Asteroidien massiivinen törmäys Marsin ja Jupiterin välissä viilensi Maan ilmastoa ja edisti eliöiden evoluutiota merissä

Kahden valtavan asteroidin yhteentörmäys Marsin ja Jupiterin välisellä asteroidivyöhykkeellä 466 miljoonaa vuotta sitten sai aikaan maapallolla jäähtymisen ja merkittävän kasvun merien eliöiden monimuotoisuudessa, kertoo tutkimus Science Advances -julkaisussa.

– Viime vuosikymmenien aikana tutkijat ovat alkaneet ymmärtää, että evoluutio Maassa on riippuvainen myös astronomisista tapahtumista, sanoo tutkimukseen osallistunut Lundin yliopiston geologian professori Birger Schmitz uutistoimisto Reutersille.

Tutkimuksen mukaan halkaisijaltaan 150 kilometriseen asteroidiin osui 20 kilometriä leveä asteroidi. Törmäystä pidetään voimakkaimpana aurinkokunnassamme kahteen miljardiin vuoteen.

Auringon säteily väheni 2 miljoonaksi vuodeksi

Jättipamauksen avaruuteen ja ilmakehään synnyttämän pölyn seurauksena maapallolla auringon säteily väheni ainakin kahdeksi miljoonaksi vuodeksi, toteaa tutkija Philipp Heck Chicagon Field-museosta.

Tutkijat löysivät geologisista kerrostumista pölyjälkiä, joissa oli tiettyjä heliumin isotooppeja ja harvinaisia mineraaleja, jotka kertoivat pölyn Maan ulkopuolisesta alkuperästä

Törmäyksen aikaan elämä maapallolla oli merissä, eikä kovalla maalla vielä liikkunut selkärankaisia.

Tapahtuman aiheuttama rautapitoinen pöly lannoitti merenpintoja, mikä puolestaan muun muassa lisäsi planktonin toimintaa. Tämä vaikutti merien ekosysteemien selkärangattomien evoluutioon, kun ne joutuivat sopeutumaan viilenneeseen ilmastoon.

Muutoksia simpukoissa, etanoissa ja trilobiiteissa

Tutkijoiden mukaan törmäyksen aiheuttama muutos vaikutti muun muassa simpukoihin, hevosenkengän muotoisten, rapujen kaltaisen trilobiittien kehitykseen, ja kuorellisten ja kuorettomien etanoiden evoluutioon.

Maapallon viilentyminen tapahtui hitaasti, mikä mahdollisti elämän merissä sopeutumaan muutokseen.

Ennen muutosta Maassa vallitsi trooppinen ilmasto. Pölyn laskeutuessa ilmasto muuttui nykyisenkaltaiseksi ilmastoksi jäisine napoineen ja päiväntasaajan trooppisine vyöhykkeineen.

Vasta toinen todiste Maan ulkopuolisesta vaikutuksesta evoluutioon

– Ensimmäistä kertaa tutkijat voivat esittää toisenkin esimerkin siitä, miten maapallon ulkopuolinen tapahtuma muovasi elämää Maassa, Schmitz sanoo.

Ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa esimerkki on ollut asteroidi, joka 66 miljoonaa vuotta sitten iskeytyi Jukatanin niemimaalle ja aiheutti dinosaurusten tuhon.