Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bensan ennustetaan kallistuvan

Oppositiopuolue keskusta on kritisoinut bensapommiksi ja löpölaiksi nimittämäänsä muutosta.
Oppositiopuolue keskusta on kritisoinut bensapommiksi ja löpölaiksi nimittämäänsä muutosta. Str / Lehtikuva
Julkaistu 01.01.2025 07:01

MTV UUTISET – STT

Uusiutuvien polttoaineiden osuus liikennepolttoaineista on nyt 16,5 prosenttia. Osuutta kasvatetaan vuosittain.

Hallitus lieventää tammikuun alusta lähtien vaatimusta siitä, kuinka suuren osuuden liikennepolttoaineista on oltava uusiutuvia polttoaineita, esimerkiksi biopolttoaineita.

Uusiutuvien polttoaineiden määrä on ollut 13,5 prosenttia liikennepolttoaineista. Hallitus laski jakeluvelvoitetta vuosina 2022 ja 2023, koska polttoaineiden hinnat kohosivat muun muassa Venäjän aloittaman sodan vuoksi. Polttoaineiden hintaan vaikuttavat muun muassa raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan muutokset.

Hallitus muutti vuosien 2025–2027 jakeluvelvoitetasoja niin, että ne ovat aiempaa alemmalla tasolla. Uudistuksen myötä jakeluvelvoitteen määrää nostetaan vuosina 2025–2027 kolme prosenttiyksikköä vuosittain, työ- ja elinkeinoministeriö kertoo. Tänä vuonna jakeluvelvoite on siis 16,5 prosenttia.

Ilman lievennystä jakeluvelvoite olisi ollut ministeriön mukaan menneenä vuonna 28 prosenttia ja noussut siitä vaiheittain 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä

– Nostamme nyt pitkäjänteisesti uusiutuvan polttoaineen osuutta. Vähennämme näin Suomen liikenteen riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Lisäksi kehitämme jakeluvelvoitelainsäädäntöä edelleen ottamalla käyttöön uuden joustomekanismin, jonka kautta voimme hyödyntää vaihtoehtoisia päästövähennystoimia, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen sanoo tiedotteessa.

Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen tavoitteena on vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä koko EU:n alueella.

Löpölaille kritiikkiä

Oppositiopuolue keskusta on kritisoinut bensapommiksi ja löpölaiksi nimittämäänsä muutosta. Kritiikin kohteena on ollut bensan hinnan ennakoitu nousu.

Tilastokeskus kertoi tiistaina, että polttonesteiden keskihinnat laskivat Suomessa menneenä vuonna. Dieselin verollinen keskihinta vuonna 2024 oli noin 1,80 euroa litralta ja bensiini 95:n vuosittainen keskihinta taas noin 1,80 euroa litralta.

Suomen Yrittäjien liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija Sini Puntanen sanoi viestipalvelu X:ssä, että hintoja laski paitsi raakaöljyn hinta myös matalampi polttoainevero.

Hänen mukaansa jakeluvelvoitteen kasvu kuitenkin nostaa polttoaineiden hintoja alkavana vuonna. Dieselin hinta nousee arviolta kahdeksan senttiä litralta ja 95-bensiinin kaksi senttiä litralta.

Suomen ilmastopaneeli sanoi syksyllä julkaistussa tieliikenteen päästötoimia koskevassa raportissaan, että jakeluvelvoitteen loivennus paitsi kasvattaa päästöjä, myös hidastaa sähköautoihin siirtymistä.

Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Lisää aiheesta:

Valtiovarainministeriö: Jakeluvelvoitteen rikkomisen sakkomaksua olisi perusteltua alentaa, polttoaineveroa eiMikä on jakeluvelvoite ja miksi se hiertää hallitusneuvotteluissa? Tästä on kyseDieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverostaDieselin hinta tulee pysymään bensiiniä kalliimpana – Venäjä yhä Euroopan merkittävin dieselin tuojaKuljetusalan etujärjestö vaatii Marinin hallitusta perumaan dieselin veronkorotuksenBensan hintaa yritetään laskea päästöjen uhallakin – ministeriöt erimielisiä
PolttoaineKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • Eilen22:20
    Ilmastonmuutos

    Ilmastokokous venyi taas yliajalle – lopputulos pettymys EU:lle ja ympäristöjärjestöille

  • 13.11.07:45
    Lentokoneet

    Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

  • 13.11.05:34
    Ilmastonmuutos

    Tutkimus: Fossiilisten polttoaineiden päästöt ennätyskorkealle

  • 12.11.10:54
    Teboil

    Näin Teboilin johto tienasi – Putinin palkitseman pomon tuloista ei veroja Suomeen

  • 10.11.14:37
    Teboil

    Kaksi Teboilia lopettaa – yrittäjäpariskunta avautuu: "Kestettiin uhkailut ja huorittelut"