Porsche on esitellyt toisen sukupolven Panameran tänä kesänä, ja nyt on koittanut aika päästä auton ratin taakse. Ensituntumat haettiin luonnollisesti Saksasta.
Hinta alkaen 176 130 €
Tätä päivää on odotettu. Porsche on esitellyt Panameran pitkän kaavan mukaan, sillä kävimme kesäkuun lopulla auton ensiesittelyssä Berliinissä, ja sen jälkeen olemme päässeet jo uutuuden kyytiin Lausitzringillä auton tekniikkapäivillä. Nyt on kuitenkin se mielenkiintoisin päivä, kun on vihdoin aika astua ratin taakse.
Uusi Panamera noudattaa Porschelle tyypillistä tyyliä, eikä ulkoiset muutokset ole kovin rajuja. Kyseessä on kuitenkin täysin uusi auto, jolla ei ole teknisessä mielessä käytännössä mitään yhteistä edeltäjänsä kanssa. Ainakin allekirjoittaneen silmään tärkeimpänä uudistuksena perä on huomattavasti linjakkaamman näköinen.
Kuskin paikalle istuutuessa ero vanhaan on selvä. Mittaristosta löytyy keskeltä edelleen analoginen kierroslukumittari, mutta sen molemmin puolin on perinteisten mittareiden sijaan kaksi 7-tuumaista näyttöä, joiden sisältöön voi luonnollisesti vaikuttaa. Keskikonsolista puolestaa löytyy iso 12,3-tuumainen näyttö, jonka kautta käytetään täysin uutta Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmää. Aikaisempaan verrattuna tarjolla on paljon uusia ominaisuuksia, joiden opetteluun menee hetki. Ensivaikutelman perusteella osa järjestelmään sijoitetuista toiminnoista olisi kyllä edelleen voinut pitää erillisten nappien takana, mutta keskikonsolin karsiminen kaikesta on nykyään kovin muodikasta. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon keskikonsolin ilmastointisuuttimet, joiden puhalluksen suuntausta ja voimakkuutta pitää säätää kosketusnäytön kautta. Ei erityisen kätevää…




