Autokauppias paljastaa yllättävän faktan dieselautojen suosiosta: "Näkynyt nuorten kasvaneena kiinnostuksena"

Jo yli viidennes 17-vuotiasta ajaa autoa poikkeusluvalla – 17-vuotias Karim Mbembela sai ajokortin, jotta pääsee omatoimisesti harjoituksiin 2:13
17-vuotiaille poikkeusluvalla myönnettyjen ajokorttien määrä on kasvussa. Karim Mbembela sai ajokortin, jotta pääsee omatoimisesti harjoituksiin.

Vaihtoautoketju Kamuxin kyselytutkimus paljastaa ikäluokat, jotka ajavat vuosittain kaikkein eniten – sekä ikäluokan, joissa etenkin koronapandemiasta seuranneet muutokset ovat olleet kaikkein merkittävimpiä. Kamuxin mukaan nuorten aikuisten kasvaneet ajokilometrit ovat heijastuneet myös heidän kiinnostukseensa dieselautoja kohtaan.

Kolmenkympin tienoilla olevista aikuisista peräti 46 prosenttia ajaa vuodessa vähintään 15 000 kilometriä ja vain viisi prosenttia jää alle viiden tonnin rajan, selviää Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla -kyselystä. Yli 30 000 kilometriä vuodessa taittavien osuus on puolestaan suurin 35–44-vuotiaissa, joista peräti 11 prosenttia ajaa niin paljon.

Kamuxin aluepäällikkö Jani Saarinen kertoo yhtiön tiedotteessa, että tilastossa näkyy selkeästi niin sanottujen ruuhkavuosien vaikutus.

– Omat ja lasten harrastukset sekä työelämän hektisyys pitävät suomalaiset tien päällä aina viidenkympin tienoille asti, ja onhan monelle autoilu rakas harrastus ihan itsessään, Saarinen sanoo.

Elämän asettuminen uomiinsa näkyy myös ajomäärissä, sillä seitsemääkymppiä lähestyvistä suomalaisista jo joka viides ajaa alle 5 000 kilometriä vuodessa.

Nuorten aikuisten ajomäärät kasvussa

Kun tämän vuoden kyselyn tuloksia verrataan aiempiin tuloksiin, käy ilmi, että koronapandemian myötä yhä useampi aiemmin vain vähän ajanut nuori aikuinen onkin ajanut aiempaa.

Alkuvuonna 2020 toteutetussa tutkimuksessa peräti 17 prosenttia 18–24-vuotiaista kertoi ajavansa vuodessa alle 5 000 kilometriä, kun taas tänä vuonna lukema on kutistunut 9 prosenttiin.

– Kilometrien kasvu on autokaupassa näkynyt esimerkiksi nuorten kasvaneena kiinnostuksena dieselautoja kohtaan. Yli 40-vuotiailla vaikutus on ollut pitkälti päinvastainen: minimimäärän kilometrejä ajavien osuus on heillä kasvanut.

Uusien dieselautojen suosio sen sijaan on jo pitkään laskenut. Toukokuussa uudet dieselautot jäivät ensi kertaa uusien sähköautojen jalkoihin rekisteröintimäärissä, kun lukemat olivat 954–962.

Sähkö ei kuitenkaan ole vielä lyönyt läpi 18–24-vuotiaiden keskuudessa. Kamuxin kyselyyn vastanneista vain kaksi prosenttia nuorista ilmoitti ajavansa sähköllä, kun vuosi sitten näin ilmoitti neljä prosenttia.

Lähteet: Kamux, Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat