Kymmenettuhannet suomalaiset kuluttavat iltaisin elektronista urheilua, arvioidaan alan liitosta.
Verkossa pelattavat tapahtumat ovat jatkuneet normaaliin tapaan, vaikka muu yhteiskunta onkin pitkälti sulkeutunut koronavirusepidemian vuoksi. Suomen elektronisen urheilun liitosta kerrotaan, että paikan päällä pelattavia turnauksia on joko siirretty eteenpäin tai verkossa pelattavaksi.
– Harvempi tapahtuma on suoraan peruttu, kertoo SEUL ry:n puheenjohtaja Joonas Kapiainen.
Elektronisessa urheilussa suosituimpia ovat ammunta-, taistelu- ja strategiapelit. Tunnetuin Suomessa on Counter-Strike: Global Offensive, jossa viime yönä seurattiin semifinaaliottelua suoraan Kaliforniasta.
– Tällä hetkellä uusi tuleva toimintapeli Valorant on ottanut ainakin hetkellisesti seuratuimman pelin paikan. Tämän lisäksi Fortnite, League of Legends ja Dota 2 ovat olleet katsojien suosiossa, jatkaa Kapiainen.
Lue myös: Toni Vilander innostui e-urheilusta – kertoo yöhön asti venyneestä pelisessiostaan: ”Penkki aivan hiestä märkänä”
Kotona pelaamista ei nolostella enää
Suurimmista turnausjärjestäjistä Elisa, Finnish Esports League (FEL) ja Telia jatkavat liigajärjestäjinä Suomessa normaalisti verkon yli tehtävää kilpailutoimintaa. FELin myynti- ja markkinointijohtaja Matti Kailannon mukaan yrityksen toiminta on tällä hetkellä vakaalla pohjalla.

