Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Edes markkinoiden paras turvaistuin ei välttämättä pelasta lapsen henkeä – "Ei voi liiaksi korostaa"

3:04Lapsia menehtyy turvaistuinten väärän käytön seurauksenaOnnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola kertoo, millaiset turvaistuinvirheet koituvat lasten kohtaloksi. Moni lapsi olisi pelastunut, mikäli istuin olisi ollut oikeanlainen ja sitä olisi käytetty asianmukaisesti.
Julkaistu 05.11.2022 10:55
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miksei paraskaan turvaistuin välttämättä pelasta lapsen henkeä liikenneonnettomuudessa?

Vastaus: Onnettomuuden sattuessa lapsen selviytymismahdollisuuksiin vaikuttavat monet asiat: törmäysnopeudet, törmäyksen suunta, törmäävät ajoneuvot, ajoneuvojen turvavarusteet sekä se, millainen turvalaite lapsella on ja onko sitä käytetty oikein. Parasta tietenkin olisi, ettei onnettomuuteen jouduttaisi ollenkaan.

Vaikka turvalaitteen rooli on tärkeä, se ei ole ainoa turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Jo auton valinnassa olisi järkevä perehtyä turvallisuuteen ja valita mahdollisimman uusi auto, joka omalla budjetilla on saatavissa. Uudempi auto on usein selvästi vastaavaa vanhempaa turvallisempi sekä onnettomuuksia ennaltaehkäisevän, aktiivisen, että niiden seurauksia lieventävän, passiivisen, turvallisuuden saralla.

Lue myös: Tappavat turvaistuinmokat: Moni lapsi olisi voinut jäädä henkiin, jos turvaistuimen kanssa ei olisi tehty näitä virheitä

Ennen ostopäätöstä on vielä järkevää perehtyä juuri kiikarissa olevan automallin törmäystestituloksiin. Valinta kannattaakin kohdistaa autoon, joka on saanut törmäystestistä viiden tähden tuloksen. Tärkeää on kuitenkin huomata, että uudempien automallien kohdalla viiden tähden testimenestys edellyttää huomattavasti enemmän turvavarusteita ja parempaa turvatasoa kuin joskus aiemmin samaan tulokseen yltäneeltä on vaadittu.

Valitettavan usein perheen kakkosautoksi valikoituu vanha ja pieni auto. Sillä sitten yleensä kokemattomampi kuljettaja ajelee kuljettaen lapsia päivähoitoon tai kouluun. Monesti vielä tämän muutaman tonnin hintaluokassa pyörivän auton huoltojen ja renkaiden kohdalla säästellään. Yhtälö ei kuulosta hyvältä – eikä se sitä missään tapauksessa olekaan.

Lapsen turvalaitteen valinta, asennus ja käyttö

Myös lapsen turvalaitetta hankittaessa on syytä tutustua testituloksiin, sillä tuotteissa on isoja laatueroja. Autoliitto julkaisee eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamaa turvaistuintestiä, jossa annetaan arvosanat kolariturvallisuudesta, käytettävyydestä, istuinmukavuudesta ja kemikaalikuormituksesta.

Turvallisuuden kannalta vakavimpia ovat rakenteelliset heikkoudet, joiden johdosta istuin tai sen telakka saattavat irrota kolaritilanteessa. Käytön vaikeus tai puutteelliset ohjeet lisäävät väärinasentamisen riskiä – niin istuimen kuin lapsenkin osalta. 

Jos lapsen turvalaite ei ole kunnolla kiinni autossa – tai lapsi turvalaitteessa – ei hyväkään turvalaite toimi suunnitellusti ja kykene tarjoamaan suojaa. Sama pätee turvavyön reititykseen: sen on kuljettava juuri siten kuin istuimen suunnittelija on asian ajatellut. Käyttöohjeeseen tutustumista ei tässä asiassa voi liiaksi korostaa.

Turvalaitteen käyttöohjeen lisäksi on tärkeää tutustua myös auton käyttöohjekirjaan ja katsoa, mitä siellä ohjeistetaan lasten turvalaitteiden sijoittelusta ja asentamisesta. Esimerkiksi osassa tila-autoja on takaistuimen jalkatilassa säilytyslokero, joka aiheuttaa tiettyjä toimenpiteitä lapsen turvalaitteen tukijalan osalta. Lisäksi istuinvalmistajien verkkosivuilta löytyy tietoa automallikohtaisesti hyväksytyistä asennuspaikoista. 

Autoliiton turvaistuintestien tuloksiin tutustuminen on hyvä tapa aloittaa sopivan turvalaitteen etsintä.

Lue myös: Lasten liikennekuolemien taustalla turvalaitteiden väärinkäyttöä: "Pieni lapsi matkusti tyypillisesti kasvot menosuuntaan"

Hankittavan turvalaitteen tulisi olla lapselle oikeankokoinen. Liian pieneksi käynyt tai suurella ”kasvuvaralla” varustettu turvalaite ei kykene toimimaan suunnitellusti. Jos istuimen mukautumisskaala on laaja, on hyvä pitää mielessä, että tällöin istuin on turvallisimmillaan yleensä skaalan loppupäässä. 

Tärkeää on myös, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Lapsen pää painaa suhteessa muuhun kehoon paljon ja niska on varsin herkkä.

Selkä menosuuntaan matkustaessaan lapsen pää tukeutuu hyvin selkänojaan eikä näin pääse heilahtamaan ja kuormittamaan niskaa kohtuuttomasti.

Artikkeli jatkuu videon alla.

10:41Näin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuudenKATSO MYÖS: Näin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsen turvallisuuden.

Kuljettaja voi valinnoillaan vaikuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen

Turvaistuintestitulokset kiinnostavat ihmisiä ja hyvä niin. Yhtään vähättelemättä turvaistuimen turvallisuuden tai sen käytön merkitystä, toivoisin, että ihmiset kiinnittäisivät vähintään yhtä paljon huomiota omaan ajotapaansa. Jos asiallisella ajotavalla vältetään onnettomuuteen joutuminen, eivät lapsen turvalaitteen turvaominaisuudet joudu koetukselle. 

Hypätään siis virkeänä rattiin, käytetään maltillisia nopeuksia, pidetään kunnon turvaväliä edellä ajavaan ja jätetään turhat ohitukset tekemättä. Turvallisella ajotavalla on merkitys paitsi ajamisen välittömään turvallisuuteen - myös kyydissä olevien lasten liikenneasenteen kehittymiseen.

Lue myös: Miksi lapsia kuolee liikenteessä? Suomalaistutkija löysi onnettomuuksista yhtäläisyyksiä – monelta tragedialta olisi mahdollista välttyä

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Milloin lapsen voi kääntää kasvot menosuuntaan? Muista nämä tärkeät asiat turvalaitteiden kanssaMilloin lapsi voi siirtyä kaukalosta turvaistuimeen? Näitä asioita kaikki eivät osaa ottaa huomioon istuinta ostaessa ja käyttäessäYksi pieni ajatuskatkos turvaistuimen käytössä voi johtaa karmeaan jälkeen kolarissa: "Vakavia sisäisiä vammoja"Lukija kysyi, minkälainen turvalaite lapselle kannattaa hankkia henkilöautokäyttöön – asiantuntija lyö pöytään niksit, joiden avulla matkanteko on turvallista Miksi turvaistuinkaan ei aina riitä pelastamaan lapsen henkeä?Näin valitset autoosi lapsellesi sopivan turvaistuimen – vältä yleisiä virheitä
LiikenneLiikenneturvallisuusLapsetTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 11:59
    Helsinki

    Suora lähetys kello 13.45: Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä

  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • Eilen14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?