Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

EU kehittää sähköautojen "akkupassia"

5:28Sähköautoilun vallankumousKATSO MYÖS: Bensalenkkari Marko vaihtoi sähköautoon – näin paljon hän on säästänyt.
Julkaistu 27.01.2024 15:31
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Euroopan unioni (EU) haluaa jatkossa tietää, mistä sähköauton akun materiaalit ovat peräisin. Asiasta kirjoittaa The Drive -autosivusto.

Sähköajoneuvojen akkujen raaka-aineiden alkuperän ja historian paljastamiseksi EU edellyttää, että kaikilla sähköautoilla tulee jatkossa olla niin sanottu akkupassi.

Monissa EU-maissa on käytössä verovähennyksiä, jotka liittyvät sähköautojen käyttöönottoon. Akkupassit voivatkin olla tapa, jolla autonvalmistajat voivat helposti osoittaa, täyttävätkö akut verohyvitysvaatimukset.

Lue myös: Tesla aikoo aloittaa uuden sähköauton tuotannon

Yksityiskohdat auki

Ei ole vielä täysin selvää, mitä kaikkea valmistajien tulee jatkossa ilmoittaa. Noin seitsemän miljoonan euron Battery Pass Consortium -hanke pyrkii juuri määrittelemään sitä.

Kyseessä on 11 osapuolen yhteishanke, johon kuuluvat muun muassa BMW ja Audi. Autocar-sivuston mukaan akkupasseja aletaan suunnitelmien mukaan vaatia helmikuusta 2027 alkaen.

Autonvalmistajat voivat kuitenkin pitää salassa akkujensa tarkemmat tiedot, kuten metallien tai kemiallisten yhdisteiden pitoisuudet.

Lue myös: Michael käytti yksinkertaista porsaanreikää: Huijasi itselleen puolen miljoonan dollarin edestä Tesloja vuosien aikana

Lue myös: Sähköautolla maailman navalta toiselle – näin ennätys onnistui

Lähde: The Drive / Autocar

Lisää aiheesta:

Asiakirjaluonnos paljastaa: EU-parlamentin suurin ryhmä haluaa torpata polttomoottoriautojen myyntikiellonTesla aikoo aloittaa uuden sähköauton tuotannonTeslan päivitys vihjaa: Menevätkö nämä Suomessa tärkeät ominaisuudet maksumuurin taakse?Brexit ei tuonutkaan pelkkää onnea ja autuutta: Iso-Britannia kieltää myös uudet dieselkuormuritUusi automerkki tunkeutumassa Eurooppaan, hihassa nokkela keksintö – muistatko Helsingissä vierailleen miljoonan euron lippulaivamallin?Nyt se tapahtui – Teslat pystyvät huomisesta lähtien ajamaan itsekseen
SähköautotEUTeknologiaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X