Kalle Rovanperältä taas järisyttävä veto Power Stagella! Ogier johdatti Toyotan kaksoisvoittoon – näin Monten päätöspäivä eteni

3:32
Kalle Rovanperältä häikäisevä veto Power Stagella – "Miten se pystyy tuohon?"

MM-rallikauden avaava Monte Carlo -ralli päättyi neljän erikoiskokeen ja vajaan 70 ek-kilometrin mittaiseen päätöspäivään. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa sunnuntain tapahtumia.

MM-rallikausi 2023 alkoi Toyotan kaksoisvoitolla. Sébastien Ogier nappasi Toyotallaan uransa 56 MM-rallivoiton, jo kahdeksantensa Montessa. Kun huomioon otetaan vielä vuoden 2009 IRC-osakilpailun ykkössija, Ogier nousi nyt yksinään Monte Carlo -rallin kaikkien aikojen menestyneimmäksi kuljettajaksi ohi Sébastien Loebin.

Ogier johti kilpailua ensimmäisen erikoiskokeen ensimmäisestä väliajasta lähtien. Kyseessä oli kymmenes kerta Ogierin uralla, kun hän johtaa MM-sarjan osakilpailua lähdöstä maaliin. Edellisen kerran Ogier oli dominoinut tällä tavoin vuonna 2018 Korsikalla.

Toyotan kaksoisvoiton varmisti Kalle Rovanperä, joka huipensi viikonloppunsa Power Stagen pohja-aikaan lyötyään päätöspätkällä M-Sportin Ott Tänakin 0,6 sekunnin erolla. Rovanperä ylsi nyt ensimmäisen kerran urallaan palkintokorokkeelle Montessa.

Palkintokorokkeen täydensi kisan kolmen vuoden takainen voittaja, Hyundain Thierry Neuville, joka ei missään vaiheessa pystynyt vastaamaan Ogierin ja Rovanperän menoon.

Esapekka Lappi oli pettynyt ensimmäiseen viikonloppuunsa Hyundain ratissa. Ajamalla Lappi olisi ollut kilpailun kuudes, mutta lauantaina tullut rengasrikko maksoi arvokkaita sekunteja ja Lapin lopullinen sijoitus oli kahdeksas.

MM-rallikausi jatkuu 9.–12. helmikuuta Ruotsissa.

TULOKSET 18/18 EK:N JÄLKEEN

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

3.12:02,0

2.

Kalle Rovanperä

Toyota

+18,8

3.

Thierry Neuville

Hyundai

+44,7

4.

Elfyn Evans

Toyota

+1:12,4

5.

Ott Tänak

M-Sport

+2:34,9

6.

Takamoto Katsuta

Toyota

+3:32,6

7.

Dani Sordo

Hyundai

+3:47,5

8.

Esapekka Lappi

Hyundai

+3:51,4


Kuljettajien MM-pisteet (1/13)

sija:kuljettaja:talli:pistettä:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

26

2.

Kalle Rovanperä

Toyota

23

3.

Thierry Neuville

Hyundai

17

4.

Elfyn Evans

Toyota

15

5.

Ott Tänak

M-Sport

14

6.

Takamoto Katsuta

Toyota

8

7.

Dani Sordo

Hyundai

6

8.

Esapekka Lappi

Hyundai

4

Valmistajien MM-pisteet (1/13)

sija:talli:pistettä:

1.

Toyota

51

2.

Hyundai

27

3.

M-Sport

16

SEURANTA

EK18 La Bolléne-Vésubie / Col de Turini 3 (Power Stage)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Kalle Rovanperä

Toyota

10:00,5

2.

Ott Tänak

M-Sport

+0,6

3.

Elfyn Evans

Toyota

+0,7

4.

Thierry Neuville

Hyundai

+4,3

5.

Sébastien Ogier

Toyota

+4,7

6.

Esapekka Lappi

Hyundai

+10,8

7.

Dani Sordo

Hyundai

+13,6

xx.

