Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Suzuki Swiftin viehätys perustuu helppouteen

Julkaistu 08.04.2017 11:56

Maailman 9. suurin autonvalmistaja Suzuki tuottaa maailmanlaajuisesti noin 3 miljoonaa auton vuodessa. Vaikka Suomessa merkillä on hieman pienempi kannattajakuntansa, on kasvuakin tapahtunut; viime vuonna 2016 myynti nousi maassamme 58%.

Suzuki on keskittynyt Suomessa nelivetoiseen mallistoon ja tarjoamaan kustannustehokkaita ajoneuvoja. Kombinaatio on otettu hyvin vastaan, koska se on hinnallisesti järkevä. Yksi viime vuoden menestyjistä oli nelivetoinen maasturi Vitara. Maahantuoja on saanut vauhdittuneesta myynnistä vain tuulta purjeisiinsa ja ilmoittanut laajentavansa tarjontaa. Kesällä joukkoon liittyy jälleen yksi nelivetoinen, kun pikkumaasturi Ignis saapuu markkinoille.

Suzuki-malliston uudistuja on B-segmenttiin kuuluva Swift. Mallilla on pitkät perinteet, sillä se on ollut markkinoilla jo vuodesta 1983. Nykyistä muotokieltä edustavat kaksi edellistä mallia ja kolmas saa lanseerauksensa toukokuussa. Uuden mallin myynti on jo alkanut, mutta lanseeraus ajoitetaan siihen, kun autoja on saapunut enemmän Suomeen. Swiftin kohdalla toimitaan näin, sillä auton koko myyntiprosessi perustuu äärimmäiseen helppouteen. Valmistaja uskoo tuotteeseensa: B-segmentin autoja myydään vuodessa yhteensä noin 15 000 ja Swiftin myyntitavoitteeksi on asetettu vähintään 300 kappaletta vuodessa.

Galleria

Tuote itsessään on helposti lähestyttävä. Ajoasento löytyy riittävän hyvin, vaikka ratissa ei ole etäisyyssäätöä. Istuinosan pituus on tarpeeksi pitkä ja pääntilaa on pidemmällekin, koska penkki laskeutuu reilusti alas. Ovet tuntuvat melko kevyiltä ja ohuilta, ja sisätiloissa hallitsee kovamuoviset pinnat, jotka on muotoiltu hillitysti ja pyörein muodoin.

Ajamisessa korostuu ajamisen helppous. Vaihteet vaihtuvat pehmeästi ja moottorin potku riittää hyvin kaupunkiin ja kevyisiin ohituksiin. Materiaalien ohuus paljastuu moottoritiellä, jolloin melutaso nousee huomattavasti. Uusi alusta tuntuu pintakovalta ja epätasaisuudet tuntuvat selkeästi ohjaamoon. Auto selviytyy kuitenkin hyvin vauhdikkaammistakin hidastetöyssyjen ylityksistä.

Swiftin ehdoton vahvuus on, että se sisältää oikeastaan kaiken tarpeellisen vakiona. Asiakkaan ei tarvitse valita kuin väri ja mahdolliset tehostelistat ja -raidat, kun kaikki muu on mietitty valmiiksi paketiksi. Tällöin maahantuoja pystyy myös tarjoamaan valmiiksi tilattua varastoa, jolloin toimitusajat eivät veny kohtuuttomiksi tai jäävät jopa kokonaan pois.

Galleria

Muotoilultaan Swift on muuttunut edeltäjästään suuremmaksi leveyden suhteen (+40 mm) sekä akseliväliltään (+20 mm). Pituudesta se on lyhentynyt sentin ja korkeudesta puolitoista. Uudistuksen myötä sen etumaski on kasvanut ja muodot pullistuneet. Samalla se on pudottanut painoaan 120 kiloa. Kasvua on tapahtunut myös sisätiloissa, kun istuimet on pudotettu reilut pari senttiä alaspäin ja konttiin on tullut 55 litraa lisää tilaa. Kokonaistilavuudeltaan tavaratila on nyt perustilassa 265 litraa ja laajennettuna maksimissaan 947 litraa.

Vakiovarusteiden lista vakuuttaa 16-tuumaisilla kevytmetallivanteilla, 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, peruutuskameralla ja tietenkin nelivedolla. Ilmastointilaite on mallia manuaali samoin kuin vaihteisto, mistä hämmennettävää löytyy viiden portaan verran. Voimanlähteenä on uusi 1,2-litrainen bensiinimoottori (90 hv / 66 kW). Samaa yksinkertaista linjaa jatkaa myös auton hinta, joka on peruspunaisena 16 390 euroa.

Kuvat: Mia Pelttari

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Audi A6 Avant – uusinta farkkumuotia Audin tapaanEnsituntuma: Uusi Polo ottaa mallia isoveljiltä – mukana myös täysin uutta tekniikkaaEnsituntuma: Isuzu D-Max on rouhea työjuhtaKoeajossa uudistunut Ford Kuga – rehti ajettavaKoeajo: Suomen myydyin automalli uudistuu - pienillä muutoksilla eteenpäinKoeajossa täysin uusi Nissan Micra – vain nimi muistuttaa historiasta
SuzukiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Suzuki
  • 15.09.202017:59
    Autot

    Hetkinen, mitäs täällä tapahtuu – Suomeen marraskuussa saapuva japanilaisfarmari näyttää epäilyttävän tutulta

  • 13.09.202011:02
    Autot

    Jännän katoamistempun tehnyt maasturi palaa Suomeen, mutta se ei ole enää entisensä

  • 10.12.201815:26
    Moottoripyörät

    Pahamaineisen Suzuki Hayabusan lähes 20 vuotta kestänyt tarina päättyy – ensi vuonna sitä ei enää saa myydä

  • 23.09.201817:55
    Autouutuudet

    Uusi Suzuki Jimny on söpö ja varmasti hauska auto, mutta kolaria sillä ei kannata ajaa

  • 23.02.201810:10
    Range Rover

    Rahalla saa, mutta Suzukilla pääsee – Range Rover sai köniin 200 000 euroa halvemmalta maasturilta