Ratikkakuski karjahti matkustajalle ja tilanteeseen puuttuneelle – palaute johti selvitykseen HKL:ssä

Toissa viikolla 7B-raitiovaunussa nähtiin hämmentyneitä ilmeitä, kun kuljettaja remusi kovaan ääneen kyytiin pyrkineelle vanhemmalle naismatkustajalle. Eräs matkustajista päätti puuttua asiaan ja sai kuljettajan raivon niskaansa. Asiaa selvittänyt HKL kertoo nyt tapahtuneen taustoista MTV Uutisille.

Tilanteeseen puuttunut matkustaja lähetti Helsingin Seudun ja Liikenteen Facebook-sivuille seuraavanlaisen palautteen:

Hei HSL. Tänään tiistaina 8.3. klo n. 19.45 vanhempi rouva pyrki sisään raitiovaunulinjaan 7B Aleksanterinkadulla. Kun hän ei ollut varma mikä raitiovaunu on kyseessä ja ilmeisesti odottikin linjaa 4, hän epäröi kuskin kohdalla olevan oven luona. Vaaleahiuksinen, silmälasipäinen naiskuski karjahti hänelle niin, että koko raitiovaunun asiakkaat hätkähtivät ja käyttäytyi todella karusti. Oireihin tutustuneena, veikkaan tämän kyytiin pyrkineen olleen muistisairas ja tuntui todella pahalta katsoa häneen kohdistettua raivoa. Kävin mainitsemassa kuskille, että nainen saattoi potea muistisairautta, eikä huutaminen varmaan ollut tarpeellista. Tähän hän vastasi, että "siellä on varmasti vapaita paikkoja, mene istumaan." Kun sanoin, että jään seuraavalla pysäkillä pois, hän sanoi: "onneksi jäät!". Toivotin pöyristyneenä hyvää päivän jatkoa. Taisi olla huono päivä tällä naisella, mutta hänen käytöksensä vaikutti kohtuuttomalta ja toivon, että välitätte palautteen eteenpäin. Pidetään huolta toisistamme ja muistetaan, että ympärillämme elää lähes 200 000 muistisairasta.

Asian selvittäminen kuuluu HKL:n Liikennöinti-yksikölle. Sen johtaja Arttu Kuukankorpi korostaa heti alkuun, että arvio matkustajan muistisairaudesta ei pidä paikkaansa.

– Saimme selvitettyä kuljettajan kanssa tapauksen torstaina. Selvisi, että matkustaja on raitiovaunukuljettajan vanhempi tuttu. Ei muistisairas, mutta valitettavasti vähän tokkurainen, tunnettu tapaus, että hänet usein joudutaan raitiovaunusta herättelemään.

Kuukankorven mukaan kuljettajat ovat tottuneet palvelemaan kyseistä matkustajaa kovemmalla äänellä, sillä matkustaja ei näe eikä kuule kunnolla. Näin on ymmärrettävää, ettei hän tiedä, mikä raitiovaunu vilkkaasti liikennöidyllä Helsingin Aleksanterinkadulla on kulloinkin pysäkillä.

Kuukankorven mukaan kuljettaja on pahoillaan tiuskaisustaan tilanteeseen puuttuneelle, palautteen antaneelle matkustajalle. Stressaavassa tilanteessa tilanteen auki selittäminen olisi ollut liian monimutkaista.

– Siinä oli ollut poikkeustilanne liikenteessä, vaunut myöhässä, niin oli ollut kova stressi.

Kuukankorpi ei kommentoi suoraan, saiko kyseinen kuljettaja tapahtuneesta seuraamuksia.

– Tällaiset merkitään, ja jos kuljettaja saa näitä enemmän, niin sitten aletaan katsoa kuljettajan kanssa. Mutta niin kauan kuin nämä ovat yksittäistapauksia, ja kuljettaja huomaa tehneensä väärin, niin silloin yleensä kuljettajat muistaa seuraavalla kerralla kun tällaista sattuu.

Tuhat palautetta vuodessa käydään läpi

Kuukankorven mukaan HKL käy kuljettajien kanssa läpi matkustajilta tullutta palautetta noin tuhat kappaletta vuodessa – noin kolme päivässä. Entistä enemmän palautetta tulee ihmisiltä, jotka eivät ole olleet vahinkoa kärsimässä, vaan vaunussa joku muu reagoi.

– Se vaatii enemmän selvitystä, koska mukana on aina tulkintakysymyksiä, eikä ulkopuolinen välttämättä ymmärrä tilanteesta yhtä paljon kuin asianosaiset.

Lue myös:

    Uusimmat