Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Eipä ihme, että käyvät kaupaksi: Tällaisella summalla Norja tukee yhtä sähköautoa sen koko elinkaaren aikana

Shutterstock
Julkaistu 07.10.2021 17:56

Ville Järveläinen

Sähköautot yleistyvät Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa. MTV3-kanavan Viiden jälkeen -ohjelmassa perehdyttiin syihin.

Vuonna 2018 Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista pelkällä polttomoottorilla kävi 84 prosenttia. Nyt kolme vuotta myöhemmin lukema on pudonnut 41 prosenttiin.

Samalla aikavälillä erilaisten hybridien osuus on noussut 14 prosentista lähes 50 prosenttiin, ja täyssähköautojen osuus prosentin puolikkaasta prosentista yli 8 prosenttiin.

– Sähköistyminen on aika isossa vauhdissa nyt Suomessakin, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä kertoo Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa.

Lue myös: Onko polttomoottoriautojen myyntikiellon suunnittelu täysin turhaa Norjassa? Markkinaosuus putoamassa nollaan jo ensi keväänä

Vaikka kehitys onkin ollut nopeaa, tulee Suomi kaukana takana naapureihimme verrattuna.

Ruotsissa täyssähköautoja oli kaikista syyskuun ensirekisteröinneistä 33 prosenttia ja Norjassa peräti 77 prosenttia. Lisäksi kummassakin maassa myydään huomattavasti enemmän uusia autoja kuin Suomessa – niin suhteellisesti kuin absoluuttisestikin. Sama koskee myös Tanskaa.

Kallio selventää ison eron syitä.

– Norjassa on ollut jo useamman vuoden suuret hankintakannustimet, hän kertoo ja täsmentää, että Norjassa valtio tukee sähköautoilua auton elinkaaren aikana keskimäärin noin 20 000 eurolla.

Suomessa yksityishenkilö voi saada enintään 50 000 euroa maksavaan sähköautoon 2 000 euron hankintatuen. Viime vuonna ensirekisteröityjen sähköautojen keskihinta oli Suomessa 55 000 euroa.

Viiden jälkeen kainaloboksikuva

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 17.00 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live. 

Kallio kiittelee "historiallista päätöstä" eli täyssähköautojen autoveron poistamista, mutta pitää muita tukia alimitoitettuina ja vajavaisesti budjetoituina.

– Tässä kyllä katsotaan vähän hallituksen ja valtiovallan suuntaan.

Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, mitä vantaalainen Mikko Niimes kertoo sähköautoilun hyvistä ja huonoista puolista. Niimes on ajanut sähköautollaan kymmeniä tuhansia kilometrejä.

Lue myös: Sähköautojen autovero poistui, joten saako sellaisen nyt jo polttomoottoriauton hinnalla?

Lisää aiheesta:

Sähköautot jylläävät Norjassa – tässä syyVale, emävale, tilasto? Sähköautojen todellinen kysyntä on jotain ihan muuta kuin tuoreet ennätysluvut antavat ymmärtääAutotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriNorjan uusin sähköautoennätys osoittaa, ettei bensalla ja dieselillä ole siellä enää mitään toivoaSamalla sähköautolla hurja hintaero Suomessa ja Norjassa – keskihintaisen auton ostaja jää meillä ilman hankintatukeaSuomen sähköautomarkkina on lapsenkengissä – kasvuun vaaditaan tukia
AutotSähköautotAuton lataaminenAutoilun kustannuksetEnsirekisteröinnitViiden jälkeenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • ti14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"

  • 29.11.11:58
    Ikääntyminen

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan

  • 27.11.18:58
    Sähköautot

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"