Ei sittenkään pelkkää lepoa? Tutkimus: Maltillinen liikunta voi nopeuttaa aivotärähdyksen paranemista

Aivotärähdyksistä keskusteltiin Huomenta Suomessa vuonna 2015.

Nuorten aivotärähdykset näyttäisivät paranevan nopeammin, jos he harrastavat kevyttä kuntoliikuntaa loukkaantumisen jälkeisinä viikkoina. Liikunnan tulee olla niin maltillista, ettei se aiheuta oireita, yhdysvaltalaistulokset osoittavat. Tutkimukseen osallistui 100 aivotärähdyksen urheillessa saanutta 13–18-vuotiasta.

Tulosten perusteella kevyttä aerobista liikuntaa 20 minuuttia päivittäin harrastaneet koehenkilöt paranivat oireettomiksi 13 päivässä, kun verrokkiryhmäläiset, jotka vain venyttelivät päivittäin, paranivat keskimäärin 17 päivässä. Liikunta ja venyttely aloitettiin keskimäärin viisi päivää loukkaantumisesta.

Viitteitä näkyi myös siitä, että kevyt liikunta ehkäisi aivotärähdysoireiden pitkittymistä, mutta tältä osin tulokset olivat epävarmoja.

Aivotärähdyksen hoidoksi on perinteisesti määrätty lepoa, ja liikuntaa on suositeltu vältettävän, mutta viimeaikaisten tutkimustulosten valossa käsitystä on alettu kyseenalaistaa. Harrastukset ja lajit, joissa on uuden vammautumisen vaara, ovat kuitenkin edelleen vältettävien listalla.

Tutkijat huomauttavat, etteivät vielä tiedä, miksi kevyt liikunta edistää toipumista. Havainnot eivät välttämättä myöskään päde lapsiin tai iäkkäisiin eivätkä aivotärähdyksen muuten kuin urheillessa saaneisiin.

Aivotärähdyksen oireisiin kuuluvat muun muassa pahoinvointi, huimaus ja päänsärky. Myös erilaiset neurokognitiiviset oireet, kuten muistin ja tajunnantason heikentyminen, ovat yleisiä, mutta ohimeneviä oireita. Aivotärähdykseen pitäisi suhtautua vakavasti, sillä kyse on aina lievästä aivovammasta. Erityisesti lapsilla ja nuorilla aivovamma voi näkyä aivoissa vielä kuukausia loukkaantumisen jälkeen ja osa saattaa oireilla lievästi vielä vuoden kuluttua.

Copyright Duodecim 2019. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja