Autojätin hassuttelu meni pahemman kerran mönkään – anteeksipyyntö ei riittänyt, viranomaiset käynnistivät tutkinnan

3:00
Volkswagen ID.4 valittiin hiljattain vuoden autoksi maailmassa.

Saksalainen autojätti on joutunut rapakon takana taas viranomaisten hampaisiin.

Arvopaperimarkkinoita valvova liittovaltion virasto on aloittanut autojätti Volkswagenin epäonnista aprillipilaa koskevan tutkinnan Yhdysvalloissa, uutistoimisto Reuters kertoo.

Volkswagen punoi hieman ennen aprillipäivää julkisuuteen ”uutisvuodon”, jossa annettiin ymmärtää, että yhtiö muuttaa nimensä Yhdysvalloissa Voltswageniksi. Tukinnasta kertoi ensimmäiseksi arvostettu saksalainen Der Spiegel.

Lehden mukaan virasto pyysi Volkswagenilta tietoja tapauksesta huhtikuun alkupuolella ja totesi yhtiön vahvistaneen tutkinnan.

Kumpikaan osapuoli ei vastannut Reutersin asiaa koskevaan tiedusteluun.

Yhtiö pyysi anteeksi

Volkswagenin punoma pila vuosi julkisuuteen muutamaa päivää ennen varsinaista aprillipäivää eli 1. huhtikuuta. Kun nimenvaihto Voltswageniksi paljastui pilaksi, sosiaalisen median päällimmäinen reaktio oli vapauttavan naurun sijasta närkästys.

Asian valjettua Volkswagen pyysi tempaustaan anteeksi. Yhtiön mukaan tarkoituksena oli kerätä huomiota Volkswagenin sähköautojen kehittämisponnistuksille.

Osakkeet pomppasivat

Alun perin nimenmuutosta koskeva uutinen havaittiin yhtiön omalta verkkosivustolta. Tiedotusvälineet kautta maailman lankesivat halpaan.

Pila oli huolella valmisteltu, siinä muun muassa kuvailtiin miten tuleva logo erottuu vanhasta, polttomoottorilinjan logosta. Joissakin alaa seuraavien analyyseissa nimenmuutosta tervehdittiin myönteisesti.

”Uutisen” jälkeen Volkswagenin osakkeet karkasivat reippaaseen nousuun.

Totuuden hetki koitti sitten varsinaisena aprillipäivänä, jolloin yhtiön Yhdysvaltain-toimintojen johtaja Scott Keogh tunnusti, että kyseessä oli ”jekku”. Keoghin mukaan tarkoituksena oli ”viljellä hiukan huumoria ja kiinnittää huomiota yhtiön sähköistämisponnistuksiin”.

Pila osoittautui lopulta melkoiseksi hudiksi, varsinkin kun yhtiö pyrkii kiillottamaan dieselskandaalin ryvettämää kilpeään juuri menestyksekkään sähköistämisstrategiansa avulla.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja