Porsche esitteli toisen sukupolven Panameran – aiempaa linjakkaampi ja nopeampi

Porsche Panamera kohautti automaailmaa vuonna 2009. Perinteikkään urheiluautovalmistajan tuotantolinjalta oli rullannut ulos jo hyvin markkinoilla menestynyt katumaasturi, ja Panamera laajensi mallistoa ylellisten sedanien luokkaan. Auto oli alusta lähtien ajettavuudeltaan luokkansa kärkeä, mutta muotoilu vaati totuttelua.

Berliinissä ensi-iltansa nähnyt toisen sukupolven Panamera on huomattavasti sulavalinjaisempi. Keulan osalta muutokset ovat varsin vähäisiä ja nopealla vilkaisulla autoa voisi luulla vain facelift-malliksi. Sivuprofiiliin siirryttäessä huomio kiinnittyy kuitenkin koriylitysten pienenemisen myötä muuttuneisiin mittasuhteisiin ja coupémaisemmin laskevaan kattolinjaan. Muutokset kasvavat auton takaosaan siirryttäessä. Vanhan Panameran suurimpana ”ongelmana” ollut massiivinen perä on saanut täysin erilaisen ilmeen ja nyt auto näyttää huomattavasti tyylikkäämmältä.

Myös sisätiloissa hallitsee perustaltaan tuttu ilme, mutta uudistuksia on tapahtunut sielläkin paljon. Perinteisen viiden analogisen mittarin asetelma on tallella, mutta keskimmäistä kierroslukumittaria lukuun ottamatta mittaristo on toteutettu näytöillä. Keskikonsolia hallitsee iso 12,3-tuumaisella näytöllä varustettu uuden sukupolven PCM-järjestelmä. Vaihteenvalitseman ympäriltä löytyvät napit on toteutettu hipaisutekniikalla, joten fyysisten nappien määrä on vähentynyt huomattavasti.

Toisen sukupolven Panamera on varustettu täysin uusilla moottoreilla. Lanseerausvaiheessa auto tulee tarjolle kolmella eri vaihtoehdolla. Panamera 4S Dieselin pellin alta löytyy uusi ahdettu V8, joka tuottaa 422 hevosvoimaa ja 850 newtonmetriä vääntöä. Lähtömallin bensavaihtoehtona toimii 2,9-litrainen V6, joka tarjoilee 440 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä, ja malliston huipulta löytyy 4,0-litrainen tuplaturboilla vauhditettu V8, joka sinkoaa auton 550 hevosvoiman ja 770 newtonmetrin turvin satasen vauhtiin 3,6 sekunnissa. Kaikkien mallien voima välitetään neljälle pyörälle uuden kahdeksan portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Urheilullisuuden takaamiseksi Porsche on testannut autoa myös Nürburgringillä. Ennen lanseerausta Panamera Turbolla ajettiin neliovisten autojen ennätykseksi ilmoitettu kierrosaika: 7 minuuttia ja 38 sekuntia. Nopeudesta huolimatta Porsche korostaa Panameran mukavuutta ja turvallisuutta. Autoon onkin tarjolla laaja kattaus viimeisimpiä kuljettajaa avustavia turvajärjestelmiä.

Uusi Panamera voi alkuun näyttää lähinnä kevyeltä uudistukselta, mutta kyseessä on kuitenkin täydellisesti uusi auto. Ulkonäön epäsuhtaiset muodot on korjattu onnistuneesti ja sitäkin enemmän on tapahtunut ohjaamossa ja konepellin alla. Auto hyppää kertaheitolla modernimpien isojen autojen kanssa samalle viivalle, ja edellisen mallin suorituskyky muistaen odotukset ajettavuuden suhteen ovat erittäin korkealla.

Lue myös:

    Uusimmat