Asiakaspalvelunumeroilla rahastaminen loppuu

Yritysten asiakaspalvelunumeroille tulee kesäkuussa hintakatto. Vielä nyt yritys saa pyytää palvelupuheluun soittamisesta periaatteessa millaista hintaa vain.

Pian ovat takana ne päivät, kun yritykset saavat hinnoitella palvelupuhelunsa täysin omavaltaisesti.

Tällä hetkellä minuuttihinta voi olla lähes mitä vain, ja maksu voi alkaa raksuttaa miltei ensimmäisestä tööttäyksestä.

– Kuluttaja voi joutua maksamaan myös palvelunumeroon jonottamisesta. Jos jonotusaika on pitkä, puhelun hinta voi muodostua yllättävän suureksi, Kuluttaja- ja kilpailuviraston lakimies Katri Väänänen kertoo.

– Kuluttajan kannalta ei ole myöskään kohtuullista, että tuotteen tai palvelun virheestä reklamointi voi aiheuttaa huomattavia kuluja, Väänänen toteaa.

Perushinnan määrittää Viestintävirasto

Jatkossa hintaa säädellään niin, että hintayllätyksiä ei pitäisi tulla.

– Viestintävirasto määrittelee jatkossa kerran vuodessa niin sanotun perushinnan. Se saa ylittyä korkeintaan 20 prosentilla.

Perushinta lasketaan suurimpien operaattorien keskimääräisistä hinnoista.

– Hinta on siis "kilpailtu hinta". Jos tällä hetkellä minuuttiperusteinen matkapuhelinmaksu on yleisesti esimerkiksi 6,9 senttiä, siltä pohjalta määritellään perushinta, joka ei saa ylittyä kuin 20 prosentilla, Väänänen selvittää.

0800-alkuinen palvelunumero on ainoa soittajalle ilmainen numero. Palvelunumerona se toimii aivan yhtä hyvin kuin muutkin numerot, mutta on yritykselle kalliimpi. Siksi kovin moni yritys ei ole sitä valinnut.

Lue myös:

    Uusimmat