Et voi sanoa tuntevasi autoasi, jos et tiedä siitä tätä asiaa – tarkasta jo tänään!

Kuljettaja ei näe ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaa 6:50
Katso videolta, miten heikosti kuljettaja näkee ilman heijastinta liikkuvan jalankulkijan.

Kaikki autoilijat eivät tunne autonsa valojen toimintaa, mistä voi seurata vaaratilanteita huonolla ajokelillä.

Vaihtoautoketju Kamux muistuttaa tiedotteessaan syyskeleistä, jotka tekevät tuloaan nyt toden teolla. Vaikka hyvin hoidetut autot itsessään eivät syyskeleistä otakaan nokkiinsa, tulee heikentyvän ajokelin vaikuttaa kuljettajan toimintaan sekä autolle tehtäviin tarkastuksiin.

Kuljettajan tulee varmistaa esimerkiksi, että renkaiden urasyvyys on riittävä myös sadekelit huomioiden. Urasyvyyden olisi suositeltavaa olla vähintään 4 millimetriä, sillä tätä pienempi urasyvyys lisää vesiliirron riskiä.

– Urasyvyyttä voi mitata vaikkapa kolikkotestillä, jossa kahden euron kolikko asetetaan renkaan keskelle pääurien kohdalle. Jos kolikon reunus uppoaa kokonaan renkaan uraan, tiedät että urasyvyys on yli 4 milliä, myymälävastaava Roope Sipilä Espoon Kamuxilta kertoo tiedotteessa.

Älä aja perä pimeänä

Sipilä nostaa sadekelin aiheuttamista haitoista esiin myös sen, että automatiikka saattaa luoda potentiaalisia vaaranpaikkoja.

Autoissa yleistyvä ajovaloautomatiikka ei nimittäin kaikissa autoissa sytytä ajovaloja päiväsaikaan. Tästä syystä monessa autossa takavalot eivät pala silloin, kun huomiovalot ovat päällä. Ne syttyvät vasta, kun etuvalot eli kansankielellä parkit tai ajovalot laitetaan päälle. 

– Moni suomalainen ajeleekin näin ollen tietämättään perä pimeänä. Märällä tiellä auton nostama vesipilvi ja valoton perä tekee auton havaitsemisen todella vaikeaksi takaa tulevalle. Ajovalojen toimintaan kannattaakin tutustua etukäteen ja sadekelillä varmistua siitä, että kaikki tarvittavat valot ovat päällä, Sipilä kertoo.

Muista myös takasumuvalon oikeaoppinen käyttö

Takasumuvaloa saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana sekä silloin, jos ajoviima nostattaa tienpinnasta lunta, pölyä tai lokaa. Läheskään kaikki kuljettajat eivät kuitenkaan tiedä, että heidän autoissaan on takasumuvalo tai miten sen saa päälle.

Aiemmin tänä vuonna Autoliitto kehotti kuljettajia opettelemaan, mistä ja miten takasumuvalo kytketään, jotta sen käyttäminen tarpeen tullen onnistuu.

– Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos olosuhteiden vuoksi on vaikea erottaa edellä ilman takasumuvaloa kulkeva auto, painii takana tuleva todennäköisesti saman ongelman kanssa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoi tuolloin.

Turhaan takasumuvaloa ei  pidä käyttää, sillä se häikäisee helposti takana ajavia.

Lähteet: Kamux, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat