Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Millaisista tapahtumista liikenteessä olisi hyvä ilmoittaa hätänumeroon?
Vastaus: Jokainen meistä on varmasti joskus ajaessaan pohtinut, olisiko hätänumeroon soitto aiheellista. Oikeaan aikaan tehdyt hätäilmoitukset saattavat pelastaa ihmishenkiä – toisaalta turha soitto hätäkeskukseen saattaa aiheuttaa sen, ettei samaan aikaan apua tarvitseva saakaan sitä riittävän ajoissa.
Pääsääntönä voidaan todeta, että hätänumeroon on syytä soittaa oikeissa hätätilanteissa – siis silloin, kun epäilee ihmishenkien, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa. Mikäli soittotarve mietityttää, kannattaa hätänumeroon mieluummin soittaa kuin olla soittamatta.
Liikenneonnettomuus
Liikenteessä liikkuessasi saatat itse joutua onnettomuuteen tai saapua onnettomuuspaikalle. Mikäli onnettomuudessa on tullut henkilövahinkoja tai liikenteen turvallinen sujuminen onnettomuuspaikalla edellyttää poliisin paikalle tuloa, on syytä olla yhteydessä hätäkeskukseen välittömästi.
Mikäli olet osallisena onnettomuuteen, ettekä pääse vastapuolen kanssa yhteisymmärrykseen syyllisyydestä, on hätäkeskukseen soitto vastaavasti perusteltua.
Epäilys toisen tienkäyttäjän ajokunnosta
Mikäli toisen ajoneuvon liikkuminen vaikuttaa siltä, että on syytä epäillä kuljettajan ajokuntoa, on asiasta syytä ilmoittaa hätäkeskukseen. Puhelimeen ei kuitenkaan kannata tarttua heti, kun edellä ajavan ajolinja ensimmäisen kerran poikkeaa normaalista. Tilannetta on syytä seurata jonkin aikaa ja mikäli vaikuttaa siltä, että ajolinja poikkeaa toistuvasti normaalista, kannattaa hätäkeskukseen ottaa yhteyttä.

