Mainos

Automedia vaatii "hengenvaarallisen" Dodge Demonin kieltämistä – näin järjettömästä vehkeestä on kyse

Arvostettu yhdysvaltalainen autoalan julkaisu on julkaissut tulikivenkatkuisen pääkirjoituksen, jossa se vaatii Fiat Chrysler -konsernia pitämään uutuusmallinsa poissa USA:n teiltä.

Automotive Newsin poikkeuksellisessa pääkirjoituksessa uunituoretta Dodge Challenger SRT Demonia pidetään hengenvaarallisena amerikkalaisten autoilijoiden turvallisuudelle, eikä sitä saa hyväksyä tieliikenteeseen.

Autojulkaisun mukaan 840-hevosvoimainen Demon on kiihdytyskisoja varten rakennettu auto, jonka paikka ei ole yleisillä teillä. Erikoista sinänsä, Demon on nimenomaan kielletty myös National Hot Rod Associationin alaisissa kiihdytyskisoissa. Se kykenee nimittäin takomaan varttimaililla alle kymmenen sekunnin aikoja, joten NHRA:n säädösten mukaan autossa tulisi olla muun muassa turvakaaret ja ikkunoissa suojaverkot, joita tästä sarjatuotantomallista ei luonnollisesti löydy.

Dodgea kritisoidaan pääkirjoituksessa myös rehentelyn ja isottelun asettamisesta liikenneturvallisuuden edelle. Automotive Newsin mukaan Demon täyttää katulaillisen auton kriteerit vain rimaa hipoen.

Dodge Challenger SRT Demon kiihtyy nollasta sataan käsittämättömässä 2,3 sekunnissa. Se on kaikkien aikojen tehokkain V8-moottorilla varustettu sarjatuotantoauto. Se on myös historian ensimmäinen sarjatuotantomalli, jonka eturenkaat ovat nousseet ilmaan kiihdytettäessä. Kiihdytyksessä kuljettajaan kohdistuu hurja 1,8 G:n voima, mikä sekin on uusi tuotantoautojen maailmanennätys.

Aivan kylmiltään tällaisen auton rattiin ei kuitenkaan lähdetä, sillä Demonin ostajat saavat kaupan päälle myös ajo-opetusta.

Artikkelia muokattu 27.4. klo 10.30: Tarkennettu, miksei auto saa osallistua NHRA:n kiihdytyskisoihin.

***

0:22

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.