Mainos

Esapekka Lappi naulasi kovan tavoitteen Saksan MM-ralliin: "Se on kovaa peliä"

1:40

Toyotan suomalaiskuski Esapekka Lappi lähtee torstaina alkavaan Saksan MM-ralliin kovin tavoittein.

Heinäkuun lopussa ajettu Suomen MM-ralli päättyi pieksämäkeläisen osalta keskeytykseen, mutta tulevalta viikonlopulta Lappi hakee kunnon onnistumista. Vuosi sitten Lappi ajoi Saksan rallissa kivimuuriin perjantaina, mutta jatkoi vielä kisaa Ralli2-säännön turvin.

– Minulla meni jo viime vuonna täällä hyvin sunnuntaina, kun tajusin, että miten täällä pitää ajaa. Auto sopii minulle jopa paremmin asvaltilla kuin soralla, Lappi summasi MTV Sportille kisan aattona.

– Meillä on perjantaiksi hyvä lähtöpaikka, joten ei pitäisi olla mitään epäilystä, ettemme voisi täällä olla korkealla. Voitto on tavoitteena, Lappi jatkoi.

Saksan MM-ralli ajetaan Moselin jokilaakson ympäristössä. Reitti kulkee viinitarhojen keskellä perjantaina, jolloin taivaalta saattaa ennusteiden mukaan tulla vettä. Sade vaikeuttaa ajamista, kun rinteiltä valuu mutaa ja muuta likaa asvaltille.

– Tärkeää olisi saada rengasvalinnat napsahtamaan kohdilleen. Viime vuonna perjantaina tuli vettä ja mentiinkin päin seinää. Juuri rengasvalinnoissa meillä jäi viime vuodesta petrattavaa, Lappi mietiskeli.

– Se on kovaa peliä, kun on niin vaikea ennustaa säätä. On vaikea tietää, missä sataa ja kuinka paljon, sillä sadepilvet pysähtelevät vuoriin. Rengasvalinnat on tehtävä pari tuntia ennen pätkiä, joten se on vähän arpapeliä. Jos olet väärillä renkailla liikkeellä, niin se meinaa pätkillä vähän ketuttaa.

Lapin mukaan Saksan ralliin on valmistauduttava erittäin huolellisesti, jotta mahdollisimman moni muuttuva tekijä voidaan ennakoida.

– Nuotituksessa pitää jo huomioida erilaiset tienpinnat. Pitää myös ennakoida, mistä likaa voi nousta tielle. On vain oltava hereillä ja koetettava reagoida muutoksiin, kun sääolosuhteet muuttuvat.

– Lisäksi ajotyyliä pitää muuttaa tilanteen mukaan ja on selvittävä niillä renkailla, mitkä alla on. Välillä voi tulla tukkaan, mutta sitten taas seuraavalla pätkällä renkaat voivat toimia muita paremmin.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.