Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Downin syndrooma –kampanja ihastuttaa: "Unelmia, rohkeutta ja upeita persoonia!"

3:41Oon upee -kampanjavideo
Julkaistu 21.03.2018 06:02
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Kansainvälisen Downin syndrooma -päivän kunniaksi Kehitysvammaliitolla on tällä viikolla käynnissä Oon Upee -taidekuvakampanja, jolla halutaan kohdistaa erilainen katse Downin syndroomaan. 

Tänään keskiviikkona vietetään Kansainvälistä Downin syndrooma -päivää. Downin päivän kunniaksi Kehitysvammaliitto on julkaissut taidekuvista koostuvan Oon Upee –kampanjan.

Päätökselle viettää Downin syndrooma -päivää 21. maaliskuuta on syynsä: henkilöllä, jolla on Downin syndrooma, on yksi ylimääräinen kromosomi. Hänellä on kahden sijasta kolme 21-kromosomia. 

Tavoitteena muuttaa vanhoja käsityksiä

Oon Upee Maija
Yksi kampanjan kasvoista on mallin uraa tekevä Maija Mattila.Veikko Kähkönen

Kampanjan tavoitteena on muuttaa tapaa nähdä ja kohdata Down-ihmiset. Huomio halutaan kiinnittää jokaisen vahvuuksiin ja voimavaroihin sen sijaan, että tuijotettaisiin vain ulkonäössä ja kehityksessä näkyvää oireyhtymää. Tämän vuoksi mallit ovat itse saaneet päättää, millaisena he haluavat tulla nähdyksi. Tuloksena on unelmia, rohkeutta ja upeita persoonia.

Kehitysvammaliitto haluaa kampanjalla kiinnittää huomiota myös kehitysvammaisten työllistymiseen.

Katso seuraavaksi sympaattinen video, jolla äidit laulavat karaokea downin syndroomaa sairastavien lastensa kanssa. 

Lähde: Kehitysvammaliitto, Oonupee.fi 

Lisää aiheesta:

Uudella Barbiella on Downin oireyhtymäMuotijätti Calvin Klein ihastuttaa tasa-arvoa puolustavalla kampanjallaan – mainoskasvona muun muassa transsukupuolinen JariDown-lasten perheet tekivät koskettavan videon näyttääkseen, millaista elämä heillä on aidoimmillaan: "Kyllähän se itketti ja liikutti"Hätkähdyttävä valokuvaprojekti: Kuvankaunis malli edustaa upeasti SuomeaCP-vammainen ruotsalaisnainen poseeraa rohkeassa projektissa: ”Jokainen voi olla malli” Kaikkien ei tarvitse olla mallinmitoissa – kampanja ylistää naisvartaloita rohkeilla kuvilla
Terveys ja hyvinvointiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Terveys ja hyvinvointi
  • Eilen19:15
    Sisäilma

    Poltatko tällaisia kynttilöitä? "Kannattaa välttää"

  • Eilen06:34
    Nukkuminen

    Tingitkö yöunistasi? Ei kannattaisi – tätä kaikkea univaje voi aiheuttaa

  • ke18:02
    Seksuaalisuus

    Laura Allonen julkaisi itsestään alastonkuvan: "Tässä on intersukupuolinen keho"

  • ke15:50
    Henkirikokset

    Mikkelin murhasyytetty ongelmakierteessä – kaveri epäili poliisille: "Hänellä ei ole tunteita"

  • ke15:36
    Liiga

    SM-liigan ottelutapahtumiin muutos – voimassa toistaiseksi