Kansainvälisen autoliiton FIA:n esittelemät MM-rallin tekniset uudistukset saavat paljon kiitosta MTV Urheilun asiantuntijoilta Jari Ketomaalta ja Riku Tahkolta.
FIA esitteli keskiviikkona linjauksiaan vuoden 2027 teknisiin sääntöihin, jotka sallivat autotehtaille jatkossa aiempaa selvästi monipuolisemman roolin MM-rallissa.
Tehdastiimit voisivat itse määritellä, millä korimallilla ja voimanlähteellä ne osallistuvat sarjaan. Ajatus uusiutuvilla polttoaineilla hyrräävien polttomoottoreiden ja täyssähköisten autojen kisaaminen samassa sarjassa kuulostaa mullistavalta.
– Nyt ainakin pelikenttä on todella auki eikä se ole enää siitä kiinni, että joku autotehdas sanoisi, että muuten tultaisiin ajamaan rallia, mutta kun meillä ei ole yhtään 1,6-litraista nelisylinteristä polttomoottoria linjallamme. Nyt sinne voidaan tulla erilaisista lähtökohdista markkinoimaan erilaisia juttuja, Riku Tahko kiittelee.
Tässä julkistuksessa tietoon tulivat vain suuret linjat, joten yksityiskohtien viimeistelystä on vielä paljon kysymyksiä auki. Tahko huomauttaa, että esimerkiksi eri moottorit vaativat hyvin erilaisen ylläpidon kesken kisan, mikä on otettava huomioon myös sääntökirjassa.
LUE MYÖS: MM-rallin autot mullistuvat – hurja muutos hintalappuun
Samalla autoille lyötiin 345 000 euron hintakatto, missä pysyminen vaatii FIA:lta melkoisia temppuja, jos vertailukohdaksi otetaan nykyiset rajoitukset Rally2- ja Rally3-luokan autojen hintoihin.