Takamoto Katsuta

Toyota

+28,0

Klo 14.14: Kyseessä on Ogierin yhdeksäs voitto Monte Carlossa. Hän nousee näin yksinään voittotilaston piikkipaikalle ohi Sébastien Loebin. Molemmilla on Montesta kahdeksan MM-osakilpailuvoittoa, Ogierin yhdeksäs on vuodelta 2009 IRC-osakilpailusta.

– Tämä on valtava juttu. Tämä on minun rallini. Tämä ralli tarjosi minulle unelman. Vincentin (kartanlukija Landais'n) ensimmäinen voitto, jonka hän suuresti ansaitsee.

3:02
Sebastien Ogierille historiallinen yhdeksäs voitto Monte Carlon MM-rallissa – Toyota-leirissä hurjat juhlat

Klo 14.12: Ogier ajaa varmistellen voittoon. Hän jää Rovanperälle 4,1 sekuntia, mutta voittaa kisan 18,8 sekunnin marginaalilla. Toyota avaa kauden kaksoisvoitolla.

Klo 14.10: Rovanperä voittaa Power Stagen. Ogier ei enää edelle tule. Huima suoritus jälleen kerran Rovanperältä powerilla...

– Aika hyvä viikonloppu. Minulla oli pieni ongelma jarrujen kanssa tällä pätkällä. Ei täydellinen veto. Voimme olla tyytyväisiä kakkossijaan. Likaisen tien auraaminen oli vaikeampaa kuin ajattelin. Puhtaalla tiellä vauhtimme on samalla tasolla muiden kanssa.

Klo 14.09: ROVANPERÄ ALITTAA TÄNAKIN NOTEERAUKSEN 0,6 SEKUNNILLA.

Klo 14.08: Rovanperä kymmenyksen Tänakia edellä viimeisessä väliajassa!

Klo 14.07: Rovanperä toisessa splitissä sekunnin päässä Tänakista. Sen sijaan Ogier tulee aivan varmistellen. Tappiota Tänakille 4,0 sekuntia.

Klo 14.05: Neuville maalissa. Häviää Tänakille 3,6 sekuntia ja kiilaa tässä vaiheessa ek-ajoissa kolmanneksi. Palkintopallipaikka on varma.

Klo 14.03: Rovanperä ja Ogierkin ovat startanneet pätkälle. Rovanperä on ensimmäisessä väliajassa 1,6 sekuntia Tänakia perässä.

Klo 14.01: Tänak lyö kuin lyökin Evansin. Eroa jää 0,1 sekuntia! Vakuuttava työnäyte virolaiselta.

Klo 13.57: Tänak pitää viitossijansa. Hän tekee 10,1 sekunnin pohjat Lappiin nähden. Jotain kertoo se, että Evans on ensimmäisessä väliajassa 1,6 sekuntia Tänakia perässä.

– Ensimmäinen kerta, kun yritin ajaa kunnolla. Olimme tyhmiä edellisellä pätkällä. Ajoimme liian hiljaa. Nyt piti hyökätä. Ei tämä mitenkään erityisen hyvin mennyt. Auto aliohjasi, mutta yritin tehdä parhaani. Meidän täytyy parantaa, ja mehän parannamme.

Klo 13.54: Katsuta on kolhaissut autonsa vasemman takakulman johonkin. Tappiota Lapin pohjiin tuli 47,4 sekuntia. Kokonaistilanteessa Katsuta pysyy kuitenkin Sordon ja Lapin edellä kuudentena.

Klo 13.52: Katustalla taitaa olla rengasrikko. Tappiota Lapille toisessa väliajassa 31,8 sekuntia.

Klo 13.49: Ilman hybridiyksikköä ajava Sordo häviää Lapille 2,8 sekuntia. Sordo lyö Lapin 3,9 sekunnilla kokonaistilanteessa.

