Uusi tutkimus: Aiheuttiko supernova Maassa tapahtuneen massiivisen joukkosukupuuton 360 miljoonaa vuotta sitten?

Yksi planeettamme historian suurimmista sukupuuttoaalloista saattaa olla supernovan, eli kuolevan tähden voimakkaan räjähdyksen aiheuttama.

Maapallon väitetään olevan yli 4,5 miljardia vuotta vanha. Ensimmäiset kiistattomat todisteet elämästä maapallolla on noin 3,5 miljardin vuoden takaa.

Noin 75 prosenttia kaikesta maapallolla sijainneesta elämästä kuoli devonikauden päätteeksi noin 360 miljoonaa vuotta sitten.

Devonikautta pidetään yleisesti kalojen valtakautena, mutta saman aikakauden aikana kehittyivät myös maalle ensimmäiset sammakkoeläimet ja hyönteiset. Devonikauden lopussa myös siemenkasvit alkoivat leviämään ja muodostua suuriksi metsiksi.

Devonikauden aikaisia kiviä tutkinut ryhmä on löytänyt kivistä viitteitä siitä, että maata suojaavassa otsonikerroksessa on sattunut suuria muutoksia tuona aikana.

Tutkijat löysivät devonikauden aikaisista kivistä radioaktiivisia isotooppeja, jotka voivat olla vain kosmisten räjähdysten aiheuttamia.

Uusi tutkimus ehdottaakin, että joukkosukupuuton aiheuttanut tuhoisa voima on saattanut tulla hyvin kaukaa.

– Maalla sattuneet katastrofit, kuten tulivuorenpurkaukset ja ilmastonlämpeneminen voivat tuhota otsonikerroksen, mutta kyseiseltä aikakaudelta ei ole löydetty mitään todisteita tämän puolesta, astronomian professori Brian Fields kertoo Illinoisin yliopiston tiedotteessa

– Uskomme, että yksi tai useampi noin 65 valovuoden päässä sattunut supernova on vastuussa otsonikerroksen tuhoutumiseen.

Tällä hetkellä lähimpänä sijaitseva supernovan uhka löytyy noin 600 valovuoden päässä. Supernovan kerrotaan olevan tappava sattuessaan 25 valovuoden säteellä maapallosta.

Tutkimusryhmä kertoo, että maan läheisyydessä sattuva supernova voi vahingoittaa maan otsonikerrosta yli 100 000 vuoden ajan.