Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoliitto ärähti lakiehdotuksesta: "Asettaa ajokorttia suorittavat täysin eriarvoiseen asemaan"

1:07Toimittajalta meni ohi – osaisitko vastata tähän ajokorttikokeen teoriakysymykseen?Osaisitko sinä vastata tähän B-ajokortin teoriakoekysymykseen, johon toimittaja ei osannut? Erityisasiantuntija Marjo Immonen Traficomista opasti toimittaja Toni Immosta Viiden jälkeen -ohjelmassa.
Julkaistu 06.09.2022 17:56

Ville Järveläinen

Uuteen ajokorttilakiesitykseen sisällytetty vaatimus pakollisesta ajorataharjoittelusta ei saa kannatusta Autoliitolta.

Autoliiton mukaan ajoharjoitteluratapakon palauttamiselle takaisin koulutusvaatimuksiin ei ole tietoon tai tutkimukseen pohjautuvia perusteita. Toimitusjohtaja Pasi Nieminen hämmästelee tiedotteessa myös sitä, ettei pakon vaikutuksia ajokortin hintaan ole selvitetty lainkaan.

Kesällä 2018 uudistunut ajokorttilaki poisti vaatimuksen siitä, että osa ajo-opetuksesta on annettava ajoharjoitteluradalla. Samalla teoriaopetuksesta tehtiin joustavampaa, ja ajokortin saaminen poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana helpottui.

Vaikka ajoratapakon poistuminen ei ole Traficomin tutkimuksen mukaan lisännyt tuoreiden kuljettajien onnettomuusriskiä, esitetään uudessa ajokorttilakiesityksessä, että opetusta tulisi järjestää myös ajoharjoitteluradalla, mikäli sellainen sijaitsee enintään 80 kilometrin etäisyydellä opetuspaikkakunnan keskustasta.

Lue myös: Kumpi on parempi kuljettaja, kesällä vai talvella ajokorttinsa saanut? – "Ajoharjoitteluratojen keskeisin ongelma on, että..."

– Kilometriraja asettaa ajokorttia suorittavat täysin eriarvoiseen asemaan. Todennäköisesti suistumisonnettomuuksia tapahtuu juuri niillä syrjäisemmillä seuduilla, missä ei ratapakkoa olisi. Yhdenvertaisuusperiaatteen perusteella ratavaatimus ei voi olla siitä kiinni, missä ratatoimijoita sattuu milloinkin olemaan tai missä ajokorttia suorittava sattuu kulloinkin asumaan, Nieminen sanoo Autoliiton tiedotteessa.

Nieminen peräänkuuluttaa vaatimusten kohdentamista liikenneturvallisuuden kannalta merkityksellisiin asioihin.

– Nyt niitä ei ole edes selvitetty.

"Suurimmalla osalla alueellinen monopoliasema"

Autoliiton Niemisen mukaan toinen ongelma on ratojen kunto ja taloudellinen tilanne. Pääosin 1980-luvulla rakennettujen ajoharjoitteluratojen ongelma on se, että niissä vallitsevat olosuhteet eivät hänestä sovellu nykyaikaisilla turvajärjestelmillä varustetulla autoilla tapahtuvaan kouluttamiseen.

Lisäksi ratoja omistavien yhtiöiden ja yhdistysten talous on ollut kovilla viime vuosina, mistä johtuen radoille on kertynyt paljon investointivelkaa. Osa radoista taas on kokonaan lakkautettu. Nieminen epäilee ratojen huonon taloustilanteen johtavan merkittäviin ratamaksujen korotuksiin tulevina vuosina.

– Suurimmalla osalla yhä toiminnassa olevista ajoharjoitteluradoista on alueellinen monopoliasema. Lopullisia vaikutuksia ajokortin suorittamisen kokonaiskustannuksiin voidaan vain arvailla, koska tätä asiaa ei ole lainkaan selvitetty lakiesitystä varten, Nieminen kertoo.

Hän pitää ajoharjoitteluratapakon palauttamisen esittämistä puhtaasti poliittisena ratkaisuna.

– Simulaattoriopetus pitäisi pitää jatkossakin kaikkien kuljettajatutkintoa suorittavien vaihtoehtona. Esityksestä pitäisi nyt luopua tai siirtää se jatkovalmisteluun, jolloin selvitetään perusteellisesti muutoksen vaikutukset yhdenvertaisuuteen, liikenneturvallisuuteen ja ajokortin hintaan, Nieminen painottaa.

Lue myös: Liikenneopettajat jyrkkäsanaisia ajokorttiuudistuksesta: "Opettajana saa toimia kuka vain, eikä opetusajoneuvoja katsasteta"

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Kumpi on parempi kuljettaja, kesällä vai talvella ajokorttinsa saanut? – "Ajoharjoitteluratojen keskeisin ongelma on, että..."Alaikäisten kuljettajien määrä räjähti kymmenkertaiseksi – Autoliitto ja liikenneopettajat täysin eri linjoilla vaikutuksista: "Eivät erotu huonossa valossa, päinvastoin"Liikenneopettajat latovat suorat sanat ajokorttiuudistuksesta: "Opettajana saa toimia kuka vain, eikä opetusajoneuvoja katsasteta""Laki on pahasti epäonnistunut" – ajo-opetuksen määrä pudotettiin puoleen, opettajien mukaan vaikutukset näkyvät nyt"Ajokoe toimii oikein, jos osaamattomat eivät sitä läpäise" – opetuslupaoppilaat klaaraavat inssin ykkösellä useammin kuin autokoululaisetAutoliitto tahtoo nuoret rattiin jo 16-vuotiaina – täystyrmäys ajo-opetuksen vanhentuneille opeille
AutokouluAjokorttiLait ja lainsäädäntöLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokoulu
  • 21.10.11:12
    Liikenneturvallisuus

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 25.5.15:15
    Liikenne

    Tätä mieltä tuoreet kuljettajat ovat ajo-opetuksesta – ihan kaikki ei vakuuta

  • 26.4.07:33
    Liikenne

    Ajopelkoinen Fanni uskaltautui auton rattiin vuosien tauon jälkeen – näin kävi

  • 7.4.19:01
    Liikenneonnettomuudet

    Autokoulukonkari: Nuori kuski voi kokea hengenvaarallisen yllätyksen, kun vauhti kiihtyy

  • 10.07.202416:25
    Liikenne

    Tämän asian autokouluope haluaisi kuskien muistavan: "Ei voi liikaa muistuttaa"