Bussikuskilta pysäyttävä mielipidekirjoitus HS:ssä: ”Näkevätkö lapseni, kun heidän isänsä hakataan”

Bussikuskit joutuvat kohtaamaan riehuvia asiakkaita nykyään kaikkina vuorokauden aikoina. Välikohtaus voi alkaa siitä, että maksamattomasta lipusta huomautetaan tai maksuautomaatin kanssa neuvotaan.

Linja-autonkuljettajan mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa on herättänyt paljon huomiota. Nimettömänä pysytellyt kuljettaja kertoo kirjoituksessa, että bussikuskit joutuvat kokemaan töissään toisinaan haistattelua, päälle sylkemistä ja jopa väkivallalla uhkailua.

– Minua ei sinällään pelota näiden uhkausten muuttuminen todeksi. Tiedän, etten pääse työstäni eläkkeelle, koska uhkailu tuskin ainakaan vähenee tulevaisuudessa. Lähinnä pelottaa, näkevätkö lapseni, kun heidän isänsä hakataan esimerkiksi leikkipuistoon kävellessä tai perheen yhteisen kauppareissun yhteydessä.

Tällaista tapahtuu nykyään yölinjojen lisäksi jopa keskellä päivää, myöntää Helsingin Bussiliikenne Oy:n liikennejohtaja Mika Seppänen.

– Keskellä kirkasta päivää voi tulla sellainen asiakas paikalle, joka aiheuttaa show’n autossa ja se on haastavaa kuljettajalle, Seppänen kertoo.

Monesti tällaiset asiakkaat ovat alkoholin tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena. Tilanteet saavat Seppäsen mukaan usein alkunsa, jos kuljettaja pyytää asiakasta maksamaan lipun tai alkaa neuvoa lippuautomaatin käytössä.

– Se kärjistyy helposti möykäksi kuljettajalle. Jos kuljettaja sattuu olemaan vielä nainen tai maahanmuuttajataustainen, niin palaute asiakkaalle saattaa olla vielä henkilökohtaisempaa.

”Lähtee kotikasvatuksesta”

Vuonna 2011 kaksi nuorta pahoinpiteli kuljettajan työkyvyttömäksi Elielinaukiolla Helsingissä, kun tämä oli huomauttanut kävelystä bussin kulkureitillä.

Busseihin alkoi tulla turvaohjaamoita ja valvontakameroita, ja fyysinen väkivalta onkin vähentynyt huomattavasti vuoden 2011 jälkeen.

– Viime vuonna oli vaan muutama tapaus, jossa kuljettaja joutui kohtaamaan väkivallan uhkaa. Enemmän se on tätä henkistä väkivaltaa.

Yleensä Seppänen uskoo kuljettajien osaavan hoitaa tilanteet pysymällä itse rauhallisena. Hätätilanteessa on kuitenkin mahdollista soittaa vartija paikalle ja uhkaavista tilanteista voi tehdä ilmoituksen esimiehelle.

Muilla tavoin tilanteisiin on Seppäsen mukaan vaikeaa puuttua.

– Kuljetimme viime vuonna 50 miljoonaa matkustajaa. Emme voi oikein alkaa kouluttamaan ihmisiä siinä, miten he kommunikoivat toisen kanssa. Kyllä se ihan kotikasvatuksesta lähtee.

– Valitettavan usein on nykyihmiseltä unohtunut, miten toisen kanssa kommunikoidaan.

Lue myös:

    Uusimmat