Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Porsche esitteli toisen sukupolven Panameran – aiempaa linjakkaampi ja nopeampi

Julkaistu 29.06.2016 07:30

Teknavi

@teknavi

Porsche Panamera kohautti automaailmaa vuonna 2009. Perinteikkään urheiluautovalmistajan tuotantolinjalta oli rullannut ulos jo hyvin markkinoilla menestynyt katumaasturi, ja Panamera laajensi mallistoa ylellisten sedanien luokkaan. Auto oli alusta lähtien ajettavuudeltaan luokkansa kärkeä, mutta muotoilu vaati totuttelua.

Berliinissä ensi-iltansa nähnyt toisen sukupolven Panamera on huomattavasti sulavalinjaisempi. Keulan osalta muutokset ovat varsin vähäisiä ja nopealla vilkaisulla autoa voisi luulla vain facelift-malliksi. Sivuprofiiliin siirryttäessä huomio kiinnittyy kuitenkin koriylitysten pienenemisen myötä muuttuneisiin mittasuhteisiin ja coupémaisemmin laskevaan kattolinjaan. Muutokset kasvavat auton takaosaan siirryttäessä. Vanhan Panameran suurimpana ”ongelmana” ollut massiivinen perä on saanut täysin erilaisen ilmeen ja nyt auto näyttää huomattavasti tyylikkäämmältä.

Porsche Panamera Turbo

Myös sisätiloissa hallitsee perustaltaan tuttu ilme, mutta uudistuksia on tapahtunut sielläkin paljon. Perinteisen viiden analogisen mittarin asetelma on tallella, mutta keskimmäistä kierroslukumittaria lukuun ottamatta mittaristo on toteutettu näytöillä. Keskikonsolia hallitsee iso 12,3-tuumaisella näytöllä varustettu uuden sukupolven PCM-järjestelmä. Vaihteenvalitseman ympäriltä löytyvät napit on toteutettu hipaisutekniikalla, joten fyysisten nappien määrä on vähentynyt huomattavasti.

Toisen sukupolven Panamera on varustettu täysin uusilla moottoreilla. Lanseerausvaiheessa auto tulee tarjolle kolmella eri vaihtoehdolla. Panamera 4S Dieselin pellin alta löytyy uusi ahdettu V8, joka tuottaa 422 hevosvoimaa ja 850 newtonmetriä vääntöä. Lähtömallin bensavaihtoehtona toimii 2,9-litrainen V6, joka tarjoilee 440 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä, ja malliston huipulta löytyy 4,0-litrainen tuplaturboilla vauhditettu V8, joka sinkoaa auton 550 hevosvoiman ja 770 newtonmetrin turvin satasen vauhtiin 3,6 sekunnissa. Kaikkien mallien voima välitetään neljälle pyörälle uuden kahdeksan portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Urheilullisuuden takaamiseksi Porsche on testannut autoa myös Nürburgringillä. Ennen lanseerausta Panamera Turbolla ajettiin neliovisten autojen ennätykseksi ilmoitettu kierrosaika: 7 minuuttia ja 38 sekuntia. Nopeudesta huolimatta Porsche korostaa Panameran mukavuutta ja turvallisuutta. Autoon onkin tarjolla laaja kattaus viimeisimpiä kuljettajaa avustavia turvajärjestelmiä.

Uusi Panamera voi alkuun näyttää lähinnä kevyeltä uudistukselta, mutta kyseessä on kuitenkin täydellisesti uusi auto. Ulkonäön epäsuhtaiset muodot on korjattu onnistuneesti ja sitäkin enemmän on tapahtunut ohjaamossa ja konepellin alla. Auto hyppää kertaheitolla modernimpien isojen autojen kanssa samalle viivalle, ja edellisen mallin suorituskyky muistaen odotukset ajettavuuden suhteen ovat erittäin korkealla.

Galleria

Lisää aiheesta:

Porsche esitteli legendan uuden sukupolven – uusi 911 on tehokkaampi, nopeampi ja digitaalisempi kuin koskaan ennenEnsituntuma: Porsche Panamera GTS – lisäannos urheilullisuuttaEsittelyssä Aston Martin DBS Superleggera – tuplaturbo-V12 ja 725 hevosvoimaaEnsituntumat uudesta Porsche Cayennesta – kokonaisuus vetää sanattomaksiPorsche esitteli menestysreseptin kolmannen sukupolven – tässä olennainen uudesta CayennestaPorschen uutuus lyö tiskiin hurjan kattauksen uutta tekniikkaa – tutustuimme autoon pintaa syvemmältä
PorscheAutotLifestyle
Porsche Panamera 4S

Tuoreimmat aiheesta

Porsche
  • 19.9.20:33
    Autot

    Porschen sähköautot eivät käy kaupaksi

  • 13.6.06:31
    Kuluttajariidat

    Myyjä antoi ymmärtää, että tyyristä Porschea ei oltu kolaroitu pahasti – sitten paljastui auton lunastushistoria

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 16.12.202315:32
    Ennätykset

    Insinöörityön tulos palkittiin: Autoilla noustiin korkeammalle kuin koskaan

  • 12.02.202310:56
    Autot

    Tyyriin Porschen hintaa laskettiin vahingossa lähes 90 prosenttia – sadat asiakkaat ehtivät maksaa varausmaksun