Uuteen ajokorttilakiesitykseen sisällytetty vaatimus pakollisesta ajorataharjoittelusta ei saa kannatusta Autoliitolta.
Autoliiton mukaan ajoharjoitteluratapakon palauttamiselle takaisin koulutusvaatimuksiin ei ole tietoon tai tutkimukseen pohjautuvia perusteita. Toimitusjohtaja Pasi Nieminen hämmästelee tiedotteessa myös sitä, ettei pakon vaikutuksia ajokortin hintaan ole selvitetty lainkaan.
Kesällä 2018 uudistunut ajokorttilaki poisti vaatimuksen siitä, että osa ajo-opetuksesta on annettava ajoharjoitteluradalla. Samalla teoriaopetuksesta tehtiin joustavampaa, ja ajokortin saaminen poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana helpottui.
Vaikka ajoratapakon poistuminen ei ole Traficomin tutkimuksen mukaan lisännyt tuoreiden kuljettajien onnettomuusriskiä, esitetään uudessa ajokorttilakiesityksessä, että opetusta tulisi järjestää myös ajoharjoitteluradalla, mikäli sellainen sijaitsee enintään 80 kilometrin etäisyydellä opetuspaikkakunnan keskustasta.
Lue myös: Kumpi on parempi kuljettaja, kesällä vai talvella ajokorttinsa saanut? – "Ajoharjoitteluratojen keskeisin ongelma on, että..."
– Kilometriraja asettaa ajokorttia suorittavat täysin eriarvoiseen asemaan. Todennäköisesti suistumisonnettomuuksia tapahtuu juuri niillä syrjäisemmillä seuduilla, missä ei ratapakkoa olisi. Yhdenvertaisuusperiaatteen perusteella ratavaatimus ei voi olla siitä kiinni, missä ratatoimijoita sattuu milloinkin olemaan tai missä ajokorttia suorittava sattuu kulloinkin asumaan, Nieminen sanoo Autoliiton tiedotteessa.