Hallitus päätti aiemmin tällä viikolla alentaa polttoaineiden jakeluvelvoitetta tämän ja ensi vuoden osalta. Jakeluvelvoite pakottaa polttoaineen jakelijoita sekoittamaan bensiinin ja dieselin joukkoon biopolttoainetta.
Velvoitetta lasketaan tänä vuonna 7,5 prosenttiyksiköllä. Ensi vuoden alennuksesta päätetään syksyllä.
Jakeluvelvoitteen alentamisen tavoitteena on laskea väliaikaisesti liikenteen polttoaineiden pumppuhintoja. Alentamisen arvioidaan laskevan dieselin pumppuhintaa 12 senttiä litralta verrattuna maaliskuun 2022 hintoihin. Hintavaikutusten toteutumiseen kerrotaan hallituksen esityksessä kuitenkin liittyvän suuria epävarmuuksia.
Alentamisen on myös laskettu lisäävän Suomen hiilidioksidipäästöjä tänä vuonna noin 800 000 hiilidioksiditonnilla.
Velvoitteen alentamisen taloudelliset vaikutukset sekä päästövaikutukset kirvoittivat ministeriöiltä eriäviä lausuntoja.
Lue myös: Voiko bensan litrahinta nousta jopa kolmeen euroon?
Riski taloudelle ja päästötavoitteille
Liikenne- ja viestintäministeriössä velvoitteen alentamisen nähtiin lisäävän taloudellisia riskejä tulevaisuudessa.
Päästövähennysten saavuttamiseksi jakeluvelvoitetta pitää vuodesta 2024 alkaen tiukentaa nopeasti, jotta vuosina 2022–2023 tehtyjen kevennysten päästöt voidaan kompensoida. Ministeriön arvion mukaan se muodostaa riskin, että kuluttajahinnat nousevat huomattavasti kevennysten loppuessa.