Toyotan, M-Sport Fordin ja Citroenin WRC-tiimeissä ajanut Esapekka Lappi on tämän vuoden aikana tehnyt uuden aluevaltauksen, kun pieksämäkeläinen lähti alkuvuodesta mukaan muun muassa ralliautoiluun tarkoitettuja ajovarusteita ja varaosia myyvään RTE Motorsportiin.
Lappi ja yrityksen toinen nokkamies Janne Eronen ovat nyt laajentaneen bisnestään ostamalla asiakas- ja vuokrauskäyttöön tarkoitetun ralliauton. Kyseessä ei ole mikä tahansa menopeli, sillä Toyota Yaris N5 on uusi nelivetoinen kilpuri, jonka on valmistanut espanjalainen RMC Motorsport.
Mutta mikä ihmeen Yaris N5? Toyotan WRC-auto on myöskin Yaris, mutta ilmeisesti kyse on aika erilaisesta ralliautosta.
– Se auto on aika monelle, minut mukaan lukien, ihan uusi tuttavuus. Se on tavallaan sellainen sekasikiö. Siinä on PSA-konsernin 1,6 litran turbomoottori, ensimmäisen R5:n eli Ford Fiestan geometria ja Subarun voimansiirto, Lappi taustoittaa MTV Urheilulle.
Yaris N5 -autolla kilpaillaan esimerkiksi rallin SM-sarjan SM2-luokassa Mitsubisheja ja Subaruja vastaan. Pääluokan R5-kilpureita sillä ei
kuitenkaan voi haastaa.
– Ei sillä R5-autojen kanssa voi kilpailla, vaikka tavallaan paperilla teholukemia sinne suuntaan luvataan. Muuten kuitenkin suorituskykyä puuttuu paljon R5-autoihin verrattuna. Sensoreita puuttuu myös, joten ei se moottori niin hereillä ole, Lappi sanoo.
Ensi vuodeksi FIA:n rallipyramidin myötä MM-tason autojen nimet muuttuvat, mikä helpottaa lajia vähän vähemmän seuraavien elämää.
WRC-autot ovat jatkossa Rally1-autoja, R5-luokitus muuttuu Rally2-luokaksi ja sen jälkeen on matalamman kustannusten, mutta kuitenkin nelivetoisten autojen Rally3-luokka. Juuri tähän Lappi ja Eronen pyrkivät Yaris N5:lla iskemään.