Klo 13.49: Katsuta on jäänyt ensimmäisessä väliajassa 10,1 sekuntia Lappia perässä. Jotain on siis mahdollisesti tapahtunut. Tämä tasoittaa Tänakin tietä tuntuvasti rallin viitossijalle. Eroa Tänakin ja Katsutan välillä on siis vain 0,1 sekuntia Tänakin hyväksi.

Klo 13.45: Lappi on ensimmäisen Hyundailla ajamansa MM-rallin maalissa. Vaiherikas viikonloppu takana. Kokonaistilanteessa eroa tallikaveri Sordoon oli 6,7 sekuntia, ja se taitaa olla tälle pätkälle vähän liian paljon kirittäväksi...

– Ainakin saimme kaikki kilometrit ajettua, mikä on tärkeää. Saimme paljon oppia tästä autosta. Olen aika pettynyt omaan suoritukseeni. Odotin jonkin verran enemmän tältä viikonlopulta. Ainoa tapa parantaa on yrittää analysoida tarkasti kaikki asiat.

Klo 13.38: Yohan Rossel ajaa WRC2-luokkaan pohja-ajan, mutta Nikolai Grjazin vie luokkavoiton 5,6 sekunnin ek-tappiosta huolimatta. Grjazinin voittomarginaaliksi jää vain 4,5 sekuntia.

Samalla Lappi on lähtenyt pätkälle.

Klo 13.27: Kaikki neljä WRC2-kuljettajaa ovat nyt startanneet pätkälle. Luokkavoitossa on kiinni venäläinen Nikolai Grjazin, jonka johtomarginaali Yohan Rosseliin on 10,1 sekuntia. Grjazinin ykkössija olisi ensimmäinen MM-rallivoitto Skodan uudelle Fabia RS Rally2 -autolle.

Klo 13.10: Pieni hetki vielä odotellaan ennen Poweri Stagen alkua. Ensimmäisinä pätkän ajavat läpi tuttuun tapaan WRC2-luokan kärkimiehet.

Poimitaan Rally1-kuljettajista muutama lähtöaika:

– Lappi 13.35

– Tänak 13.47

– Rovanperä 13.59

– Ogier 14.03

Klo 12.43: Rallin päättävä erikoiskoehan on kaikille tuttu, legendaarinen Col de Turini. Tähän malliin kuljettajat pätkää kuvailivat:

Esapekka Lappi

– Se (nousu Turinille) on suhteellisen sileää ja jouhevaa tietää. Juuri ennen maalia on aika ilkeitä paikkoja. On paljon siltoja, jotka alkavat jäätyä tai höyrystyä, ja ne ovat yleensä aina liukkaampia.

Kalle Rovanperä

– Se on alkuun pikkutietä, ja sitten tietenkin se Turinin perustie sinne päälle. Se on juuri sellainen pätkä, josta en tykkää. Toivottavasti powerilla saataisiin vähän parempi fiilis ja joitain hyviä aikojakin siellä tehtyä.

Sébastien Ogier

– Kaikki tietävät Turinin. Ensimmäiset kolme kilometriä ovat uutta ja aika kapeaa tietä. Loppu on kuin sirkusajoa: mutkaista tietä ja vaativaa renkaille.

Ott Tänak

– Loppuosa on leveää ja isoa tietä. Suolan kanssa se on aika haastava, mutta yleensä olosuhteet ovat hyvät.

Klo 12.39: Tässä Rovanperän kommentit toiseksi viimeisen ek:n päätteeksi.

0:42
Kalle Rovanperältä mehukas viesti ennen rallin päättävää Power Stagea - "Viiden pisteen virne"

EK17 Lucéram / Lantosque 2

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

12:17,0

2.

Takamoto Katsuta

Toyota

+3,1

3.

Kalle Rovanperä

Toyota

+6,3

4.

Thierry Neuville

Hyundai

+7,0

5.

Esapekka Lappi

Hyundai

+7,5

6.

Dani Sordo

Hyundai

+8,0

7.

