Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Byrokratia lennättää taas tuhansia koneita tyhjillään – EU vastahakoinen joustamaan: "Täysin ristiriidassa ilmastopaketin kanssa"

6:05MTV Helsinki-Vantaan lentoasemalla: Näin matkustajaliikenne sujuu sisärajavalvonnan palautumisen jälkeenVideo: MTV Helsinki-Vantaalla: Näin matkustajaliikenne sujuu sisärajavalvonnan palattua
Julkaistu 10.01.2022 05:45
Toimittajan kuva
Janne Puumalainen

janne.puumalainen@mtv.fi

Eurooppalaiset lentoyhtiöt kertovat joutuvansa tänä talvena lentämään tuhansia lentoja tyhjillä tai lähes tyhjillä matkustajakoneilla byrokratian takia.

Kyse on säännöstä, jonka mukaan lentoyhtiöiden on käytettävä 50 prosenttia lentosloteistaan pitääkseen ne. Lentoslotit tarkoittavat yhtiöiden käytössä olevia lähtö- ja laskeutumisaikoja eri lentokentillä.

Koska pandemian kiihtyminen on taas vähentänyt lentojen kysyntää, kertoo esimerkiksi saksalainen, maailmaan suurimpiin lentoyhtiöihin kuuluva Lufthansa joutuvansa lentämään talven aikana noin 18 000 ylimääräistä lentoa. Koneet siis lentävät joko kokonaan ilman matkustajia tai niin tyhjinä, etteivät ne ole taloudellisesti läheskään kannattavia.

Lufthansa on perunut lähiviikoilta ja -kuukausilta noin 33 000 lentoa laskeneen kysynnän vuoksi.

Belgialainen Brussels Airlines puolestaan arvioi joutuvansa lentämään noin 3 300 kannattamatonta lentoa maaliskuun loppuun mennessä.

Kun koronapandemia alkoi keväällä 2020 ja tyhjien lentojen suuri määrä kävi ilmi, EU-komissio päätti luopua väliaikaisesti slottien käyttöastesäännöstä. Tuolloin vaatimus oli, että yhtiöt käyttävät 80 prosenttia sloteistaan säilyttääkseen ne.

Viime helmikuussa alkaen on vaadittu 50 prosentin käyttöastetta.

Lentoyhtiöt vetoavat komissioon

Muun muassa Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr on vedonnut EU-komissioon, jotta slottisäännöistä luovuttaisiin taas väliaikaisesti.

– Kun lähes kaikkialla muulla maailmassa tehdään nyt ilmaston kannalta tärkeitä poikkeuksia pandemian aiheuttamassa tilanteessa, EU ei toimi samalla tavalla, hän sanoo Frankfurter Allgemeine Zeitung -sanomalehdelle.

– Brysselin säännöt ovat tällä hetkellä haitallisia ilmastolle ja siksi täysin ristiriidassa komission Fit for 55 -ohjelman kanssa.

Fit for 55 -ilmastopaketilla EU tavoittelee kasvihuonekaasujen 55 prosentin nettopäästövähennystä vuoteen 2030 mennessä.

Myös Belgian liikenneministeri on Georges Gilkinet on pyytänyt sääntömuutosta komissiolta. Euronewsin mukaan Gilkinet ehdotti liikennekomissaari Adina Văleanille, että vaatimus slottien käyttöasteesta laskettaisiin väliaikaisesti 30 prosenttiin.

Komissio ei ole suostunut muutoksiin.

– Matkustajien määrän väheneminen on jo nyt huomioitu siten, että vaaditaan 50 prosentin käyttöastetta 80 prosentin sijaan, komission tiedottaja Daniel Ferrie kommentoi.

Komissio on ilmoittanut, että käyttöastevaatimusta nostetaan maaliskuun lopussa 50 prosentista 64:een, sillä matkustajamäärien arvioidaan nousevan kesäkaudella.

– Odotamme lentoyhtiöiltä, että toteutuneiden lentojen määrä seuraa kysyntää ja tarjoaa eurooppalaisille matkustajille paljon kaivattua jatkuvuutta ilmaliikenneyhteyksissä, Ferrie sanoo.

Lue myös: "Tarvitaan 500 miljardia euroa!" – komissaarilta vahva kannanotto EU:n ilmastotavoitteisiin

Yksittäisten lentoyhtiöiden lisäksi myös niiden kansainvälinen etujärjestö IATA on vedonnut komissioon. 

– EU päätti pitää voimassa 50 prosentin säännön, vaikka se on selvästi epärealistinen suhteessa kysynnän romahdukseen, jonka koronakriisi on taas aiheuttanut, IATAn edustaja kommentoi uutistoimisto AFP:lle.

Lisää aiheesta:

EU:n uudistus saattaa mullistaa lentojen hinnatLentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaLontoossa asuvan Doritan piti päästä Queenin keikalle ja ystävänsä 60-vuotiskemuille Suomeen: ”Tällaista soppaa en ole nähnyt aikaisemmin”Lentoyhtiöt laatineet jo suunnitelman lentoliikenteen käynnistämisestä Saksassa: Vaativat hengityssuojaimia lentomatkustajilleKoronapandemia saattaa muuttaa lentomatkustuksen tulevaisuuden, ja ratkaisun viikot ovat käsillä – kattojärjestö vetoaa valtioiden apuun: "Me olemme nyt hätätilassa"Tiistaina peruttiin tuhansia lentoja ja lentoyhtiöiden ahdinko on viikko viikolta synkempi – onko korona jo valmiiksi pulassa olleen Norwegianin lopullinen tuho?
LentoyhtiötEULentokentätIlmastonmuutosLiikenneEurooppaTalousSaksaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lentoyhtiöt
  • 14.10.21:05
    Lentokoneet

    Airbus A320 rökitti Boeingin suosikkikoneen

  • 13.10.19:37
    Finnair

    Finnair peruu tänään ja huomenna 40 lentoa erikoisesta syystä

  • 12.10.18:38
    Lentokoneet

    Lauri koki Venäjän häirinnän: Lentokone jouduttiin laittamaan pimeäksi

  • 29.9.20:15
    Ryanair

    Polttariporukka öykkäröi Ryanairin lennolla – lopputuloksena hätälasku

  • 29.9.12:42
    Muutosneuvottelut

    Lufthansa irtisanoo tuhansia – näitä reittejä yhtiö lentää Suomesta