Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Automaattisen ajamisen haasteet – nämä viisi asiaa hidastavat edistymistä

Julkaistu 18.09.2016 20:15
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Autoilun automatisointi on kuuma puheenaihe. Monilla autonvalmistajilla on käynnissä mielenkiintoisia autonomiseen autoiluun liittyviä projekteja. Yksi paljon julkisuudessa ollut alan tekijä on Volvo, joka esitteli hiljattain ensimmäisen autonomisen auton Göteborgissa alkavaa automaattisen autoilun Drive Me -projektia varten.

Automaattisen autoilun tiellä on luonnollisesti haasteita. Kävimme juttelemassa aiheesta jo 30 vuotta Volvolla työskennelleen Anders Eugenssonin kanssa. Hän vastaa tällä hetkellä Volvolla valtiollisten asioiden hoitamisesta ja on hyvin tiiviisti mukana myös Drive Me -projektissa. Omien sanojensa mukaan kyseessä on hänen uransa mielenkiintoisin projekti.

Anders Eugensson on työskennellyt Volvolla erilaisissa tehtävissä 30 vuotta

Tässä viisi alan asiantuntijan esille nostamaa asiaa, jotka täytyy ratkaista automatisoinnin tieltä automatisoinnin tiellä.

1. Kaikkien riskien huomioiminen on helpommin sanottu kuin tehty. Kaikkia liikenteessä vastaan tulevia tilanteita ei yksinkertaisesti vain ole mahdollista opettaa, minkä vuoksi auton järjestelmien täytyy pystyä toimimaan myös itsenäisesti, eli älykkäästi.

2. Vastuukysymykset ovat oma haasteensa. Mikäli automatisoitu auto ajaa onnettomuuden ilman kuljettajan vaikutusta, kuka on asiasta vastuussa. Etenkin moraalisessa mielessä konetta on vaikea syyttää.

3. Lainsäädäntö tuo myös omat haasteensa matkaan. Geneven sopimus rajoittaa automaattisesti liikkuvan ajoneuvon maksiminopeudeksi 12 km/h. Tähän yleissopimukseen siis tarvitaan muutos, että automaattisia järjestelmiä voi tarjota kaupallisesti kuluttajille. Testaaminen on sallittua erillisellä oikeudella.

4. Ihmisten luottamus on yhtä tärkeää kuin automaattisuuden laillisuus. Jos autoilijat eivät luota automatiikan toimivuuteen, he tuskin ostavat sellaisia tuotteita. Kaikkien autoilijoiden tulee myös olla tietoisia liikenteessä liikkuvista automaattisista autoista turhien väärinkäsitysten välttämiseksi. Jos siis näet Göteborgin kehätiellä Drive Me -tekstillä varustetun Volvon kuljettajan lukevan aamun lehteä tiehen vilkaisematta, ei kannata hälyttää virkavaltaa paikalle.

5. Valtiot eivät ole toistaiseksi kovin selkeästi aloittaneet toimimista automatisoinnin eteen. Mikäli automatisointia kohtaan osoitettaisiin tukea, tai liikennejärjestelmiä rakennettaisiin paremmin automatisoinnin kanssa yhteensopiviksi, voisi muutos tapahtua huomattavasti nopeammin.

Kuvat: Volvo ja Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheitaKumpi pelastetaan, jalankulkija vai kuski? Mersu ratkaisi robottiautojen ongelmanAutonomiset autot mullistavat vakuutusbisneksen – "Onnettomuuksien määrä vähenee 80 prosentilla"Liikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Robottiautokilpa käy kiivaana – voittaako Apple, Google tai joku muu? Luota, mutta älä liikaa – robottiautojen kehitys herättää lukuisia kysymyksiä
VolvoAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volvo
  • 10.7.10:16
    Maastohiihto

    Hiihtopomo Jelena Välbestä otettu kuva yllätti – jäljitys Venäjälle onnistui

  • 7.4.06:31
    Huutokaupat

    Huutokauppa muuttui totaalisesti – näin paljon esimerkiksi Jope Ruonansuun Volvosta piti maksaa

  • 28.3.22:22
    Remu Aaltonen

    Remun entinen erikoisauto huutokaupataan – tältä näyttää kuvankaunis "Prinsessa"

  • 01.11.202419:45
    Keksinnöt

    Time-lehti nimesi Volvon turvallisuusjärjestelmän yhdeksi vuoden parhaista keksinnöistä

  • 25.08.202310:01
    Autot

    Volvo pääsi yllättämään: EM90 on valmistajan ensimmäinen täysiverinen tila-auto