Elfyn Evans

Toyota

+8,2

xx.

Ott Tänak

M-Sport

+34,1


Klo 12.20: Ogier tempaisee tähän väliin 3,1 sekunnin pohjat. Saapa nähdä, kumpi kärkikaksikosta on powerilla kovempi... Muista tuskin on vastusta, niin hurjaa on ollut Rovanperän ja Ogierin meno eilen ja tänään.

– Minulle vain voitolla on merkitystä. Power Stage ei ole tärkeä. Yritän silti saada pisteitä tallille, koska jokainen piste on tärkeä.

Klo 12.17: Rovanperä kiilaa maalissa Katsutan ja Neuvillen väliin toiseksi. Tappiota japanilaiselle tulee 3,2 sekuntia. Ogier on taaempana edelleen pohja-aikavauhdissa.

Klo 12.13: Jos muut ottavat enemmän tai vähemmän varman päälle, Ogier painaa ihan raikasta vauhtia. Pohjat molempiin väliaikoihin.

Neuville jää Katsutasta 3,9 sekuntia. Pelkkää renkaiden säästämistä oli hänenkin menonsa tällä pätkällä.

Klo 12.11: Myös Evans tulee kaikessa rauhassa maaliin. Tappiota Katsutalle 5,1 sekuntia. Väliaikojen perusteella näyttää siltä, että nämäkin pohjat menevät Toyotalle.

Klo 12.09: Tallikaveri Tänak puolestaan köröttelee maaliin yli puoli minuuttia Katsutalle hävinneenä. Mahtoiko virolainen huomata, että Katsuta nousee samalla 0,1 sekunnin päähän kokonaistilanteessa...

– Nyt se on meistä itsestämme kiinni. Säästimme vain renkaita. Katsotaan, mitä voimme (powerilla) tehdä.

Klo 12.07: Sosiaalisessa mediassa kiertävän tiedon mukaan Loubet on keskeyttänyt yritettyään ensin korjata autossaan olevaa vesivuotoa. Odotetaan M-Sportin vahvistusta.

Klo 12.04: Tänak ei pidä kiirettä. Hän on toisessa väliajassa 12,9 sekuntia Lappia perässä.

Ja samalla Katsuta alittaa Lapin noteerauksen maalissa 4,4 sekunnilla.

Klo 12.02: Lappi lyö Sordon tällä pätkällä 0,5 sekunnilla. Sordo menetti viimeisestä väliajasta maaliin tasan sekunnin. Muistetaan, että espanjalaisen auton hybridiyksikkö on poissa pelistä.

Klo 11.59: Lappi saadaan maaliin. Hän on luonnollisesti reilusti nopeampi kuin edellään lähtenyt Serderidis. 

– Vähän parempi tilanne nyt. Meidän täytyyy säästää renkaita, mutta ajoin mielestäni hyvin. Tämä ei vain ole minun viikonloppuni.

Klo 11.53: Loubet ei edelleenkään ole lähtenyt tälle pätkälle. Sordo on ensimmäisessä väliajassa kymmenyksen Lappia hitaampi.

Klo 11.46: Lappi matkaan.

Klo 11.43: Loubet'n piti startata pätkälle 11.40, mutta hän ei ole vielä päässyt ek:n starttiin. Niinpä Serderidis lähtee ensimmäisenä autona tälle pätkälle.

EK16 La Bolléne-Vésubie / Col de Turini 2

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Kalle Rovanperä

Toyota

10:08,9

2.

Sébastien Ogier

Toyota

+1,5

3.

Thierry Neuville

Hyundai

+2,5

4.

Takamoto Katsuta

Toyota

+5,6

5.

Pierre-Louis Loubet

M-Sport

+6,8

6.

Elfyn Evans

Toyota

+10,5

7.

Esapekka Lappi

Hyundai

+10,6

8.

Dani Sordo

Hyundai

+10,7

9.

