Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Anopin tili tyhjeni, kun operaattori myi turhia ja päällekkäisiä palveluja – näin vastaa Elisa Oyj

Innokas myyjä kauppasi vanhukselle kalliita palveluita. Kuvituskuva.
Innokas myyjä kauppasi vanhukselle kalliita palveluita. Kuvituskuva.MTV
Julkaistu 28.10.2025 13:45
Toimittajan kuva
Janne Ahjopalo

janne.ahjopalo@mtv.fi

Vanhukselle myytiin muun muassa huippunopea liittymä ja suoratoistopalveluja "kaikilla herkuilla".

Verkostoitumispalvelu LinkedInissä on herättänyt keskustelua päivitys, jossa mies kertoo yli 80-vuotiaalle anopilleen myydyistä kalliista operaattoripalveluista, jotka olivat vanhukselle täysin turhia. MTV Uutiset tavoitti miehen, mutta hän ei halunnut antaa haastattelua. Miehen mukaan asia on sovittu Elisa Oyj:n kanssa.

Mies kertoo noin 1 600 reagointia tiistaihin aamupäivään keränneessä julkisessa päivityksessään, että anopin eläke ei enää riittänyt elinkustannuksiin ja tili tyhjeni. Kommentteja on kertynyt päivitykseen yli 200, joista valtaosa on Elisan toimintaa paheksuvia.

Syynä naisen rahahuoliin olivat Elisan myyjän kauppaamat kalliit ja päällekkäiset palvelut. Anopille myytiin muun muassa 4G-tuplamobiililaajakaista, vaikka taloyhtiössä on jo nettiyhteys. Lisäksi naiselle myytiin erityisen nopea Elisa rajaton -liittymä, jonka nopeus on 1 000 megabittiä sekunnissa ja 100 megan kotikuitupalvelu. Lisäksi asiakkaalle saatiin kaupattua useampia suoratoistopalveluja premium-tasolla. 

Miehen mukaan anoppi ei osaa käyttää suoratoistoa, eikä ole niitä siis katsonut minuuttiakaan. Mies ihmetteli päivityksessään Elisan myyjän yli-innokkuutta ja yhtiön "moraalitonta toimintaa".

Päivityksessä oli kuvakaappauksia, joista tilatut tuotteet näkyvät. Eräässä kuvassa näkyy, kuinka laskut olivat erääntyneet ja edellisen laskun summa oli liki 460 euroa.

Lue myös: Kuluttajien luottamus talouteen heikkeni, yritysten suhdannenäkymät parantuneet

Elisasta pahoitellaan

MTV Uutiset kysyi tapahtuneesta Elisan näkökulmaa.

– Olemme pahoillamme, että tällaista on tapahtunut. Tässä ei ole toimittu Elisan käytäntöjen mukaisesti. Olemme käsitelleet tapauksen ja sopineet etenemisestä. Lisäksi käymme läpi kyseisen asiakastilanteen sisäisesti oppien keräämiseksi, vastaa palvelujohtaja Jukka Lehto. 

Elisasta myönnetään, että iäkkäiden palvelemiseen liittyy erityispiirteitä. 

– Iäkkäiden asiakkaiden palvelussa tärkeää on rauhallinen kohtaaminen ja hyvin selkeä viestintä ostoksiin ja toimiin liittyen. Olemme kiinnittäneet erityistä huomiota jo pitkään tämän kohderyhmän huomioimiseen.

Yhtiö tekee yhteistyötä useiden eri seniorijärjestöjen kanssa. Näitä järjestöjä ovat Enter ry, Mukanetti ry, Joen Severi ry, Savonetti ry ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry.

– Kehitämme yhteistyöllä senioreiden asiointia Elisan kanssa. 

Anoppinsa tilanteesta LinkedIn-päivityksen tehnyt mies muutti päivitystään puoleltapäivin tiistaina. Uudistetussa päivityksessään mies toteaa, että anopin kanssa tehdyt ylimääräiset sopimukset on nyt purettu Elisan kanssa yhteistyössä.

Lue myös: Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamista

Lisää aiheesta:

Nordean ongelmat raivostuttavat asiakkaita – lainojen katoaminen ilahdutti silti Anssia: "Kiitos, Nordea!"MTV selvitti: Näistä yrityksistä on tehty eniten valituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle alkuvuoden aikana Tamperelaisfirma hämmästyi verkkokaupan yllättävästä kävijäpiikistä – syyksi paljastui somessa leviävä kuvakaappausYksityisetsivä Teuvon asiakkaat ihmettelivät, kun tältä kilahteli lukuisia samoja tekstiviestejä – syyksi paljastui monia koskettanut DNA:n vikaOsallistuitko sinäkin tähän unelmien mökkiarvontaan Facebookissa? MTV Uutiset penkoi hämärän arvonnan taustojaIL: Gigantin miesmyyjät kalastelleet naisasiakkaiden tietoja lähestymistarkoituksessa
ElisaTietoliikenneKuluttajatuotteetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Elisa
  • 23.10.11:49
    Muutosneuvottelut

    Elisa saattaa irtisanoa 400 ihmistä – ammattiliitto: "Mikään ei riitä"

  • 27.8.12:02
    Kuluttaminen

    Kuluttaja-asiamies älähti Elisalle

  • 29.6.19:33
    Kotimaa

    Jopa 400 000 suomalaista hävisi rahaa verkkohuijareille – "Uhri saattaa siirtää koko tilinsä sisällön"

  • 16.6.16:52
    Black Friday

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 5.6.08:53
    Huomenta Suomi

    Huomenta Suomea piinasi tekninen vika – tästä se johtui