Automaailmassa tapahtui iso peliliike – Porsche ja Rimac adoptoivat Bugattin: "Hyvin jännittävä hetki"

Bugatti Chiron vs. taisteluhävittäjä – kumpi vie? 0:57
Bugatti Chiron Sport Les Légendes du Ciel ottaa kiihdytyskisassa mittaa toisesta supernopeasta ranskalaisvalmisteisesta kulkuneuvosta, Dassault Rafale Marine -hävittäjästä. Videolla Ranskan ilmavoimien kapteeni Etienne vastaan Bugattin Pierre-Henri Raphanel.

Pitkään velloneet huhut ovat käyneet toteen. Samalla pieni kroatialainen autovalmistaja pomppasi kerralla koko maailman tietoisuuteen. 

1900-luvun alkuun juurensa ulottava ranskalainen hyperautomerkki Bugatti siirtyy Volkswagen-konsernin suojista Porschen ja kroatialaisen Rimacin yhteisyrityksen alle. Yhteenliittymän nimeksi tulee Bugatti-Rimac.

Suorituskykyisiä sähköautoja valmistava Rimac omistaa uudesta yhtiöstä 55 prosenttia, ja perinteikäs saksalainen urheiluautobrändi Porsche loput. Jotta kuvio ei olisi vahingossakaan liian selvä, omistaa Porsche myös 24 prosenttia Rimacista. 

Arviolta vuoden viimeisellä neljänneksellä kaikkien viranomaishyväksyntöjen jälkeen toimintansa aloittavan yhtiön johtoon astuu Rimacin vuonna 2009 perustanut ja sitä alusta asti johtanut Mate Rimac.

– Tämä on todellakin hyvin jännittävä hetki. Rimac on kasvanut todella nopeasti, ja yhteisyritys vie meidät nyt kokonaan uudelle tasolle. Bugatti ja Rimac ovat täydellisiä kumppaneita toisilleen, kroatialaismiljonääri ylisti.

Porschen toimitusjohtaja ja Volkswagen-konsernin hallituksessa istuva Oliver Blume hehkutti hänkin peliliikettä, jossa Bugattin vahva erikoisosaaminen hyperautoista yhdistyy maailman suorituskykyisimpiä sähköautoja kehittävän Rimacin innovatiivisuuteen.

– Bugatti tuo pöytään perinteikkään brändin, ikonisia tuotteita, uskollisia asiakkaita sekä maailmanlaajuisen myyntiverkoston, Blume totesi ja jatkoi Rimacin tarjoavan teknologiansa lisäksi myös uudenlaista näkökulmaa autojen kehittämiseen sekä organisaation toimintaan yleisemminkin.

Isot muutokset vasta tulossa

Bugatti-Rimac tulee alkuvaiheessa valmistamaan kahta autoa, Bugatti Chironia sekä Rimac Neveraa. Yhtiöt jatkavat ainakin toistaiseksi tuotantoaan kumpikin omilla nykyisillä sijoillaan eli Bugatti Ranskan Molsheimisssa ja Rimac Kroatian Zagrebissa. Yhtitö työllistävät yhteensä noin 430 työntekijää.

Rimac-kumppanuuden myötä Bugatti-fanien on syytä alkaa totuttelemaan ajatukseen vahvasti sähköistetyistä hybridihyperautoista että myöhemmin myös täyssähköisistä Bugatteista.

Lähteet: Reuters, Porsche, Rimac

Lue myös:

    Uusimmat