Autoliitto peltipoliisien nykyisestä sijoittelusta: "Helppo ylittää nopeusrajoitus tahattomasti ja ilman vaaraa"

Suomeen uusia peltipoliiseja – näin ne toimivat 1:34
Näin Suomen uudet peltipoliisit toimivat.

Autoliiton liittovaltuusto on ottanut kantaa nopeusvalvontakameroiden sijoitteluun ja merkitsemiseen. Valtuutetut olivat yhtä mieltä siitä, että kameroiden sijoittelussa pitäisi painottaa liikenneturvallisuutta.

Autoliiton mukaan liikenteen nopeusvalvontakameroiden eli tuttavallisemmin peltipoliisien nykyisessä sijoittelussa olisi monin paikoin petrattavaa.

– Kameroita on paikoissa, joissa on hetkellisesti helppo ylittää nopeusrajoitus tahattomasti ja liikenneturvallisuuden edes vaarantumatta, tiedotteessa kerrotaan.

Jos liikenneturvallisuutta halutaan aidosti parantaa, voitaisiin kameravalvontaan Autoliiton mukaan ottaa mallia Ruotsista.

Ruotsissa valvontakamerat on sijoitettu tunnetusti vaarallisiin paikkoihin valvomaan paikallisen alemman nopeusrajoituksen noudattamista. Tätä on tehostettu sijoittamalla nopeusrajoitusmerkki ja kameravalvonnasta kertova lisäkilpi jonkin verran ennen kameraa.

– Tällaisessa toimintatavassa painotus on selkeästi liikenneturvallisuudessa. Tieto vallitsevasta nopeusrajoituksesta ja kameravalvonnasta tulee selväksi kaikille tienkäyttäjille, mikä tehostaa nopeusrajoituksen noudattamista vaarallisessa paikassa, Autoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jukka Joutsjoki kertoo.

Sakkoja ei päästä kirjoittamaan yhtä paljon, mutta liikenneturvallisuushyöty on suurempi, Joutsjoki jatkaa.

Nopeusrajoitusmerkki ennen kameraa auttaisi Autoliiton mukaan vähentämään turhaa jarruttelua ja siitä seuraavaa haitariliikettä.

Autoliiton liittovaltuusto haluaa antaa tukensa myös Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen aiemmin syksyllä julkaisemalle kannanotolle, jossa vaaditaan yhtenäistä ohjeistusta peltipoliisien sijoitteluun sekä ehdotetaan muutoksia niiden väritykseen.

Tuolloin yhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala totesi Ilta-Sanomille, että Suomessa tolppien sijoitteluun liittyvät käytännöt ovat niin väljiä, että kameroita voidaan laittaa käytännössä mihin tahansa.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat