Arvonnat ja nettikilpailut villitsevät yhä suomalaisia – voittoja kahminut Tuuli, 39, paljastaa nyt kikkansa

Arvontakupongin kahinaa sormien välissä ei voita mikään ja vielä se kutkuttava tunne – jospa nyt voitto osuisi kohdalle.

Vielä vuosituhannen vaihteessa erilaisia kuponkikilpailuja oli joka puolella: ostoskeskuksissa, ruokakaupoissa, urheiluliikkeissä ja markkinapäivinä toreilla tietenkin päivystivät arpakauppiaat palkinnot Ladan konepellille lastattuina.

Markkinoilta arpajaiskipinän sai myös helsinkiläinen Tuuli Vilenius. Hän on arpajaiskonkari ja voittanut elämänsä aikana ison liudan erilaisia tavaroita ja lahjakortteja.

Jotkut ovat olleet pieniä voittoja, kuten pikkutyttönä Lahden torilta voitetut pyykkipojat ja sitten on ollut ihan tuntuva rahavoittokin.

Risteilyjä, festarilippuja, ikkunanpesin ja 10 000 markkaa käteistä

Yksi merkittävä syy, miksi Vileniusta on onnistanut niin paljon, on luonnollisesti se, että hän on myös osallistunut niihin usein. Vilenius on nyt 39-vuotias ja eniten voittoja tuli perinteisten kuponkiarpajaisten kulta-aikaan, kun hän oli lukioikäinen.

– Aina jos näin jonkun arvonnan, niin täytin lapun, Vilenius muistelee.

Yksi hyvin mieluisa voitto tuli Vileniuksen ollessa 12-vuotias.

– Voitin Stimorol-purkkakilpailussa neonväriset rullaluistimet. Muistan, että olin niin onnellinen, että luistelin niillä sisällä kotona ja lattian muovimattoon jäi kamalat neonjäljet.

Vilenius listaa vuosien varrella osuneita voittojaan. On risteilylahjakortteja, kamera, festarilippuja ja ikkunanpesin, noin muutamia mainitakseen. Ikkunanpesin on voitoista tuorein, se osui kohdalle viime asuntomessuilla.

Joskus arvonnat olivat sellaisia, joissa piti perustella tai keksiä jokin nokkela vastaus. Tämän tyylinen kilpailu oli karkkifirman Millenium-kilpailu, jossa päävoitto oli 10 000 markkaa ja Vilenius voitti sen.

– Siinä piti antaa lupaus uudelle vuosituhannelle ja muistan, että kirjoitin siihen, että lupaan, etten luovu pienistä paheistani. Kun kilpailu sitten päättyi ja tuli yhteydenotto voitosta, niin eihän sitä oikein edes voinut uskoa todeksi.

Kunnon rypistys ja sitten laatikkoon

Mutta on Vileniuksella myös muutamia kikkoja, joita hän käytti kuponkiarpajaisissa.

– Nämä ovat sellaisia, joista ei ole hyötyä nykyaikaisissa nettiarvonnoissa, enkä tiedä, onko niillä oikeasti ollut merkitystä, mutta näille paperikupongeille saatoin tehdä niin, että myttäsin ja ryttäsin niitä ihan kunnolla ennen kuin sujautin arvontalaatikkoon. Ensinnäkin ne veivät siellä laatikossa enemmän tilaa ja toiseksi ne saattoivat tarttua helpommin onnettaren käteen.

Toinen Vileniuksen suosima tapa oli pistellä reikiä kynällä arvontakuponkiin. Näin sileään materiaalin syntyi tarttumapintaa, johon arpojan käsi kenties osui paremmin. 

Vilenius kertoo yhä edelleen osallistuvan arvontoihin, tosin huomattavasti harvemmin kuin ennen. Yksi syy on se, että hän on niin sanottua vanhaa koulukuntaa.

– En oikein tykkää näistä Facebook-arvonnoista, joissa pitää tykätä ja jakaa tai kommentoida osallistuakseen. Nettiarvonnoissakin osallistun vain, jos on joku todella hyvä palkinto. Jotenkin tykkään näistä perinteisistä paperiarvonnoista, Lotonkin teen aina kuponkiin, Vilenius nauraa. 

”Facebookissa tavoittaa isot ihmismassat helposti”

Mutta kehitys kehittyy. Nyt ihmiset ovat Facebookissa ja sen ovat huomanneet myös firmat.

– Se on tehokas, koska sieltä tavoittaa paljon ihmisiä. Ihmiset myös jakavat eteenpäin ilmoituksia, muun muassa saunatuoksuja valmistavan Emendo Oy:n myynti- ja markkinointi johtaja Teemu Finne kertoo.

Yhtiöllä on omilla Facebook-sivuillaan parhaillaan menossa arvonta, jossa on tavarapalkinto.

Viikon aikana vastauksia on tullut jo yli 2500. Myös 104 ihmistä on jakanut kilpailua eteenpäin omalla Facebook-sivuillaan. 

– Olemme olleet todella tyytyväisiä näihin Facebook-kilpailuihin. Ne ovat ehdottomasti kannattavia ja tuovat näkyvyyttä, Finne sanoo.

Eikä niistä synny juurikaan kuluja. Toisinaan kuulee epäilyjä siitä, kuinka luotettavia Facebook-arvonnat ovat.

Saunatuoksuja valmistavan Emendo Oy:n mukaan arvonta suoritetaan Facebookista huolimatta hyvin perinteiseen tapaan.

– Keräämme kaikki osallistujat Facebookista yhdelle paperille ja printtaamme sen sitten ulos. Nimet laitetaan kasaan ja siitä sitten nostellaan. 

Tuhannesta kymmeniin tuhansiin osallistujaa

Myös Fazer makeisilta kerrotaan, että arvonnat ovat nykyään pääasiassa Facebookissa.

– Kun halutaan saavuttaa iso joukko, niin tätä kautta se on kaikkein helpointa, viestintäjohtaja Liisa Eerola sanoo.

Fazer myös järjestää runsaasti arvontoja ja Facebook-kilpailuja. Volyymin ja reiluuden vuoksi voittajan valitsee osallistuneiden joukosta tietokoneohjelma.

– Se on todella kätevä ja oikeudenmukainen tietenkin.

Perinteisiä kuponkiarpajaisia Fazer toteuttaa toisinaan erilaisten tapahtumien yhteydessä.

Mutta se mikä on säilynyt ennallaan, on, että arpajaiset kiinnostavat ja innostavat ihmisiä yhä entiseen tapaan.

– Ihmiset rakastavat arvontoja. Sen voiton ei tarvitse olla mikään isokaan, mutta kyllä ne reaktiot voitosta ovat aina niin vilpittömän iloisia.

Eerolan mukaan Fazerin kilpailuihin osallistuvien määrä vaihtelee tuhannesta useisiin kymmeniin tuhansiin.

– Esimerkiksi Dumle-karkki Facebook-kisaan osallistui 11 800 henkilöä.

Lue myös:

    Uusimmat