Ott Tänak

M-Sport

+11,8

Klo 10.43: Ogier häviää Rovanperälle 1,5 sekuntia, ja ero kokonaistilanteessa kutistuu 17,2 sekuntiin.

– Kaikki kunnossa. Renkaat kuluvat todella paljon. Yritimme ajaa mahdollisimman siististi.

Klo 10.40: Rovanperä alitta Neuvillen ajan 2,5 sekunnilla, ja Ogierin väliaikojen perusteella Rovanperä ottaa tästä rallin viidennen pohja-aikansa.

– Iso ero, kun tie on putsaantunut suolasta. Torstaina menetimme paljon aikaa, kun putsasimme tietä ensimmäisenä autona. Nyt oli paljon hauskempaa.

Kuulostaa hyvältä tulevaa Power Stagea silmällä pitäen...

Klo 10.37: Neuville nappaa pohjat nimiinsä tässä vaiheessa. Hän on 3,1 sekuntia Katsutaa nopeampi, mutta Rovanperä ja Ogier tulevat kovempaa perässä.

– Ihan ok, siisti ja hyvä veto. Ei liukumista. Seurasin vain tietä.

Neuvillea edellisellä ek:lla vaivanneet hybridiongelmat ovat mitä ilmeisimmin ratkenneet.

Klo 10.32: Evans pyörähti ek:n alkuvaiheilla, ja 4,9 sekunnin tappio Katsutalle johtuu siitä. Tänak ajoi välissä pätkän maaliin, ja hävisi Katsutalle 6,2 sekuntia. Virolainen säästelee renkaitaan powerille...

Klo 10.28: Katsuta tekee tässä vaiheessa pohjat. Evansilla on sen sijaan jokin ongelma, tai sitten hän säästää rajusti renkaita. Väliajassa Evans jäänyt 5,9 sekuntia Katsutasta. 

– On todella liukasta, uskmattoman liukasta. Ehkä tietä on suolattu. Aika pelottavaa, Katsuta sanoo.

– Sinulla on hyvät driftaustaidot?

– Joo, pitää ottaa oppia Kallesta.

Klo 10.25: Lappi lyö Sordon 0,1 sekunnilla. Kokonaistilanteessa espanjalainen on 7,5 sekunnilla tallikaverinsa edellä. Sordon hybridiyksikkö ei edelleenkään toimi.

– Voitte kuvitella, mitä se on, kun autosta puuttuu reilut sata hevosvoimaa.

Klo 10.22: Lappi on maalissa. Hän jää muutaman sekunnin Loubet'n pohjista, mutta Sordo on yhä perässä.

– Piti säästää renkaita. On mielenkiintoista, miksi tänään ei tunnu niin hyvältä. Teimme joitain muutoksia autoon, mutta ei sen pitäisi näin suuresti vaikuttaa. Täytyy analysoida.

Klo 10.20: Lappi ja Sordo avanneet tasatahtiin ensimmäiseen väliaikaan. Sordo 0,5 sekuntia perässä.

Klo 10.13: WRC2-luokassa kärki on hieman tasaisempi kuin yleiskilpailussa, kun kärkinelikko mahtuu reilun 40 sekunnin sisään. Viikonloppu on toistaiseksi ollut uuden Skoda Fabia RS Rally2 -auton hallintaa (11/15 pohja-aikaa), mutta myös Hyundailla ja Citroënilla on ehditty tulosliuskan kärkeen. Sen sijaan M-Sportin ja Fordin ongelmat Rally2-autonsa kanssa jatkuvat. Aiheeseen otettiin kiinni C Moren studiossa ennen EK16:n alkua:

2:59
M-Sportin rahantekokone yskii rallin MM-sarjassa pahasti – "Se on raaka fakta"

Klo 10.11: Lappi starttaa pätkälle. Edellisellä ek:llahan Lappi valitti autonsa olevan huomattavasti vaikeammin ajettava kuin eilen. Katsotaan, onko pätkien välissä saatu tehtyä joitain onnistuneita muutoksia.

