Suomen autoverotuksessa siirryttiin 1.9. alkaen käyttämään uuden WLTP-normin mukaisia päästöarvoja. Vaikka autojen ajon aikaiset päästöt eivät muutukaan, muuttui verotukseen vaikuttavat valmistajan ilmoittamat CO2-lukemat.
Henkilöautojen verotuksessa siirryttiin 1.9. vanhasta NEDC-mittauksesta käyttämään uutta lähempänä todellisuutta olevaa WLTP-normia. Käytännössä auton tyyppihyväksyntää varten suoritettavissa päästömittauksissa suoritettava ajosimulaatio on nyt lähempänä todellista elämää kuin aikaisemmassa NEDC-mittauksessa. Tämän seurauksena valtaosan autojen ilmoitetut CO2-päästöarvot nousevat, vaikka itse autossa ei muutoksia tapahtuisikaan.
Kuluttajalle tämä muutos näkyy autoverossa. Suomessa autovero maksetaan kertoluontoisena uuden auton oston yhteydessä ja vero määräytyy CO2-päästöjen mukaan. Siirtymän vanhasta mittaustavasta uuteen oli tarkoitus olla veroneutraali, mutta mukaan mahtuu myös isoja poikkeuksia. Käytännössä uudella mittaustavalla CO2-päästöiltään yli 160 grammaan nousevien autojen hinnat nousivat, kun taas selkeästi pienempiin lukemiin jäävien hinnat laskivat.



