Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Audi oli pesun jälkeen naarmuilla, mutta kuluttajariitalautakunnan mukaan helsinkiläispesula ei ollut vastuussa – tämä meni vikaan

4:59Saako auton vikoja kaunistella? Käytettyjen autojen kauppa on tyypillinen kuluttajariidan aiheSaako auton vikoja kaunistella? Käytetyn auton kauppa on hyvin yleinen kuluttajariidan aihe.
Julkaistu 30.12.2021 17:54

Ville Järveläinen

Auton pesemisessä on syytä olla tarkkana. Helsingissä sijaitseva autopesula ei ollut kuluttajariitalautakunnan mielestä vastuussa Audin naarmuista.

Kuluttaja oli vienyt Audi A5 -mallisen autonsa Helsingissä sijaitsevaan itsepalvelupesulaan viime kesäkuussa.

Hän kertoo pesseensä autonsa tavanomaiseen tapaan palveluun kuuluvilla välineillä. Pesun jälkeen hän kuitenkin huomasi autossaan lukuisia naarmuja, joita siinä ei hänen mukaansa ollut ennen pesua ollut.

Kuluttaja otti välittömästi yhteyttä autopesulan työntekijään, jonka kanssa he tarkastivat käytetyn harjan. Kuluttaja piti harjaa huonokuntoisena ja kuluneena.

Lue myös: Saako latauspaikalle pysäköidä muun kuin sähköauton, jos sitä ei ole erikseen kielletty? Kuluttajariitalautakunnasta tuli yksiselitteinen vastaus

Auton naarmuihin perehtyi myös autopesulan esihenkilö, joka ei kiistänyt autossa olevan naarmuja, mutta totesi, etteivät ne olleet seurausta heidän välineistään.

Tapaus päätyi kuluttajariitalautakunnan pöydälle, sillä pesula ei suostunut maksamaan kuluttajan vaatimaa 2 000 euroa auton uudelleenmaalauskustannuksista.

Pesula katsoi, etteivät sen pesuvälineet ole voineet asianmukaisesti käytettynä aiheuttaa autossa olleita naarmuja. Se huomauttaa vastauksessaan, että kuluttaja oli "useista henkilökunnan kielloista huolimatta" kuivannut autoaan tuulilasin pesemiseen ja kuivaamiseen tarkoitetulla pesurikuivaimella, joka auton maalipintaa käsitellessä aiheuttaa naarmuja "suurella todennäköisyydellä".

Näin tapaus ratkaistiin

Kuluttajansuojalain mukaan autopesula on velvollinen korvaamaan auton vahingoittumisen, ellei se osoita, ettei vahinko ole aiheutunut sen huolimattomuudesta.

Lautakunnan mukaan tapauksessa ei kuitenkaan ole ilmennyt mitään sellaisia seikkoja, joiden vuoksi autopesulan kertomusta ei voitaisi pitää uskottavana.

Kuluttajariitalautakunta katsoo näytetyksi, ettei korvattavaksi vaadittu vahinko ole johtunut autopesulan huolimattomuudesta, eikä se näin ollen suosittanut hyvitystä.

Tapauksesta uutisoi aiemmin Iltalehti.

Lue myös: Olisiko auton kallis moottoriremppa mennyt takuuseen, jos omistaja ei olisi lähtenyt ratkomaan asiaa omin päin? Sitä emme saa kenties koskaan tietää

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Nissanin etupyörä lähti irti kesken kauppareissun – kuluttaja vaati renkaan vaihtaneelta korjaamolta hyvitystäKäytetystä Kiasta paljastui renkaanvaihdon jälkeen häiritsevä ongelmaJoku tankkasi Fordiin väärää polttoainetta – kuluttajariitalautakunnan ratkaisu yllätti ainakin autokauppiaanÖljyä valuttanut Pösö vietiin korjaamolle, mutta 920 eurolla ei saanut kuin pahan mielen – onko kuluttajalla oikeus odottaa enemmän?65 000 euron Volvossa oli jotain pahasti vialla, mutta myyjä ei yöuniaan menettänyt – joku voisi pitää tarjottua hyvitystä jopa loukkaavanaOlisiko auton kallis moottoriremppa mennyt takuuseen, jos omistaja ei olisi lähtenyt ratkomaan asiaa omin päin? Sitä emme saa kenties koskaan tietää
AutotAuton peseminenAuton viatKuluttajariidatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas