Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoala kritisoi sähköautotukea – ei pidä reiluna

Lehtikuva
Julkaistu 16.10.2016 11:59

MTV UUTISET - STT - SPT

Autoalan Keskusliitto (AKL) ei kannata ajatusta maksaa tuhansien eurojen tukea vain sähköauton hankkiville. AKL:n toimitusjohtajan Pekka Rissan mielestä tuen pitäisi olla "teknologianeutraali", eli tukea maksettaisiin kaikista vähäpäästöisistä autoista.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen esitti elokuussa, että valtio maksaisi sähköauton hankkiville 4 000 euron tuen vuoden 2018 alusta alkaen.

Liikenne- ja viestintäministeriö pitää Kaikkosen ehdotusta hyvänä. Toimintavarmuusyksikön johtaja, liikenneneuvos Ari-Pekka Manninen sanoo, että asiaa olisi syytä selvittää.

Ministeriön tavoitteena on vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä 39 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen on vaikeaa, jos yhä useampi autoilija ei siirry sähkö- tai pistokehybridiautoihin. Nyt niiden osuus on vielä alle prosentin.

Mannisen mukaan suora rahallinen tuki voisi olla yksi keino, mutta tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan kuitenkin paljon eri keinoja. 

Toiveissa romutuspalkkion paluu 

AKL:n Rissa pitäisi järkevämpänä vaihtoehtona antaa tuki kaikille vähäpäästöisen auton hankkiville. Sopiva raja olisi hänen mielestään 80 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.

Elokuussa uusien autojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin vajaat 120 grammaa kilometriltä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt myös romutuspalkkion paluuta. Sitä ei mainita budjetissa, mutta Rissa toivoo, että palkkio otetaan uudelleen käyttöön.

1500 euron romutuspalkkio maksettiin niille, jotka romuttivat yli 10 vuoden ikäisen auton ja ostivat tilalle uuden auton, jonka päästöt olivat enintään 120 grammaa hiilidioksidia per kilometri.

Vuonna 2015 toteutettu puolivuotinen kokeilu onnistui erinomaisesti: Suomen autokannan keski-ikä laski, ja vähäpäästöisten autojen määrä nousi. 

"Eroon autoverosta" 

Rissa uskoo, että romutuspalkkion maksamisen jatkaminen toimisi suoria tukia paremmin.

– Nyt (romutuksen yhteydessä ostetun auton) päästörajaa voitaisiin laskea 100 grammaan kilometriltä ja nostaa palkkiota 2500 euroon niille, jotka ostavat vielä tätäkin vähäpäästöisemmän auton, Rissa esittää.

Rissan mukaan 2500 euron tuen rajana voisi olla 50 grammaa hiilidioksidia kilometriltä. Tähän yltävät vain sähkö- ja pistokehybdiriautot.

Rissa toivoo muutoksia myös verotukseen. Hänen mielestään autoverosta voitaisiin lopulta luopua kokonaan ja alkaa verottaa auton käyttöä. Vuosittaista veroa perittäisiin suuripäästöisiltä autoilta.

Lisäksi Rissa ehdottaa bensiinin ja dieselin verotuksen kiristämistä ja ympäristöystävällisten polttoaineiden suosimista.

– Yksi ehdotus on antaa suurempia veroalennuksia taloyhtiöille, jotka ovat valmiita asentamaan kalustoa sähköautojen lataamiseen. 

Lisää aiheesta:

Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisiDieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverostaSamalla sähköautolla hurja hintaero Suomessa ja Norjassa – keskihintaisen auton ostaja jää meillä ilman hankintatukeaHallitus esittää: Yli 10 vuotta vanhan auton voisi vaihtaa bussikorttiin tai sähköpyörään – autoalalla on sanansa sanottavanaAutoala: Näin toimimalla ”kaikilla olisi mahdollisuus vaihtaa uudempaan autoon”Työryhmä: Bensan ja fossiilisen dieselin myynti kiellettävä vuonna 2045
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • 19:03
    Sää

    Markus Mäntykannas kommentoi kylmää käännettä: Suomi jakautuu kahtia

  • 14:18
    Sää

    Harmautta et pääse pakoon: Joonas Koskela kertoo, miten sateinen syyssää koettelee Suomea

  • 13:58
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista

  • 12:05
    Tulipalot

    Omakotitalo roihusi Simossa: Raunioista löytynyt ruumis