Kyselyssä käyttäjä vastaa itseään koskeviin kysymyksiin. Päätteeksi sähköpostiin saapuu lasku, terveysarvio ja muuta terveysaiheista aineistoa. 

Pääsääntöisesti kuluttajat ovat ensin saaneet palveluntarjoajalta 59 euron suuruisen laskun, jolle on annettu kymmenen päivää maksuaikaa. Jos kuluttaja ei ole maksanut tässä ajassa, loppusumma on kasvanut 79 euroon.

"Aika käy vähiin, kehosi kutsuu sinua vaihtamaan vaihteita..."

Palveluntarjoaja ilmoittaa Euroopan kuluttajakeskuksen tiedotteen mukaan olevansa unkarilainen elinkeinonharjoittaja, mutta tälle ei ole saatu vahvistusta.

Kysely on ollut toiminnassa ainakin osoitteissa Terveysarvio.com, Terveysarvios.com ja Terveysarviointi.com. Sivuista ainakaan Terveysarvio.com ei enää toimi. 

Esimerkiksi Terveysarviointi.comissa käytetty kieli on kankeaa ja vaikuttaa käännökseltä.

– Olet aloittamassa terveellisempää ja onnellisempaa elämäntapaa. Nykypäivän nopeatempoisessa maailmassa stressi, yksitoikkoiset rutiinit ja istumatyön tavat hallitsevat. Aika käy vähiin, kehosi kutsuu sinua vaihtamaan vaihteita ja lähtemään matkalle, jossa hyvinvoinnin priorisointi ei ole pelkkä toive vaan pakottava välttämättömyys, sivustolla todetaan.

Verkkosivujen mukaan palveluntarjoaja tarjoaa "yksilöllisiä ja henkilökohtaisia terveysarviointeja". Maksullisuus ei kuitenkaan käy selkeästi ilmi: 79,99 euron hinta kerrotaan terveyskyselyn ensimmäisellä sivulla vain pienellä kirjasinkoolla. 

Jos verkkosivulle päätyy somemainoksen kautta, ehtojen hyväksymistä koskeva valintaruutu saattaa olla valmiiksi rastitettu.

Lue myös: HSL-huijaus kaupittelee olemattomia ilmaismatkoja – älä lankea tähän

"Omista henkilökohtaisista tiedoista on todellakin syytä pitää kiinni"

Terveysarviopalvelu osa laajempaa ilmiötä.

– Terveysarviopalvelu kuuluu samaan ilmiöluokkaan autonhinta-arviopalvelun kanssa, josta vielä äskettäin saimme satoja yhteydenottoja kuluttajilta. Omista henkilökohtaisista tiedoista on todellakin syytä pitää kiinni, eikä niitä ikinä kannata syöttää itselleen vieraaseen palveluun, neuvoo johtava asiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Kuluttajansuojalain mukaan elinkeinonharjoittajan on varmistettava, että kuluttaja nimenomaisesti hyväksyy verkkokauppatilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Nyt valituksia poikineessa terveysarviopalvelussa tilausnäppäimen yhteydessä olevasta näkymästä ei ilmene selkeästi ja yksiselitteisesti, että palvelu maksaa.

Kuluttajan maksuvelvollisuus ei voi perustua valintaruutuun, joka on jo rastitettu kuluttajan puolesta.

Koska palveluntarjoaja ei ole varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, tilaus ei sido kuluttajaa.

Lue myös: Näitä tietoja autosi kerää sinusta – asiantuntijat muistuttavat riskeistä: "Moni autoilija ei vain tule ajatelleeksi"

Toimi näin, jos olet täyttänyt terveysarviokyselyn

  • Tee yritykselle kirjallinen valitus mahdollisimman pian, viimeistään vuoden kuluttua tilauksen tekemisestä. Voit kirjoittaa valituksen suomen kielellä ja lähettää sen eteenpäin palveluntarjoajan verkkosivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta. Totea valituksessasi, että koska palveluntarjoaja ei ollut varmistanut, että hyväksyit tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden, sinulla on oikeus perua tilaus.
  • Ota valokuva tai ruutukaappaus yhteydenottolomakkeen kautta lähetettävästä viestistä ennen sen lähetystä. Säilytä valituksesi ja yritykseltä mahdollisesti tuleva vastaus.
  • Kun olet ilmoittanut tilauksen perumisesta, sinun ei tarvitse maksaa mahdollista laskua. Jos olet jo maksanut laskun, palveluntarjoajan on palautettava maksu sinulle viimeistään 30 päivän kuluttua kaupan perumisesta.
  • Ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos palveluntarjoaja siirtää laskun perintätoimiston perittäväksi valituksestasi huolimatta. Ilmoita perintätoimistolle, että kyse on aiheettomasta perinnästä – voit käyttää valituksen tekemisessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston Reklamaatioapuria.

Lue myös: Erikoinen kuva "Punkaharjulta" hämmentää – valokuvaaja Tomille ilmiö on valitettavan tuttu

Lue myös: Jos lankeat huijausviestiin työpaikallasi, toimi välittömästi näin: "Kaikkein keskeisin asia firman tietoturvan tasossa"

Katso myös: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan - Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkana

10:46Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan – Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkanaUutisaamussa vieraana Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Lähde: Euroopan kuluttajakeskus

Lisää aiheesta:

Saitko laskun tältä firmalta? Tietyissä tilanteissa ei pidä maksaaOstitko pieleen menneet lomalennot tätä kautta? Korvauksia tulee hakea tiettyyn päivämäärään mennessäLankesitko sinäkin? Helsinkiläistä kivijalkakauppaa ei ollut olemassakaanSyötitkö autosi rekisterinumeron tälle nettisivulle? Viranomainen varoittaa isosta yllätyslaskustaÄlä haksahda tähän autopalveluun – voit saada kalliin yllätyslaskun, vaikka et olisi painanut tilausnappiaHoukuteltiinko sinutkin tälle autojen hinta-arviosivustolle? 150 euron lasku voi tulla yllätyksenä – toimi näin
TietoturvaVerkkohuijauksetKuluttajariidatDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Tietoturva
  • 09:43
    Huijaukset

    Liian hyvää ollakseen totta? Nämä merkit paljastavat sijoitushuijauksen

  • Eilen16:01
    Verkkohuijaukset

    Saitko Osuuspankista tällaisen viestin? Kyseessä huijaus

  • 14.9.18:38
    Kotimaa

    Kyberturvallisuuskeskus Ruotsin tietomurrosta: "Ei voida sulkea pois, ettei vastaavia tapauksia ilmenisi myös Suomessa"

  • 14.9.11:50
    Ruotsi

    Katastrofi Ruotsissa: Miljoonan ihmisen tiedot vuodettu pimeään verkkoon

  • 14.9.06:29
    Terveys ja hyvinvointi

    Moni piilottanut terveystietojaan Omakannasta: Lääkäriltä varoitus