Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Valtiovarainministeriö: Jakeluvelvoitteen rikkomisen sakkomaksua olisi perusteltua alentaa, polttoaineveroa ei

7:18Orpo hallitusneuvottelujen ilmapiiristä: "Ei draamaa tai lypsyä"Näin hallitusneuvotteluja johtava kokoomuksen Petteri Orpo kommentoi neuvotteluja torstaiaamuna.
Julkaistu 15.06.2023 16:21
Toimittajan kuva

Juha Kaija

juha.kaija@mtv.fi

Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

@OssiRajala

Valtiovarainministeriö (VM) katsoo, että niin sanotun taakanjakosektorin kustannustehokkuuden näkökulmasta olisi perusteltua alentaa jakeluvelvoitetta tai seuraamusmaksuja tai molempia. Tämä käy ilmi MTV Uutisten saamasta 9.5. päivätystä dokumentista.

Hallitusneuvotteluissa on käsitelty jakeluvelvoitteen laiminlyönnin seuraamusmaksujen alentamista ja polttoaineveron keventämistä keinoina polttoaineen kuluttajahinnan nousun estämiseksi. Seuraamusmaksu, eräänlainen sakko, tulee polttoaineen jakelijoille, jos polttoaineessa ei ole jakeluvelvoitteen vaatimaa määrää uusiutuvaa polttoainetta.

VM katsoo, että kustannustehokkaampia toimia olisivat liikenne-, työkone- ja lämmityspolttoaineiden veronkorotusten lisäksi päästövähennykset maataloudessa, liikenteen sähköistämistä edistävät toimet sekä mahdollisesti taakanjakosektorin päästöyksiköiden hankkiminen muilta jäsenmailta.

Lue myös: Hallitusohjelma: Tämä aikataulusta ja sisällöstä tiedetään nyt

Näin ministeriö perustelee

Ministeriö kirjoittaa, että polttoaineista saatavia verotuloja voitaisiin lisätä niin, että jakeluvelvoitetta ja/tai sakkomaksuja alennetaan ja vastaavasti korotetaan polttoaineveroja. Näin kuluttajahinta pysyisi ennallaan.

Valtiovarainministeriö arvioi, että esimerkiksi liikenteen jakeluvelvoitteiden pitäminen ennallaan vuoteen 2027 asti ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen poistaminen vuoteen 2027 asti ja kompensoiminen veronkorotuksilla lisäisi verotuloja 700 - 1 000 miljoonaa euroa. Ministeriön arvion mukaan taakanjakosektorin vuosien 2024-2027 laskennalliset päästöt nousisivat kumulatiivisesti noin 7,5 Mt CO2-ekvivalenttia, mutta päästöt voisivat edelleen alittaa päästökiintiöt.

Lue myös: Yllätysennuste: Näin bensan hinnalle käy tänä kesänä

Lausunnon mukaan saman suuruiseen vaikutukseen voidaan päästä myös alentamalla velvoitetasojen sijasta seuraamusmaksuja tai porrastamalla seuraamusmaksuja esimerkiksi niin, että seuraamusmaksun taso alenee uusiutuvan osuuden kasvaessa.

Valtiovarainministeriö katsoo, että jakeluvelvoitteen nousua ei ole perusteltua kompensoida polttoaineiden verotusta keventämällä tai veronkorotuksista tinkimällä. Näkemystä perustellaan sillä, että polttoaineverotus on jakeluvelvoitetta kustannustehokkaampi keino vähentää taakanjakosektorin päästöjä. Tarjolla kerrotaan olevan myös muita jakeluvelvoitetta kustannustehokkaampia keinoja taakanjakosektorin päästöjen vähentämiseksi.

Lisää aiheesta:

Hallitus ei juuri saa tukea polttoaineveron alentamiselleMatti Vanhanen pelätystä jakeluvelvoitteesta: "Tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa"Ilmastopaneeli ehdottaa tieliikenteen päästökauppaa – polttoaineen litrahinta voisi nousta jopa 88 senttiä, mutta päästöt saataisiin kuriinBensan hintaa yritetään laskea päästöjen uhallakin – ministeriöt erimielisiäPolttoaineiden nousseita hintoja vaikea kompensoida – hallituksen käsiin on jäämässä vain muutama keinoTyöryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"
HallitusneuvottelutPolttoaineKokoomusPerussuomalaisetRuotsalainen kansanpuolue (RKP)Suomen Kristillisdemokraatit (KD)Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Hallitusneuvottelut
  • 27.06.202315:23
    Politiikka

    Tässä ovat hallitusohjelman keskeiset uudistukset – suora lähetys noin kello 17

  • 19.06.202317:13
    Hallitus

    Tohtorista telinemieheen: Orpon hallitus on sekoitus sähikäisiä ja asiapoliitikkoja – yksi heistä "menee vaikka ampiaispesään, eikä välitä paskaakaan"

  • 18.06.202318:46
    MTV Uutiset Live

    Katso lista: Tässä ovat kokoomuksen ja perussuomalaisten tulevat ministerit

  • 18.06.202314:13
    Suomen Pankki

    HS: Suomen Pankki kirjelmöi Orpolle, johtokunnan mukaan hallitusohjelman keskuspankkikirjaukset ovat lainvastaisia

  • 18.06.202307:44
    Yrittäjyys

    Hallituksen muutokset lainsäädäntöön voivat pelastaa pienyrityksiä – työntekijän irtisanominen helpottuu