Autoalan Keskusliitto (AKL) ei kannata ajatusta maksaa tuhansien eurojen tukea vain sähköauton hankkiville. AKL:n toimitusjohtajan Pekka Rissan mielestä tuen pitäisi olla "teknologianeutraali", eli tukea maksettaisiin kaikista vähäpäästöisistä autoista.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen esitti elokuussa, että valtio maksaisi sähköauton hankkiville 4 000 euron tuen vuoden 2018 alusta alkaen.
Liikenne- ja viestintäministeriö pitää Kaikkosen ehdotusta hyvänä. Toimintavarmuusyksikön johtaja, liikenneneuvos Ari-Pekka Manninen sanoo, että asiaa olisi syytä selvittää.
Ministeriön tavoitteena on vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä 39 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen on vaikeaa, jos yhä useampi autoilija ei siirry sähkö- tai pistokehybridiautoihin. Nyt niiden osuus on vielä alle prosentin.
Mannisen mukaan suora rahallinen tuki voisi olla yksi keino, mutta tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan kuitenkin paljon eri keinoja.
Toiveissa romutuspalkkion paluu
AKL:n Rissa pitäisi järkevämpänä vaihtoehtona antaa tuki kaikille vähäpäästöisen auton hankkiville. Sopiva raja olisi hänen mielestään 80 grammaa hiilidioksidia kilometriltä.
Elokuussa uusien autojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin vajaat 120 grammaa kilometriltä.
Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt myös romutuspalkkion paluuta. Sitä ei mainita budjetissa, mutta Rissa toivoo, että palkkio otetaan uudelleen käyttöön.
