Byrokratia lennättää taas tuhansia koneita tyhjillään – EU vastahakoinen joustamaan: "Täysin ristiriidassa ilmastopaketin kanssa"

MTV Helsinki-Vantaan lentoasemalla: Näin matkustajaliikenne sujuu sisärajavalvonnan palautumisen jälkeen 6:05
Video: MTV Helsinki-Vantaalla: Näin matkustajaliikenne sujuu sisärajavalvonnan palattua

Eurooppalaiset lentoyhtiöt kertovat joutuvansa tänä talvena lentämään tuhansia lentoja tyhjillä tai lähes tyhjillä matkustajakoneilla byrokratian takia.

Kyse on säännöstä, jonka mukaan lentoyhtiöiden on käytettävä 50 prosenttia lentosloteistaan pitääkseen ne. Lentoslotit tarkoittavat yhtiöiden käytössä olevia lähtö- ja laskeutumisaikoja eri lentokentillä.

Koska pandemian kiihtyminen on taas vähentänyt lentojen kysyntää, kertoo esimerkiksi saksalainen, maailmaan suurimpiin lentoyhtiöihin kuuluva Lufthansa joutuvansa lentämään talven aikana noin 18 000 ylimääräistä lentoa. Koneet siis lentävät joko kokonaan ilman matkustajia tai niin tyhjinä, etteivät ne ole taloudellisesti läheskään kannattavia.

Lufthansa on perunut lähiviikoilta ja -kuukausilta noin 33 000 lentoa laskeneen kysynnän vuoksi.

Belgialainen Brussels Airlines puolestaan arvioi joutuvansa lentämään noin 3 300 kannattamatonta lentoa maaliskuun loppuun mennessä.

Kun koronapandemia alkoi keväällä 2020 ja tyhjien lentojen suuri määrä kävi ilmi, EU-komissio päätti luopua väliaikaisesti slottien käyttöastesäännöstä. Tuolloin vaatimus oli, että yhtiöt käyttävät 80 prosenttia sloteistaan säilyttääkseen ne.

Viime helmikuussa alkaen on vaadittu 50 prosentin käyttöastetta.

Lentoyhtiöt vetoavat komissioon

Muun muassa Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr on vedonnut EU-komissioon, jotta slottisäännöistä luovuttaisiin taas väliaikaisesti.

– Kun lähes kaikkialla muulla maailmassa tehdään nyt ilmaston kannalta tärkeitä poikkeuksia pandemian aiheuttamassa tilanteessa, EU ei toimi samalla tavalla, hän sanoo Frankfurter Allgemeine Zeitung -sanomalehdelle.

– Brysselin säännöt ovat tällä hetkellä haitallisia ilmastolle ja siksi täysin ristiriidassa komission Fit for 55 -ohjelman kanssa.

Fit for 55 -ilmastopaketilla EU tavoittelee kasvihuonekaasujen 55 prosentin nettopäästövähennystä vuoteen 2030 mennessä.

Myös Belgian liikenneministeri on Georges Gilkinet on pyytänyt sääntömuutosta komissiolta. Euronewsin mukaan Gilkinet ehdotti liikennekomissaari Adina Văleanille, että vaatimus slottien käyttöasteesta laskettaisiin väliaikaisesti 30 prosenttiin.

Komissio ei ole suostunut muutoksiin.

– Matkustajien määrän väheneminen on jo nyt huomioitu siten, että vaaditaan 50 prosentin käyttöastetta 80 prosentin sijaan, komission tiedottaja Daniel Ferrie kommentoi.

Komissio on ilmoittanut, että käyttöastevaatimusta nostetaan maaliskuun lopussa 50 prosentista 64:een, sillä matkustajamäärien arvioidaan nousevan kesäkaudella.

– Odotamme lentoyhtiöiltä, että toteutuneiden lentojen määrä seuraa kysyntää ja tarjoaa eurooppalaisille matkustajille paljon kaivattua jatkuvuutta ilmaliikenneyhteyksissä, Ferrie sanoo.

Yksittäisten lentoyhtiöiden lisäksi myös niiden kansainvälinen etujärjestö IATA on vedonnut komissioon. 

– EU päätti pitää voimassa 50 prosentin säännön, vaikka se on selvästi epärealistinen suhteessa kysynnän romahdukseen, jonka koronakriisi on taas aiheuttanut, IATAn edustaja kommentoi uutistoimisto AFP:lle.

Lue myös:

    Uusimmat