Klo 10.05: Sitten lähdetään valloittamaan Turinia ensimmäisen kerran tänään. Torstai-illan pimeydessähän tämä pätkä ajettiin jo kertaalleen, ja tänne palataan vielä rallin päättävällä Power Stagella.

EK15 Lucéram / Lantosque 1

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

12:17,9

2.

Elfyn Evans

Toyota

+2,7

2.

Kalle Rovanperä

Toyota

+2,7

4.

Thierry Neuville

Hyundai

+5,1

5.

Dani Sordo

Hyundai

+12,3

6.

Takamoto Katsuta

Toyota

+16,2

7.

Esapekka Lappi

Hyundai

+17,3

7.

Ott Tänak

M-Sport

+17,3

Klo 10.04: Tästä vielä katsottavissa ja kuunneltavissa Ogierin kommentit ek:n maalissa, kun hän lähetti terveiset epäilijöilleen.

2:08

Klo 9.40: Sordon 10 sekunnin aikasakko on kumottu, ja näin ollen espanjalainen nousee takaisin Lapin edelle koknaistilanteessa.

Klo 9.36: Ogier tekee 2,7 sekunnin pohjat. Hän tulee viimeiset neljä kilometriä 1,6 sekuntia Rovanperää kovempaa, ja ero kokonaistilanteessa kasvaa näin 18,7 sekuntiin. Kova veto ranskalaismestarilta!

– Eilen illalla vaikutti siltä, että ihmisillä oli epäilyksiä, Ogier näpäytti lauantai-illan viimeisen ek:n jälkeisiä epäilijöitään, kun Rovanperä oli lyönyt hänet 10 sekunnilla.

– Kontrolloin vauhtiani täydellisesti. Otan riskejä siellä, missä haluan niitä ottaa. Ei tämä vielä ohi ole. Pitää ajaa tarkasti, mutta täällä ei tarvitse leikata. Niissä on rengasrikkojen vaara.

Klo 9.33: Rovanperä ajaa täsmälleen saman ajan Evansin kanssa. Ogier on tulossa takaa vielä vähän kovempaa.

– Ihan ok pätkä. Ei mitään ylimääräistä. Aika raju päivä tulee renkaille. Yritin ajaa ihan perusfiksusti.

Klo 9.30: Toyota ottaa taas pohja-ajan. Neuville häviää Evansille 2,4 sekuntia. Väliaikojen perusteella Ogier on ottamassa Rovanperältä luulot pois: toisessa väliajassa 0,7 sekuntia Rovanperää edellä.

– Pyörähdimme heti ensimmäisessä mutkassa. Hybridissä on jotain vikaa. Jotain sekaannusta kartoissa, Neuville kertoo.

Klo 9.27: Evans tekee tässä vaiheessa pohjat. Eroa Sordon noteeraukseen tulee peräti 9,6 sekuntia. Rovanperä aloittanut Evansia kovempaa, Ogierin väliaikoja odotellaan vielä.

– Yritämme tehdä, mitä voimme, ja katsotaan, mitä tapahtuu, Evans sanoo.

Kokonaistilanteessa eroa kolmantena olevaan Neuvilleen on yli 20 sekuntia.

Klo 9.24: Tänak maalissa 5,0 sekuntia Sordoa hitaampana, eli hän tuli täsmälleen samaa vauhtia kuin Lappi.

– Ajan vain läpi. Tämä on kovaa renkaille. Pitää vain selvittää nämä kolme ensimmäistä pätkää, ja katsotaan sitten.

Rovanperä ja Ogier ovat startanneet pätkälle.

Klo 9.22: Tänak taitaa säästellä renkaita Power Stagelle. Hän tulee hyvin samaa vauhtia Lapin kanssa. Tänak on siis ainoa Rally1-kuljettaja, jolla on vain yksi vararengas mukana.

Sordon pohja-aika kesti myös Katsutan hyökkäyksen.

