Ensituntuma: Suzuki Swiftin viehätys perustuu helppouteen

Maailman 9. suurin autonvalmistaja Suzuki tuottaa maailmanlaajuisesti noin 3 miljoonaa auton vuodessa. Vaikka Suomessa merkillä on hieman pienempi kannattajakuntansa, on kasvuakin tapahtunut; viime vuonna 2016 myynti nousi maassamme 58%.

Suzuki on keskittynyt Suomessa nelivetoiseen mallistoon ja tarjoamaan kustannustehokkaita ajoneuvoja. Kombinaatio on otettu hyvin vastaan, koska se on hinnallisesti järkevä. Yksi viime vuoden menestyjistä oli nelivetoinen maasturi Vitara. Maahantuoja on saanut vauhdittuneesta myynnistä vain tuulta purjeisiinsa ja ilmoittanut laajentavansa tarjontaa. Kesällä joukkoon liittyy jälleen yksi nelivetoinen, kun pikkumaasturi Ignis saapuu markkinoille.

Suzuki-malliston uudistuja on B-segmenttiin kuuluva Swift. Mallilla on pitkät perinteet, sillä se on ollut markkinoilla jo vuodesta 1983. Nykyistä muotokieltä edustavat kaksi edellistä mallia ja kolmas saa lanseerauksensa toukokuussa. Uuden mallin myynti on jo alkanut, mutta lanseeraus ajoitetaan siihen, kun autoja on saapunut enemmän Suomeen. Swiftin kohdalla toimitaan näin, sillä auton koko myyntiprosessi perustuu äärimmäiseen helppouteen. Valmistaja uskoo tuotteeseensa: B-segmentin autoja myydään vuodessa yhteensä noin 15 000 ja Swiftin myyntitavoitteeksi on asetettu vähintään 300 kappaletta vuodessa.

Tuote itsessään on helposti lähestyttävä. Ajoasento löytyy riittävän hyvin, vaikka ratissa ei ole etäisyyssäätöä. Istuinosan pituus on tarpeeksi pitkä ja pääntilaa on pidemmällekin, koska penkki laskeutuu reilusti alas. Ovet tuntuvat melko kevyiltä ja ohuilta, ja sisätiloissa hallitsee kovamuoviset pinnat, jotka on muotoiltu hillitysti ja pyörein muodoin.

Ajamisessa korostuu ajamisen helppous. Vaihteet vaihtuvat pehmeästi ja moottorin potku riittää hyvin kaupunkiin ja kevyisiin ohituksiin. Materiaalien ohuus paljastuu moottoritiellä, jolloin melutaso nousee huomattavasti. Uusi alusta tuntuu pintakovalta ja epätasaisuudet tuntuvat selkeästi ohjaamoon. Auto selviytyy kuitenkin hyvin vauhdikkaammistakin hidastetöyssyjen ylityksistä.

Swiftin ehdoton vahvuus on, että se sisältää oikeastaan kaiken tarpeellisen vakiona. Asiakkaan ei tarvitse valita kuin väri ja mahdolliset tehostelistat ja -raidat, kun kaikki muu on mietitty valmiiksi paketiksi. Tällöin maahantuoja pystyy myös tarjoamaan valmiiksi tilattua varastoa, jolloin toimitusajat eivät veny kohtuuttomiksi tai jäävät jopa kokonaan pois.

Muotoilultaan Swift on muuttunut edeltäjästään suuremmaksi leveyden suhteen (+40 mm) sekä akseliväliltään (+20 mm). Pituudesta se on lyhentynyt sentin ja korkeudesta puolitoista. Uudistuksen myötä sen etumaski on kasvanut ja muodot pullistuneet. Samalla se on pudottanut painoaan 120 kiloa. Kasvua on tapahtunut myös sisätiloissa, kun istuimet on pudotettu reilut pari senttiä alaspäin ja konttiin on tullut 55 litraa lisää tilaa. Kokonaistilavuudeltaan tavaratila on nyt perustilassa 265 litraa ja laajennettuna maksimissaan 947 litraa.

Vakiovarusteiden lista vakuuttaa 16-tuumaisilla kevytmetallivanteilla, 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, peruutuskameralla ja tietenkin nelivedolla. Ilmastointilaite on mallia manuaali samoin kuin vaihteisto, mistä hämmennettävää löytyy viiden portaan verran. Voimanlähteenä on uusi 1,2-litrainen bensiinimoottori (90 hv / 66 kW). Samaa yksinkertaista linjaa jatkaa myös auton hinta, joka on peruspunaisena 16 390 euroa.

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:

    Uusimmat