Porsche on esitellyt toisen sukupolven Panameran tänä kesänä, ja nyt on koittanut aika päästä auton ratin taakse. Ensituntumat haettiin luonnollisesti Saksasta.
Hinta alkaen 176 130 €
Tätä päivää on odotettu. Porsche on esitellyt Panameran pitkän kaavan mukaan, sillä kävimme kesäkuun lopulla auton ensiesittelyssä Berliinissä, ja sen jälkeen olemme päässeet jo uutuuden kyytiin Lausitzringillä auton tekniikkapäivillä. Nyt on kuitenkin se mielenkiintoisin päivä, kun on vihdoin aika astua ratin taakse.
Uusi Panamera noudattaa Porschelle tyypillistä tyyliä, eikä ulkoiset muutokset ole kovin rajuja. Kyseessä on kuitenkin täysin uusi auto, jolla ei ole teknisessä mielessä käytännössä mitään yhteistä edeltäjänsä kanssa. Ainakin allekirjoittaneen silmään tärkeimpänä uudistuksena perä on huomattavasti linjakkaamman näköinen.
Kuskin paikalle istuutuessa ero vanhaan on selvä. Mittaristosta löytyy keskeltä edelleen analoginen kierroslukumittari, mutta sen molemmin puolin on perinteisten mittareiden sijaan kaksi 7-tuumaista näyttöä, joiden sisältöön voi luonnollisesti vaikuttaa. Keskikonsolista puolestaa löytyy iso 12,3-tuumainen näyttö, jonka kautta käytetään täysin uutta Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmää. Aikaisempaan verrattuna tarjolla on paljon uusia ominaisuuksia, joiden opetteluun menee hetki. Ensivaikutelman perusteella osa järjestelmään sijoitetuista toiminnoista olisi kyllä edelleen voinut pitää erillisten nappien takana, mutta keskikonsolin karsiminen kaikesta on nykyään kovin muodikasta. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon keskikonsolin ilmastointisuuttimet, joiden puhalluksen suuntausta ja voimakkuutta pitää säätää kosketusnäytön kautta. Ei erityisen kätevää…
Ensi vaiheen koeajoon valikoitui uusi maailman nopeimman dieselauton tittelin ottanut Panamera 4S Diesel. Pellin alta löytyvä 4,0-litrainen V8 ei pidä itsestään turhaa meteliä ja rauhallisesti lähdettäessä liikkeelle voimanlähteen tyyppiä on vaikea todeta muun kuin kierroslukumittarin perusteella. Kierrosten noustessa ääni lisääntyy, mutta ei missään vaiheessa ole erityisen dieselmäinen. Voimaa on kuitenkin tarjolla kuin pienessä kylässä. Ison auton spurtti sataseen kestää vain 4,3 sekuntia ja täysin uusi 8-portainen kaksoiskytkinautomaatti latoo isompia vaihteita sisään nopeasti ja huomaamattomasti. Voimalinjasta on vaikea löytyy pahaa sanottavaa.
Muutenkin ensivaikutelmaa hallitsee mukavuus ja hiljaisuus. Kaksikerroksiset ikkunat pitävät huolen tuulen suhinoista, ja isoista renkaista huolimatta myös tiestä kantautuvat äänet on hyvin eristetty ulkopuolelle. Uusi kolmikammioinen ilmajousitus pitää huolen mukavuudesta ja vakaudesta. Eri ajomoodeja kokeillessa jäykkyyden muutokset on helppo huomata, mutta edes jäykimmällä asetuksella alusta ei mene liian epämukavaksi.
Ja sitten se Porschen bravuuri, eli ison auton ajettavuus. Ohjaus on tarkka ja sopivasti tehostettu, minkä myötä isoa autoa on ilo viedä moottoritien lisäksi pienellä vuoristotielläkin. Edeltäjään verrattuna on kuitenkin menetetty aavistus kompaktista tunnelmasta. Auto tuntuu huomattavasti edeltäjäänsä isommalta, vaikka mitoissa ei ole kovin suurta eroa.
Porsche on tehnyt hyvin vakuuttavaa jälkeä Panameran suhteen. Se on edelleen isoksi autoksi hämmästyttävän hauska ajaa, eikä mikään siinä varsinaisesti ärsytä. Muotovalioksi sitä ei oikein vieläkään voi kehua, mutta ratin takana ulkonäkö unohtuu varsin nopeasti.
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
19:39
MTV seuraa: SM-liigan 4. finaali – Draamaa Lahdessa: Tapparalta tuhlauksia hattutempun edestä, Pelicans rokotti!
-
19:38
"Leikkaan pääsi. Sotaonni vielä kääntyy, oi kaikki te Jumalan viholliset!" – näin Isis-terrorisyytteistä vapautuneet kaksoset uhkasivat poliisia
-
19:30
Suvi Hartlinin ja tyttären lomakuvat ihastuttavat – radiojuontaja teki hauskan havainnon: "Huomioitavaa teinin kanssa…"
-
19:20
Ahdistuneisuus alkoholin juomisen jälkeen ei ole pelkkää "morkkista" – tämä aivoissasi tapahtuu
-
19:17
Venäjä sanoo iskeneensä rautateitä ja junilla Ukrainaan kuljetettuja länsiaseita vastaan – Kiovassa evakuoidaan kaksi sairaalaa
-
19:12
Tällainen viestintä toimii seksin aikana – naiset eivät välttämättä kerro tyytymättömyydestään
-
18:59
Liiga-finaaliin järisyttävä alku: Tapparan reppu heilui hurjaa tahtia – sitten tuli tiukka päätös
-
18:47
"Ristiriitaista" – rauhanjärjestöt tyrmistyivät avustuksen lakkauttamisesta
-
18:44
Kirjeenvaihtajan kommentti: Yhdysvallat lupaa Ukrainalle Patriot-ohjuksia, mutta avulla voi kestää vuosia saapua perille
-
18:22
Britanniassa testataan maailman ensimmäistä yksilöllistä melanoomarokotetta – "Jännittävintä, mitä olemme nähneet pitkään aikaan"
-
18:15
Poliisi tutkii tappoa Oulussa – tapahtui yksityisasunnossa
-
18:10
Ensimmäinen Hornet-hävittäjä on poistunut käytöstä – kunnialennon ohjasi Ilmavoimien komentaja: "Haikea päivä"
-
18:03
Salkkareista poistuva Vivi Wahlström postasi tunteikkaan kuvakimaran sarjan kulisseista: "Tuntuu ihan hullulta kirjottaa tätä tekstiä"
-
17:35
Maavoimien Arrow-24 -harjoitus alkoi – video näyttää, kun brittien taisteluhelikopterit saapuivat Suomeen
-
17:32
Ethän sorru "huonoimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon", kun lataat puhelintasi?
-
17:22
Vasta kihlat pornotähden kanssa – nyrkkeilijästä leviää epäilyttäviä kuvia
-
17:04
Katso vapun supersää yli 100 paikkakunnalle!
-
17:02
Ilo-vauvan roolissa hurmannut Hugo-poika poistuu Salkkareista – Saara-äiti: "Tyhjä olo"
-
16:53
Mies yritti keskeyttää raskauden työntämällä aborttipillereitä suuhun – tuomittiin ehdolliseen
-
16:48
MTV seuraa tulospäivää: Kemiran tulos laski – toimitusjohtaja pitää alkuvuotta silti vahvana
-
Lataa lisää