Klo 9.21: Sordo toivoo, että aikasakkoon johtanut tilanne tarkistettaisiin vielä kameralta.

– Olen pahoillani, mutta se ei ollut minun vikani. En tiennyt, milloin minun pitää lähteä. Kysykää kisaorganisaatiolta.

Sordo sanoo myös, että auton hybridiyksikön kanssa oli ongelmaa.

Klo 9.19: Ja korjataan sen verran, että Lappi nousee sittenkin Sordon edelle, koska Sordo on saanut tällä pätkällä 10 sekunnin aikasakon varaslähdöstä. Sordo on viisi sekuntia Lappia nopeampi, joten Lappi nousee tallikaverinsa edelle 2,4 sekunnin erolla.

Klo 9.16: Lappi pätkän maalissa eikä vaikuta lainkaan tyytyväiseltä. Tuntuma on oikea, sillä Sordo on viimeisessä väliajassa viisi sekuntia edellä. Vaikea aamu suomalaisella.

– Ei ole luottoa. En pysty ajamaan yhtään niin kuin eilen. En tiedä, mistä tämä johtuu.

Klo 9.12: Sordo toisessa väliajassa 2,9 sekuntia Lappia edellä. Samaan aikaan Loubet on jo maalissa. Hän kertoo ajaneensa hitaasti ja säästäneensä renkaita Power Stagelle.

Klo 9.10: Tänak saadaan pian liikkeelle. On mielenkiintoista nähdä, miten virolaisen auto toimii nyt kun ohjaustehostimen pitäisi olla taas kunnossa. Tänakin ongelmista voit lukea lisää tästä:

Klo 9.03: Lappi liikkeellä. Jokohan suomalainen vihdoin ohittaisi tallikaverinsa Sordon kokonaistilanteessa... Eroa Sordon hyväksi 2,6 sekuntia.

Klo 8.57: Päätöspäivä on käynnissä. Ensimmäisenä kuljettajan reitille starttaa Loubet. Seuraavina vuorossa Serderidis, Lappi, Sordo, Katsuta, Tänak, Evans, Neuville, Rovanperä, Ogier.

Klo 8.50: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan kauden ensimmäisen MM-rallisunnuntain tapahtumia. Päivään lähdetään äärimmäisen mielenkiintoisista asetelmista, kiitos Rovanperän hirviömäisen pohja-ajan lauantai-illan viimeisellä erikoiskokeella.

Tasan 16 sekunnin ero eteen- ja taaksepäin on tuntuva muttei turvallinen. Isojen erojen tekeminen on sunnuntain erikoiskokeilla vaikeampaa kuin lauantaina; varsinkin päivän toinen ja neljäs erikoiskoe, jo torstai-iltana kertaalleen ajettu legendaarinen Col de Turinin erikoiskoe on kuljettajille erittäin tuttu.

Suomalaisittain valitettavaa on, ettei kyseinen pätkä lukeudu Rovanperän suosikkeihin. Siksikin Ogierin, Monte Carlon MM-rallin seitsemän kertaa urallaan voittaneen suurmestarin, suistaminen ykkössijalta olisi valtava yllätys. Mutta jos viime kausi jotain opetti, Rovanperää ei koskaan kannata jättää pois laskuista...

Päivän rengasvalinnoissa ei ole isoa eroa. Tänak lähtee ainoana matkaan viidellä renkaalla, Rovanperä on Ogierista ja Neuvillesta poiketen valinnut yhden superpehmeänkin renkaan.

kuljettaja:talli:pehmeä:superpehmeä:

Sébastien Ogier

Toyota

6

Kalle Rovanperä

Toyota

5

1

Thierry Neuville

Hyundai

6

Elfyn Evans

Toyota

6

Ott Tänak

M-Sport

4

1

Takamoto Katsuta

Toyota

6

Dani Sordo

Hyundai

6

Esapekka Lappi

Hyundai

6



Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja