Esapekka Lappi laajensi rallibisnestään – "Isketään markkinaan, jossa on vähemmän tarjontaa"

Toyotan, M-Sport Fordin ja Citroenin WRC-tiimeissä ajanut Esapekka Lappi on tämän vuoden aikana tehnyt uuden aluevaltauksen, kun pieksämäkeläinen lähti alkuvuodesta mukaan muun muassa ralliautoiluun tarkoitettuja ajovarusteita ja varaosia myyvään RTE Motorsportiin. 

Lappi ja yrityksen toinen nokkamies Janne Eronen ovat nyt laajentaneen bisnestään ostamalla asiakas- ja vuokrauskäyttöön tarkoitetun ralliauton. Kyseessä ei ole mikä tahansa menopeli, sillä Toyota Yaris N5 on uusi nelivetoinen kilpuri, jonka on valmistanut espanjalainen RMC Motorsport.

Mutta mikä ihmeen Yaris N5? Toyotan WRC-auto on myöskin Yaris, mutta ilmeisesti kyse on aika erilaisesta ralliautosta.

– Se auto on aika monelle, minut mukaan lukien, ihan uusi tuttavuus. Se on tavallaan sellainen sekasikiö. Siinä on PSA-konsernin 1,6 litran turbomoottori, ensimmäisen R5:n eli Ford Fiestan geometria ja Subarun voimansiirto, Lappi taustoittaa MTV Urheilulle.

Yaris N5 -autolla kilpaillaan esimerkiksi rallin SM-sarjan SM2-luokassa Mitsubisheja ja Subaruja vastaan. Pääluokan R5-kilpureita sillä ei
kuitenkaan voi haastaa.

– Ei sillä R5-autojen kanssa voi kilpailla, vaikka tavallaan paperilla teholukemia sinne suuntaan luvataan. Muuten kuitenkin suorituskykyä puuttuu paljon R5-autoihin verrattuna. Sensoreita puuttuu myös, joten ei se moottori niin hereillä ole, Lappi sanoo.

Ensi vuodeksi FIA:n rallipyramidin myötä MM-tason autojen nimet muuttuvat, mikä helpottaa lajia vähän vähemmän seuraavien elämää.
WRC-autot ovat jatkossa Rally1-autoja, R5-luokitus muuttuu Rally2-luokaksi ja sen jälkeen on matalamman kustannusten, mutta kuitenkin nelivetoisten autojen Rally3-luokka. Juuri tähän Lappi ja Eronen pyrkivät Yaris N5:lla iskemään.

– Tarkoitus on ajaa sillä asiakastilaisuuksia sekä vuokrata asiakkaille. Ideana on se, että auto on selvästi edullisempi kuin R5-auto, mutta se on kuitenkin ihan oikea ralliauto ja sillä saa samat fiilikset kuin R5:llä. Se voi olla sekunnin per kilometri hitaampi, mutta nyt ollaankin vähän samalla alueella sen Rally3-auton kanssa, Lappi kertoo.

– Steppi vanhasta N-ryhmän autosta R5-autoon on rahallisesti aika iso, puhumattakaan sitten jos hyppää suoraan kaksivetoisesta R5:n rattiin. Tämä auto tulee siihen väliin yhdeksi mahdollisuudeksi. Minun mielestä tämä on enemmän ralliauto ominaisuuksiltaan kuin se Rally3, pieksämäkeläinen jatkaa.

Suosittuja R5/Rally2-luokituksen autoja on tarjolla paljon, mutta uuteen Rally3-luokkaan vaihtoehtoja ei vielä löydy pilvin pimein. Moni merkki rakentaa omia virityksiään Rally3-luokkaan, mutta Suomessa halvempia, uusia nelivetoautoja on markkinoilla vähemmän.

– Siitä se ajatus lähti, että isketään markkinaan, jossa on vähän vähemmän tarjontaa. Tämä on reilusti edullisempaa. Kynnys asiakkaille on pienempi vuokrata, kun hinta on huokea, Lappi korostaa.

Rallitähti kilpailee uudella Yaris N5:lla itse elokuun puolivälissä ajettavassa Lahden SM-rallissa.

– Nythän se Lahdessa sitten nähdään, mihin vauhtiin sillä päästään. Mielenkiintoista nähdä, mihin auton vauhti sijoittuu, että pärjääkö Mitsuille ja Subaruille, sillä sinne SM2-luokkaan tämä auto on ajateltu. Saadaan hyvää dataa tulevaisuutta varten, mitä sen auton kanssa voi touhuta, Lappi juttelee.

– Ja on itsekin mukavaa päästä pitkästä aikaa ajamaan, edellisen kerran Portugalin MM-rallissa toukokuussa ajanut Lappi jatkaa.

Lue myös:

    Uusimmat