Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Toyota GR Supra – legendan arvolle sopiva paluu

Julkaistu 24.05.2019 20:45
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Supra on etenkin autoharrastajien keskuudessa hyvinkin tunnettu malli. 17 vuoden tauon jälkeen legendaarinen malli tekee paluun Toyotan mallistoon.

Hinta ei tiedossa

Uuden Toyota GR Supran resepti ainakin on kohdallaan; kaksiovinen ja kaksipaikkainen coupé, keulalta löytyy 3,0-litrainen ahdettu rivikuutonen, painojakauma on 50:50 ja voima välitetään aktiivisen lukkoperän kautta takapyörille. Varsin klassinen rakenne urheiluautolle. Tyhjästä Toyota ei ole tätä lähtenyt tekemään, vaan japanilaiset liittoutuivat BMW:n kanssa yhteisprojektia varten vuonna 2012. Lopputuloksena Toyotalle syntyi uusi kovakattoinen GR Supra, ja BMW:n mallistoon saatiin uusi avokattoinen Z4. Ja mitä auton nimeen tulee, uusi GR-liite, Gazoo Racing, on tiettävästi välttämättömyys nimenkäyttöön liittyvistä oikeudellisista syistä. Puhumme yksinkertaisuuden vuoksi jutussa kuitenkin vain Suprasta.

Uuden Supran muotokieli poikkeaa melkoisesti merkin muista malleista. Keulan ilmeessä on pyöreyttä, josta voi löytää yhtymäkohtia edelliseen, viimeisen kerran vuonna 2002 markkinoilla olleeseen neljännen sukupolven Supraan. Isot ilmanottoaukot ja leveät valot luovat Supralle helposti tunnistettavan ilmeen. Sivuprofiili edustaa perusrakenteen tapaan klassisen etumoottorisen urheiluauton tyyliä, jossa konepelti on pitkä ja ohjaamo sijaitsee takana lähes taka-akselin päällä. Auton takaosassa huomiota keräävät myös voimakkaasti pullistetut pyöränkaaret. Perää hallitsevat viirumaiset valot, korkealle nouseva downforcea tarjoa lippa sekä kaksi isoa pakoputkenpäätä ja diffuusori.

Ohjaamon puolella on huomattavasti hillitympi tunnelma. Yhteistyö BMW:n kanssa näkyy monissa komponenteissa. Esimerkiksi ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja keskikonsolin multimedijärjestelmä käyttöpainikkeineen ovat peräisin baijerilaisvalmistajalta. Ohjaamossa on tiivis tunnelma, mutta säätövarat riittävän hyvän ajoasennon saamiseksi.

Käynnistysnapin painallus herättää sivistyneesti murahtavan kuutoskoneen. ZF:n 8-portainen automaattivaihteisto puolestaan hoitaa liikkeellelähdön hienostuneesti. Voimalinja on niin ikään peräisin BMW:ltä, mutta Toyota on toki tehnyt omaa hienosäätöä Supraan sopivaksi. Moottori reagoi jo perusasetuksella kiitettävän ripeästi, ja vaihteisto hyödyntää tehokkaasti vahvaa vääntöä. Sport-asetus tiputtaa samantien tilanteesta riippuen pykälän tai pari pienemmälle vaihteelle ja reagointi nopeutuu entisestään. Moottori kiertää iloisesti ylärekisteriin saakka ja vaihdot ovat edelleen hienostuneita. Jopa hieman nopeampi ja rajumpi vaihtotapahtuma voisi sopia auton luonteeseen. Tasauspyörästön lukko huolehtii pidosta rajummissakin kiihdytyksissä ja toimii loogisesti kaikissa tilanteissa. Sport-asetus vahvistaa myös auton sisälle kuuluvia ääniä, joissa on lievää teennäisyyttä, mutta kuitenkin kuutoskoneelle tyypillinen sointi.

Alustan toiminta on hyvin balanssissa voimalinjan kanssa. Se tarjoaa riittävää mukavuutta pitempääkin matkantekoa ajatellen, mutta vauhtia nostettaessa kokonaisuudesta löytyy jämäkkyyttä. Sport-asetuksella korin liikkeet pienenevät, mutta menoon ei tule turhaa pintakovuutta. Haastavissakin kaarteen keskellä olevissa epätasaisuuksissa Supra menee vakaasti kuljettajan osoittamalla linjalla. Ohjaus on looginen, varsin nopea ja tarkka, mutta etenkin keskialueelle toivoisi tarkempaa tuntumaa.

Uusi Supra on todella tasapainoinen kokonaisuus. Toyota ei turhaa yritä piilotella yhteistyötä saksalaisten kanssa, vaan on tehnyt hyvistä komponenteista omalla tyylillä maustetun paketin. Autossa ei ole oikeastaan mitään ärsyttävää piirrettä ja siitä tärkeimmästä, eli ajamisesta, on helppo nauttia sekä rauhallisessa liikenteessä että hieman vauhdikkaammin edetessä. Toivotamme uutuuden lämpimästi tervetulleeksi.

Toyota GR Supra
Polttomoottori
2 998 cm3, R6 turbo
Teho 250 kW (340 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 600-4 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 4,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,5 l/100 km (Huom. NEDC)
CO2-päästöt 170 g/km (Huom. NEDC)
Mitat Pituus 4 379 mm, leveys 1 854 mm, korkeus 1 292 mm, akseliväli 2 470 mm
Omamassa 1 570 kg
Tavaratila 290 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lisää aiheesta:

Koeajossa uuden sukupolven Mazda 3 – tasaisesti hiottuKoeajossa Lamborghini Urus – paikkansa ansainnutKoeajossa Lexuksen iso coupé – todellinen tyyliniekkaKoeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinenKoeajossa Golfin tehokkain katuversio – R niin kuin RajuAudin oodi viisisylinterisyydelle – koeajossa Audi TT RS
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää